• Liten elak och intelligent

Kan man ha fritids på sin gamla förskola?

Min pojke ska börja förskoleklass till hösten. Han är normalbegåvad men har autism och svår epilepsi. Efter mycket om och men, funderingar kring specialskola, övervägande av ett extra år i förskolan etc har vi kommit fram till beslutet att han ska gå i vanlig klass, börja med sina kompisar från dagis och vi ska slåss med näbbar och klor för att han ska få det stöd han behöver.

Jag tror att fritids  med den oordnade struktur som är där kan bli jobbigare för honom än skoldagen. Egentligen skulle det bästa vara, tror vi, om han kunde börja skolan men få vara på sin gamla förskola på eftermiddagen.

Är ett sådant upplägg något man kan få? Som vi kan hävda att han med hänvisning till sina funktionsnedsättningar skulle ha rätt till? 

• Svar på tråden Kan man ha fritids på sin gamla förskola?
  • Punkster

Är lärare med inriktning mot fritidshem.

Så vitt jag vet så finns det inga bestämmelser du kan hänvisa till för att din son skulle få gå kvar på förskolan. Man kanske kan komma fram till någon typ av speciell överenskommelse, men jag har aldrig hört talas om en sådan lösning i praktiken förut.
    Fritids behöver heller inte vara oordnat som du beskriver det. Fritids funkar ungefär på samma sätt som förskolan, med en del uppstyrda aktiviteter, fri lek, utevistelse mm. Det behöver per automatik inte fungera sämre eller på annat sätt än förskolan. 

Jag tror mer på att försöka få en resurspedagog som kan följa din son under både skoldag och eftermiddag på fritids. Har ni ordnat en plats på en skola än? Isf föreslår jag att ni redan nu börjar samtala med dem om stöd till er son. Då kan ni ju också göra studiebesök i både förskoleklassens verksamhet och fritidshemmets, och bilda er en bättre uppfattning om hur ni tror det kommer att funka för er son.

Hur som helst, hoppas att allt löser sig till det bästa! 

• Liten elak och intelligent
    Punkster skrev 2012-01-31 20:56:01 följande:
    Är lärare med inriktning mot fritidshem.

Så vitt jag vet så finns det inga bestämmelser du kan hänvisa till för att din son skulle få gå kvar på förskolan. Man kanske kan komma fram till någon typ av speciell överenskommelse, men jag har aldrig hört talas om en sådan lösning i praktiken förut.
    Fritids behöver heller inte vara oordnat som du beskriver det. Fritids funkar ungefär på samma sätt som förskolan, med en del uppstyrda aktiviteter, fri lek, utevistelse mm. Det behöver per automatik inte fungera sämre eller på annat sätt än förskolan. 

Jag tror mer på att försöka få en resurspedagog som kan följa din son under både skoldag och eftermiddag på fritids. Har ni ordnat en plats på en skola än? Isf föreslår jag att ni redan nu börjar samtala med dem om stöd till er son. Då kan ni ju också göra studiebesök i både förskoleklassens verksamhet och fritidshemmets, och bilda er en bättre uppfattning om hur ni tror det kommer att funka för er son.

Hur som helst, hoppas att allt löser sig till det bästa! 
    Men brukar man kunna få en heltidsresurs på fritids?
  • Punkster

Om behovet finns så är det klart att man kan få det. Om BUP eller läkare kan intyga problematiken så brukar det oftast gå lättare. 
    Vi har en resurs anställd på fritidshemmet där jag jobbar. Han finns där för 2 barn i behov av särskilt stöd. Båda barnen går i samma klass, och resursen följer dem under hela dagen på både skola och fritids. 

• Ådi09

När jag var liten(80-talet) så gick jag och mina gamla dagiskompisar kvar på dagis efter vi börjat skolan. När skolan var slut så spenderade vi eftermiddagen med våra gamla fröknar och de yngre barnen. Arbetar i fritidshem nu och har inte hört talas om upplägget sedan jag själv var barn, men det betyder ju inte att det inte skulle kunna vara möjligt för er att kunna få ha kvar er son i hans invanda miljö. Lycka till!

Svar på tråden Kan man ha fritids på sin gamla förskola?