• MammaPlutt

Sele - en ursäkt för att inte behöva uppfostra sitt/sina barn?

Hello!
    Det har diskuterats en hel del om sele någonstans på detta jordklot och någon/några tycker att sätta sele på ett barn är som att ge upp, tappa sina mammaroll.

Ja, hur tycker ni nudå? Sjunker man lågt när man sätter sele på en 2-åring?

Jag personligen tycker att det är helt ok.
    Varför skulle man vara en sämre förälder för att man sätter sele på ett barn som springer iväg väldigt mycket? 

• Svar på tråden Sele - en ursäkt för att inte behöva uppfostra sitt/sina barn?
  • skogsvitter

Precis som med allting annat så kan selen missbrukas. Alltså det blir ju självklart på hur och varför selen används om det är bra eller dåligt.

• Mascaraklumpar

Jag tror för det första inte att det går att uppfostra alla 2-åringar till att inte springa iväg, då många barn är så otroligt impulsstyrda när de är så små. Så nej, jag tänker inte att föräldrarna är lata eller dåliga på att uppfostra eller att de har "gett upp", när jag ser en tvååring i sele. Snarare tänker jag nog att "där är en mamma/pappa som är rädd om sitt barn".

• Makrame

Jag hade sele på min dotter när vi var utomlands, men det bar främst för att ingen annan skulle kunna ta henne...

• DuTrorAttDuVet

Det är väl för övrigt olagligt i Sverige sen några år tillbaka?

• Coyote
    DuTrorAttDuVet skrev 2012-01-30 13:35:43 följande:
    Det är väl för övrigt olagligt i Sverige sen några år tillbaka?
    Har du någon form av källa på det? I och med att selar säljs och används fortfarande, menar jag...

Jag tycker inte att man ger upp sin mammaroll när man sätter på barnet en sele, men precis som skogsvitter säger så kan det självklart missbrukas. Barn behöver röra på sig, de behöver gå och använda sina ben, och det är inte alltid det funkar att hålla dem i handen, det blir obekvämt för både barn och förälder till slut. Att då använda en sele till barnet är ju skitbra, särskilt om man har ett barn som snabbt som ögat kutar iväg, rakt ut i trafiken och liknande. Alternativet är att trycka ner ungen i vagn i tid och otid, och då har jag faktiskt hellre sele, för allas skull.
  • Bonanza

Jag ser sele som ett alternativ till vagn. Dock bara vid extra vilda ungar eller extrema situationer. "Vanliga" barn tycker jag bör kunna lära sig att stanna vid föräldern och/eller kunna hanteras av sin förälder.

Men det är ju inte värre att ha sele på ett barn som vill gå än att tvinga samma barn att sitta fastspänd i en vagn. 

• katze

jag ser sele som en säkerhets detalj.
    vid trafikerad gata eller i folksamlingar odl är det en bra sak att ha.

• DuTrorAttDuVet
    Coyote skrev 2012-01-30 13:43:01 följande:
    Har du någon form av källa på det? I och med att selar säljs och används fortfarande, menar jag...

Jag tycker inte att man ger upp sin mammaroll när man sätter på barnet en sele, men precis som skogsvitter säger så kan det självklart missbrukas. Barn behöver röra på sig, de behöver gå och använda sina ben, och det är inte alltid det funkar att hålla dem i handen, det blir obekvämt för både barn och förälder till slut. Att då använda en sele till barnet är ju skitbra, särskilt om man har ett barn som snabbt som ögat kutar iväg, rakt ut i trafiken och liknande. Alternativet är att trycka ner ungen i vagn i tid och otid, och då har jag faktiskt hellre sele, för allas skull.
    Nej det vet jag inte, det var mer en fråga :) Jag vet att det pratades om det men om det blev av eller inte vet jag faktiskt inte. 
  • katze
    nevermind skrev 2012-01-30 22:21:42 följande:
    Kan man inte bara hålla handen..?
    fast det är väldigt jobbigt för bade barnet och den vuxne om det handlar om längre tid. tänk dig att ga med ena armen rakt upp i flera timmar, och för ryggen är det inte heller särskilt skönt att ga böjd för att kunna halla i handen.
  • Coyote
    nevermind skrev 2012-01-30 22:21:42 följande:
    Kan man inte bara hålla handen..?
    Inte om man har en unge som släpper handen. Min grabb är 16 månader och vill gå själv, men hans hand är så liten att den lätt bara glider ur min och jag tänker inte släpa ungen i armen. Selen hindrar ju inte att vi håller handen.
  • Jag1977

Inte värre än barnvagn. Ska man vara där det tex är väldigt mycket folk eller trafik och har ett barn som inte gillar vagn är det väl ett jättebra alternativ! . Barnet får gå själv men man riskerar inga olyckor (som sker på ett ögonblick i tex trafiken).

• Hannathu

Tycker sele verkar vara en bra säkerhetsgrej.
    Det är ingen som tycker det är konstigt om barnet sitter fast i sele i vagnen men så fort de har sele när de går så är det hemskt?

Såg en pappa med ett tvillingpar på ca två år utanför Nordstan i GBG , båda med sele, båda höll i handen men hade sele som satt fast i pappans bälte. De var inte det minsta störda eller styrda av selen så länge de inte försökte smita.

• mb4
    DuTrorAttDuVet skrev 2012-01-30 16:21:37 följande:
    Nej det vet jag inte, det var mer en fråga :) Jag vet att det pratades om det men om det blev av eller inte vet jag faktiskt inte. 

Vart har du hört denna debatt?
    Vore intressant att få ta del av den.
     Det är fantastiskt att vi har produkter på marknaden som ger barnen mer frihet och där dem slipper sitta fastspända hela tiden Dem sitter fast i bilbarnstolar,matstolar och barnvagnar...  
    Om vi tittar på hur mycket av tiden våra barn sitter dagarna i ända så är det bra att vi kan använda selen som en säkerhet för barnet och där barnet får röra på sig. Med en sele har barnet två fria händer vilket också måste vara betydligt bekvämare en att få hålla armen uppsträckt länge och en stor hand som håller fast en   
  • Kina79

Vi använder sele till vår yngsta ibland. Hon sitter i stort sett aldrig i vagnen utan vill gå/skutta/springa hela tiden.
    Vi bor i Kina, trafiken här är inte som i sverige om man säger så.

I helgen var vi på Disneyland, men glömde selen hemma. Det gick bra ändå, hon börjar lyssna mer och mer och springer nästan alltid i samma riktning som vi andra går. Så vi kanske inte kommer att använda den nåt mer.
    I så fall var det en välkdigt kort period den behövdes, ca 3 månader. Men de gånger vi hade den på var den underbar.

Nu i helgen satt hon inte i vagnen alls, utan var bara i den när hon sov. Men vi var två vuxna så det gick som sagt bra. Hade jag varit själv med alla tre hade nog selen varit det bästa.

Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
Svar på tråden Sele - en ursäkt för att inte behöva uppfostra sitt/sina barn?