• Pillowcase

Vilken barnstol i saab 9-5?

Har nyss skaffat oss en saab 9-5 och med barnstolen acta graco bakåtvänd bakom passagerarsätet blir det ändå väldigt trångt för den som sitter fram. Snart kommer en bebis till som ska åka i babyskydd och vi ska ha båda barnen i baksätet. Vi funderar alltså på att byta ut acta gracon mot en barnstol som inte tar så stor plats. Ge mig era tips! Säkerhet är prio 1!

• Svar på tråden Vilken barnstol i saab 9-5?
  • Sisisisi

Hur gammalt och stort är stora barnet? En stol som är ganska ny på marknaden är Axkid kidzone/kidzofix. De som har den verkar vara mycket nöjd med den. Den tar inte överdrivet stor plats men har längre användningstid (bakåtvänd) än de flesta andra stolar.
    Britax hiway och Klippan Triofix ska ta minst plats i bilen. Hiway/maxway är dessutom smal så att brukar passa på på mittplatsen, vet att den passar mitt bak på 9-5.

• Pillowcase

Tack för era svar. Dottern som ska ha ny stol är 3 så en stolmför 9-25 kilo är det jag letar efter. Har läst mkt om britax hiway. Blir nog att man åker iväg o provar lite olika stolar.

• Coyote

Hi-way sitter bra i bak på 9-5, man sitter bra i framsätet, och sitter den i mitten får man utan vidare plats på sidorna.

• t0va

Tycker du ska kolla på axkids kidzofix eller kidzone, de är bra stolar som inte tar mycket plats och är stora innuti och räcker länge. Vi har en sån till sonen och han kommer kunna ha den länge, mycket längre än hi-way, vi får in stolen i en Citroen C1 som är en pytteliten bil.

Så de eller hi-way tycker jag ni ska kolla på, britax har släppt uppföljaren till hi-way nu också max-way men jag är inte imponerad av den, hi-way verkar vettigare.

• Butterscotch

Om du bor i Stockholm rekommenderar jag ett besök på Säkerhetsbutiken på Fleminggatan, de är superbra. Första frågan vi fick när vi skulle köpa bilbarnstol var just vilken bil vi hade eftersom olika stolar passar bra i olika bilar (inte bara utrymmesmässigt, utan även beroende på sätenas utformning etc). Annars kan du nog mejla dem, så får du bra svar.

Svar på tråden Vilken barnstol i saab 9-5?