• lotta6907

Hårig son, överreagerar jag?

Hej!

Min son är 15 år, blir 16 nu sommar, sedan förra året har han utvecklat väldigt mycket hår eller vad man ska säga. Han har hår på ryggen, på bröstet, och får regelbundet skägg som han rakar bort. Vad jag har förstått så är inte alls hans kompisar lika håriga, vissa har inte ens fått skäggfjun i ansiktet.
    Brösthåret och rygghåret är t.o.m mer än vad hans pappa har som inte har så överdrivet mycket.

I övrigt är min son helt normal, men är detta verkligen normalt? Eller överreagerar jag, är han bara tidig i utvecklingen?  Detta är vårt ända barn så vi är lite orutinerade i såna här frågor.  

Är lite av en hypokondriker och kontrollfreak, så vill gärna ha koll på allt så allt står rätt till.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hårig son, överreagerar jag?
  • Whitetrash86

nu är det ju svårt att veta vad du tycker är mycket... men låter fullt normalt, vissa är tidigare än andra och vissa får hår andra inte.

• lotta6907

Ja jag tycker också han verkar tidig! Jag är rädd att han ska ha något fel med hormonerna eller något, men det kanske är att överdriva?

Min pappa (hans morfar då) har väll rätt så mycket hår på bröst och rygg, men inte liksom något man tänker så mycket på om man jämför med andra män. Det är väll ungefär som de flesta antar jag.. 

• nixi

Vill inte vara otrevlig, men han tar inga droger? T.ex. Steroider...

• lotta6907

Otrevlig? Absolut inte! Glad

Nej han tar verkligen inte några droger, varken steroider eller något annat. Han är mycket skötsam, fokuserar enbart på skolan och sin idrott och varken röker, dricker eller tar droger.

• konkelbär

Grabben är 15, COME ON!!! Det är fullt normalt att han börjar få hårväxt! Skojar ni eller ???

• lotta6907

Ja visst, 15 år, det ska börja hända saker, men att just han har så mycket, mer än sin pappa och hans kompisar ännu inte fått något gör mig orolig?

• Betty Ballbreaker

En kille i min klass på högstadiet var väääldigt hårig, både i ansikte, på bröst och på ryggen. Det var inget "fel" på honom.

• Veritaslux

Det låter tidigt. Att börja få skägg vid 15 års ålder är inget konstigt, men att ha mycket skägg och dessutom hår på bröstet och ryggen vid den åldern är extremt tidigt, och att han har mer än även sin pappa är väl visst skäl att börja undra!

Jag kan ärligt säga att de killar jag träffat som haft hår på bröstet har fått det långt senare... och rygghåren de brukar ju komma i 30-årsåldern . (Jag är själv 36 och drar mig till minnes gamla pojkvänner och släktingar jag sett avklädda under åren, )

Därmed inte sagt att det är något fel, för det behöver det säkert inte vara, men om du är orolig bör du kanske kolla upp det.  

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • lotta6907

Men vad är det som gör att man utvecklar hår så tidigt? Veritaslux, du verkar ju vara kunnig inom området. Är det något fel på min son? 

• Veritaslux
    lotta6907 skrev 2012-01-29 19:04:48 följande:
    Men vad är det som gör att man utvecklar hår så tidigt? Veritaslux, du verkar ju vara kunnig inom området. Är det något fel på min son? 

Jag tänker att det kan vara något knasigt med hormonerna... Sedan behöver man kanske inte dra så höga växlar som att det måste vara steroider. Tyvärr vet jag inte så mycket mer än att jag inte tycker det låter helt normalt. Men det kanske är det, han är kanske bara extremt tidig... Jag skulle nog velat kolla upp det i alla fall.
    Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • nykär82

Visst är det tidigt o få rygg o bröst hår vid 15 men inte så ovanligt! Vet dock inte vad du menar med mycket. Men att pappan inte är hårig behöver ju inte alls betyda att son inte blir hårig. O har morfar hår på både rygg o bröst så vet du ju var arvet är ifrån. Min man va 21 år när vi träffades o har var/är jätte hårig. O hans pappa har typ 5 brösthår;) men morfar däremot är hårig som en apa. O min man har berättat att det va just i 15 års ålder det satte fart o växa. Så har din son gener med mycket kroppsbehåring behöver du inte va orolig.

• LevLivet

Jag blev också väldigt hårig i ung ålder, tror det började redan när jag var 13. Jag skämdes för det otroligt mycket, vilket jag kan göra än idag, 10 år senare. Och det är ju värre idag än vad det var då. Men jag är evigt tacksam att jag inte är hårig på ryggen och det fasar jag för att jag kommer bli med åren. Känner mig nästan som en björn och det är det enda som sänker mitt självförtroende. Jag ser bra ut övrigt, men känner mig så osexig och när jag ska ha det kul med tjejer kan jag liksom inte vara mig själv. Sorgligt men sant. Minns min första kärlek, skämdes över min behåring i princip hela vårat förhållande. Jag vill inte vara hårlös men önskar bara det kunde varit en aning mindre. Men jag kan inte göra så mycket åt det. Jag är som jag är, och det är något jag måste leva med och acceptera. 

Så länge din son själv inte känner sig obekväm i det, är det ju bra .. 

• Minza83

frågade nyss min man och han säger att han fick kroppsbehåring vid 14-15, rygg,mage,bröst,armhålor,ansikte...
    rejäl skäggväxt alltså!

han är mycket hårigare än hans pappa och hans 2 bröder.
    mera lurvig liksom! (han är också den enda i sin familj som fick lockigt hår när han kom i puberteten hähä.. och han har fortfarande lockigt hår, 30år gammal!)

jag tror inte du behöver oroa dig ts, så länge din son mår bra och inte besväras så var LUGN.

(jag är ju tjej, men jag fick hår under armarna och på mufflan samt benen ihop med att brösten kom, när jag var 9år gammal..!) 

Svar på tråden Hårig son, överreagerar jag?