• Tildis

Sterilitetfråga!

Börjat flaskmata lillen (4  månader) och när min man värmt flaskan i micron så såg jag att han stoppa ner en sked för att röra om... men tänkte jag, så får man väl inte göra om det ska va sterilt. Vi gjörde om flaskan, men då undrar jag...
    När han snart nu ska börja äta lite smakportioner och så samt när vi ger vitamin D droppar, så använder vi ju en "normaldiskad" sked.
    Inte kan det egentligen gjort något om han nu skulle äta flaskan direkt?
    Tips, synpunkter tack! 

• Svar på tråden Sterilitetfråga!
  • La Lola

Nä såklart gör det inget!

Här har det aldrig steriliserats nåt överhuvudtaget.
    Har inte ens hållit på o kokat vattnet.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Annelie 76

Sterilitet är bara viktigt precis i början och om man är orolig över bakterier i vattnet (egen brunn osv). Annars är det inga problem. 

• Maariiia

Jag har varit ganska dålig på att sterilisera min dotters flaskor, i början var jag väl mer nogrann men nu (7 mån) gör jag det aldrig och hon har aldrig mått dåligt pga det!

• Mornie Alantie

När min dotter var 4 månader ägnade hon mycket tid åt att slicka på allt som kom i hennes väg, leksaker, golvet, våra händer, sina fötter, ja allt. En diskad sked är nog inte så farligt. Det är ju omöjligt att hålla allt de stoppar i munnen sterilt. Hade det behövts hade nog inte mänskligheten blivit så långlivad.

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Trulis78

Vid fyra månaders ålder behöver du inte hålla allt sterilt om det  inte är så att din son är särskilt infektionskänslig på något vis.

• Tildis
    Trulis78 skrev 2012-02-02 23:10:28 följande:
    Vid fyra månaders ålder behöver du inte hålla allt sterilt om det  inte är så att din son är särskilt infektionskänslig på något vis.
  • pojkens

sterlit är inte nödvändigt. bara vid egen brunn. de kommer ju i kontakt med bakterier överallt, man kan itne kontrollera det. de behöver dessutom "normala" bakterier för att få ett fungerande immunförsvar, man kan ju inte leva sterilt förevigt :) 

• Tildis
    pojkens skrev 2012-02-08 14:30:40 följande:
    sterlit är inte nödvändigt. bara vid egen brunn. de kommer ju i kontakt med bakterier överallt, man kan itne kontrollera det. de behöver dessutom "normala" bakterier för att få ett fungerande immunförsvar, man kan ju inte leva sterilt förevigt :) 
Svar på tråden Sterilitetfråga!