• Philippa

Katten slickar på mig...

Jag har haft flera katter, men nu har jag för första gången en raskatt (Birma) och hon är lite annorlunda än hur mina bonnkatter var....

När vi gosar så kurrar hon och slickar även på mina fingrar väldigt kärleksfullt...

Varför gör hon så? Lite som en hund.... är det saltet på huden hon vill åt?

Hon slickar ingen av de andra i vår familj...

*nyfiken*        

• Svar på tråden Katten slickar på mig...
  • Pimey

Katter slickar för att "smaka på ens lukt". sen är det väl mysigt med :)

• Ravenna

Du smakar väl godast...

Finns flera anledningar till att katten slickar - den vill smaka på dig, den gillar saltsmaken från huden, eller så känner den en familjeinstinkt att tvätta dig. Du klappar katten - då vill katten vara mysig tillbaka.

• Philippa

Ja, det är ju utan tvekan mysigt... och hon kurrar som bara den när man gosar... vi har världens mysigaste katt

• Zileah

Har två stycken här hemma. Den ena gillar att vara på sambons mage och snurra runt i lurvet som finns där med nosen och slicka till o från...
    Samma katt älskar att slicka på fingrarna som jag finner väldigt mysigt!
    Känns som han uppskattar vad man gör ^^, kurrar och slickar. Den andra katten vi har gillar att naffsa istället och slicka i sambons skägg.

Vi har två knasiga katter men liks förbannat skulle jag vilja ha en till :p

• Ravenna

Min lilla sotis Nin(j)a brukar väcka mig på morgonen genom att slicka/nafsa mig på näsan. Det är lagom mysigt att vakna med näsan INNE i munnen på en tokpurrande ungkatt!

• Sara05

Har också en  birma som gärna slickar (och bits men det har blivit bättre nu) och kurrar och speciellt på mornarna är hon extra kelig! Ibland kan man vakna av en raspig tunga som slickar en under foten så det gäller att hålla fötterna under täcket om man vill undvika det.

• Olyckan

Det är många katter som har tendens till att slicka eller snutta på människor eller diverse saker så som filtar eller kuddar. Det är inget farligt eller dåligt beteende såvida det inte är HELA tiden o man känner att det är ett problem.

"Experterna" säger att det beror på att katten blivit tagen från mamman för tidigt, dock vet jag dem som tagits efter rekomendationerna och som fortfarande har detta beteende så isåfall är det väldigt individuellt efter kattens personlighet. Det kanske blir värre eller mer av ett problem om man tar dem alldeles för tidigt... På vissa växer detta bort, andra håller på hela livet.

Själv hade jag tyckt att det var jättemysigt så bara njut av din mysiga hårboll du bara :D

• BIRMA

Har haft 2 birmahanar men var tvungen att ta bort den ena båda 16,5 år.
    Efter den enes bortgång har den andra blivit så skrikig samt detta eviga tvättande

av mej. Armar, händer, ansikte ja över allt. Fattar inte om det har med hans
    saknad av sin kompis att göra eller ?

• Khaleesi

Som någon redan skrivit, de slickar på dig för att känna din smak. Även därför de ofta "fixar till" pälsen när man klappat på dem. Ömhetsbevis helt enkelt :)

• Sommarfjäril
    Olyckan skrev 2012-02-01 16:12:04 följande:
    Det är många katter som har tendens till att slicka eller snutta på människor eller diverse saker så som filtar eller kuddar. Det är inget farligt eller dåligt beteende såvida det inte är HELA tiden o man känner att det är ett problem. "Experterna" säger att det beror på att katten blivit tagen från mamman för tidigt, dock vet jag dem som tagits efter rekomendationerna och som fortfarande har detta beteende så isåfall är det väldigt individuellt efter kattens personlighet. Det kanske blir värre eller mer av ett problem om man tar dem alldeles för tidigt... På vissa växer detta bort, andra håller på hela livet. Själv hade jag tyckt att det var jättemysigt så bara njut av din mysiga hårboll du bara :D  

Vi har en katt (ragdoll) som gör så, inte att han snuttar men han slickar på våra fötter och händer. I vårt fall har han inte tagits för tidigt från mamman, så jag tror det handlar om personlighet hos katten. Han är enormt gosig och sällskapssjuk.
  • Piccinini

Kollade på Gokväll och det är med en kattexpert där varje tisdag och hon sa att om katterna slickar på dig så är det för att du är en i gänget, att du är hennes/hans kompis. För kattkompisar tycker om att slicka på varandra. :)

• Majsan70

De putsar både för att känna din lukt ordentligt samt för att sätta sin lukt på dig. För precis som det står ovanför du tillhör ju gänget.
    Jag har 6 Birmor och alla har de mer eller mindre detta beteende.

• cheese

Katter är listiga djur. Hon provsmakar bara sitt byte lite innan hon slår till på redigt.

Svar på tråden Katten slickar på mig...