• Anonym (TS)

Tror det är tics min 8-åring har. Någon med erfarenhet av detta?

Har googlat runt en del och inser att min dotters harklingar eller småhostningar nog är tics, då hon hållt på så här sen 2 månader tillbaka och hon är inte ens det minsta förkyld. Har själv mer eller mindre vant mig vid ljudet men nu är det fler i hennes omgivning som börjat undra vad hon pysslar med egentligen.
    Hon är annars en helt vanlig 8-åring utan några problem, men dessa småharklingar börjar gå omgivningen på nerverna och jag vill ju inte att hon ska bli lidande pga detta.

Är det någon som vet hur vanligt det är med tics egentligen? Någon med egna erfarenheter? Kan man förvänta sig att det går över av sig själv eller borde man söka för detta?

• Svar på tråden Tror det är tics min 8-åring har. Någon med erfarenhet av detta?
  • mpermper

Min dotter höll också på sådär. Harklade sig i tid och otid. Hon kunde också göra en snabb uppstanning när man var ute och gick - alltså en tvärnit - för att sedan fortsätta gå som om inget hade hänt. Jag tror att hon var i 4-5årsåldern när det där pågick som värst. Grymt irriterande. Det återkom någon kort period i småskoleåldern, men det gick över. Vi sökte aldrig läkarhjälp.

• Anonym

Jag har tyvärr inget svar att ge dig men min 10-åriga son har tics, han rycker med nacken ofrivilligt. Det kom ganska plötsligt (för lite drygt en månad sedan) så vi sökte läkarhjälp, men dom hittar inget fel på honom trots noggranna undersökningar.
    Vi försöker att inte tjata på honom om det för mycket utan vi antar väl att det går över med tiden. Han är ju medveten om det själv så det är inget vi ältar om inte han själv vill prata om det.

• Anonym (TS)

Tack för svar! Nu när jag tänker efter lite så har jag upptäckt ännu en tics hon har. Ibland när hon har sagt något så upprepar hon samma ord mimandes för sig själv och det har pågått längre under något år eller så.
    Det har jag aldrig tagit upp med henne då det inte påverkar någon annan men däremot har vi pratat om hennes harklingar.
    Jag frågade henne om hon medvetet skulle kunna låta bli men det påstår hon att hon inte kan.

Känns knepigt att söka läkarhjälp utan får väl låta det gå en tid och se om det går över.

Du som sökte läkarhjälp: sa de nåt om att det var just tics och att det borde gå över av sig själv, eller bad dom er återkomma om det fortsatte?

• Adventures

Har hon haft andra tics tidigare som du kanske inte tänkt på som tics då? Det kan ju vara mindre grejer som man inte ens tänker på och som man vänjer sig vid, sen kan det komma nya tics och så glömmer man de där gamla. Min son har alltid haft mindre tics för sig och vi utredde honom för att kolla att han inte hade tourettes syndrom, men han fick den diagnosen. Men i övrigt är han helt vanlig han också, inga större problem.

• Anonym (TS)
    Adventures skrev 2012-01-31 14:36:56 följande:
    Har hon haft andra tics tidigare som du kanske inte tänkt på som tics då? Det kan ju vara mindre grejer som man inte ens tänker på och som man vänjer sig vid, sen kan det komma nya tics och så glömmer man de där gamla. Min son har alltid haft mindre tics för sig och vi utredde honom för att kolla att han inte hade tourettes syndrom, men han fick den diagnosen. Men i övrigt är han helt vanlig han också, inga större problem.
    Nej inga andra tics trots att jag sonderar tillbaka i tiden.
    Lider din son själv av ticsen?
  • Anonym (hm)

min storebror hade en massa tics för sig när han gick i mellanstadiet. Jag minns det inte själv (är yngre) men vet att vår mamma ibland har berättat om det med vånda. För honom handlade det om stressuttryck. På sommarlovet hade han ingenting men så fort skolan hade gått några veckor så kom ticsen. Han ryckte med huvudet och snurrade så man nästan trodde huvudet skulle snurra ett helt varv som på en uggla... grimaserade gjorde han också.

Detta gick över när han blev några år äldre men pågick i säkert 2 år.

Min systerson som idag går på högstadiet hade nästan likadant så fort skolan började när han gick i ca 6:an, 7:an. tror det har gått över nu.Bla vet jag att han blinkade en massa.

En teori är att sånt kan hända medan man växer, att kroppen inte riktigt kan hantera allt på en gång.  Tror säkertligen det kommer gå över hos din dotter med, men klart att det kan kännas jobbigt medan det pågår.

• Anonym
    Du som sökte läkarhjälp: sa de nåt om att det var just tics och att det borde gå över av sig själv, eller bad dom er återkomma om det fortsatte?
    Det är totalt 4 läkare som tittat på vår son och de har gjort en magnetröntgen för att utesluta eventuella skador då han även haft lite ont i nacken ibland. De säger ju att han har tics men ingen av dem vet varför han har det. De har inte hittat något fel på honom.
  • Adventures
    Anonym (TS) skrev 2012-01-31 18:42:27 följande:
    Nej inga andra tics trots att jag sonderar tillbaka i tiden.
    Lider din son själv av ticsen?
    Ok, ja men fortsätter det så bör du nog ta reda på vad det beror på om det går. Nja inte mer än att han kan få huvudvärk ibland när han gör för många grimaser och spänner käkarna. Men han har aldrig skämts över det och han blir aldrig retad så det är ingen fara. Men han går bara på lågstadiet än så länge så, kanske blir värre sen :/
  • Vaekon
    Anonym skrev 2012-01-31 07:33:10 följande:

Jag har tyvärr inget svar att ge dig men min 10-åriga son har tics, han rycker med nacken ofrivilligt. Det kom ganska plötsligt (för lite drygt en månad sedan) så vi sökte läkarhjälp, men dom hittar inget fel på honom trots noggranna undersökningar.
    Vi försöker att inte tjata på honom om det för mycket utan vi antar väl att det går över med tiden. Han är ju medveten om det själv så det är inget vi ältar om inte han själv vill prata om det.

Hur gick det för din son? Min son har börjat likadant (9år) och undrar främst hur det ser ut för din son nu, fick ni söka hjälp eller gick det över ? ❤️
  • Anonym (Knopp)

Min son hade harklingar när han var 6-7 år. Vi ignorerade men efter några månader sa jag till honom att sluta om han kunde. Tänkte för säkerhets skull, ibland kanske man behöver bli medveten. Det försvann så småningom. 

Senare vid 10-13 hade han tics som rörde nacken, han vred huvudet på ett märkligt sätt men bara några minuters mellanrum. Vi pratade om det några gånger men sen lät vi det bara vara. Det försvann också av sig självt för två år sen. Inget nytt har tillkommit.

Svar på tråden Tror det är tics min 8-åring har. Någon med erfarenhet av detta?