Barn(1-5 år) i sele. Rätt eller fel?
Vad tycker ni om att ha sele på barn?(inte bärsele utan koppelliknande)
Vad tycker ni om att ha sele på barn?(inte bärsele utan koppelliknande)
För mig skulle det kännas helt fel.
Men det betyder inte att det ÄR fel..
Sele är ju superbra! Jag har använt det en gång på en marknad, sonen ville inte åka vagn och inte hålla handen, och jag orkade inte bära. Selen gjorde oss båda nöjda, han kunde gå "fritt" han kunde titta på det han ville och jag behövde inte tjuvhålla honom.
Uppstår behovet i framtiden kommer vi skaffa en sele åt honom, man ägnar så jäkla mycket tid åt att ta med sig barnen dit man själv vill, varför inte ge dem lite säkert utrymme ett tag?
Att sätta sele på en femåring tycker jag nog faktiskt är ganska märkligt. I alla fall om barnet är normalt i utvecklingen. Men på en ett- eller tvååring - absolut!
Det låter som ett utmärkt alternativ, särskilt om man har flera barn som springer åt olika håll och om man är i stan eller vid annan vältrafikerad väg. Bättre än att tvinga dem sitta i vagnen hela tiden tycker jag.
beror på hur och när det används ....... och inte på en 5åring, men 1,5 åring kan nog ibland behöva det!
Oj, tänkte inte på åldern. Upp till 3 år känns det okej för mig, sedan är de så stora att de kan lyssna.
Låter väldigt vrickat med en Oliv i analen.
Jag hade det på min dotter en gång när hon var 1,5 år och vi var på en stor flygplats, hon var jättenyfiken och sprang runt överallt i den åldern så jag kände mig trygg när jag hade henne i "koppel".
Folk tittade på mig som om jag var galen men dottern var nöjd som fick gå/springa istället för att åka vagn vilket hon f.ö. avskydde i den åldern.
Jag tycker det är rätt i miljöer där det kan behövas för säkerheten om barnet inte vill åka vagn.
Mamma hade min lillebror i vagn och mig i handen när jag var ca 4 år, vi var på tågperrongen i Stockholm. Det var julhandel och folkmassan trängde isär oss så mamma tappade min hand. Hon kom inte fram med vagnen till mig som hamnade många meter bort på bara några sekunder. Som tur var såg en man mig och lyfte upp mig så vi kunde spana efter mamma tillsammans och han trängde sig fram till henne innan tåget kom.
Men det är ju inget jag skulle sätta på en 4-åring på vägen till förskolan hemma i villakvarteret utan det skulle ju mer vara om man vistas i stora folkmassor.
Vi har sele på dottern (ett och ett halvt) när vi åker båt på sommaren, inte dygnet runt så klart, men när vi är iland på klippor eller när båten är igång och vi är ute.
Första gången jag såg ett barn i sele hoppade jag högt! Rent chockad var jag och tankarna fördes till en hund i koppel.
Men som en mamma till en liten 3-åring som hatar att åka i vagn och som vistas ganska ofta i intensiv trafik förstår jag helt plötsligt.
Vi har inte införskaffat en sele än då vår dotter som är så lätt att ha att göra med och gärna håller handen då vi är ute men till nästa barn, som jag är säker på kommer vara en riktig vilding för att kompensera för hur lätt vi har haft det med den första, kan jag absolut tänka mig det.
Vi bor i Kina och trafiken här är rätt tuff. Vi har sele på vår lilla ibland. Hon åker inte mkt vagn utan gillar att gå, men med både henne och två andra att hålla koll på så behövs selen.
Vi använder den på flygplatsen, på stan mm.
Åker vi till HongKong över dagen så klarar vi oss inte utan den, hon är snabb som en vessla
Hade inte jag haft det på min 3 åring ibland så hade hon inte funnits idag!!
Innan jag fick barn hade jag sagt helt fel! Men nu med två väldigt vilda ungar kan jag säga att det är absolut RÄTT!
Dock har jag inte haft det då vi inte bor inne i stan utan ute på landet. Åker vi till centrum så är det alltid vagn som gäller för dem. Men hade jag dagligen rört mig bland mycket bilar så hade jag definitivt haft en sele på vardera!
pappa hade mig i sele när jag var liten, jag var en yrhöna som alltid sprang iväg och gömde mig.
tycker inte det var fel eller konstigt.
Upp till ca 3 år är det helt okej och väldigt praktiskt.