• Milla8510

Otroligt dåligt mött av läkaren ang. min förlossningsrädsla!

Hej Vänner!

Jag är nu i v.27 pratat tidigare med min BM om att jag är livrädd för förlossningen, det är något jag alltid varit, enda sen tanken på barn slagit mig. Jag har alltid tänkt för mig själv att jag hellre gått igenom ett kejsarsnitt.

Jag har förstått från internet, från vänner och från familj att kejsarsnitt är väldigt svårt att få igenom, men med min rädsla måste jag få hjälp. Jag vet inte riktigt vad den beror på, det värsta är att jag inte riktigt kan förklara varför utan det är mer som en panik som sitter i mig, tanken av att veta att det ska göra ont och att jag inte kan göra något alls för kontrollera det, min smärttröskel är enormt låg och jag är helt enkelt en liten mes!

Till tråden: I Onsdag fick jag mitt första möte för att prata om rädslan och  kejsarsnitt, starta med att vi kom in ganska sen jag och min sambo, jag var otroligt nervös, tycker inte om att prata om mina personliga problem med folk jag inte känner något för. Först kommer läkaren, säger bara mitt namn och går, Jag svarar Ja! och följer efter henne med min sambo, hon tittar inte ens på mig och vänder inte ryggen för se om vi ens går efter henne, hela det var väldigt konstigt, hon går in i ett rum och vi följer efter.. där tittar hon på oss och säger bara
    "Jag har tid i 20 min så det här blir inget långt samtal" 

Hon tittar på mig där jag sitter och jag bara rent chockad över henne sätt att ta emot oss och hennes första ord, Hon frågar varför jag är här idag, Jag svarar, Ja min rädsla för förlossning gör att jag överväger kejsarsnitt, Hon fnyser åt mig och säger " Där jag kommer ifrån får inga första föderskor kejsarsnitt"

Efter en stund pratandes väldigt kallt och jag förklarat att jag är livrädd säger hon till mig "Då kanske ni borde funderar på adoption om du är så rädd"  Jag blir totalt chockad att hon ens kan säga något sådant till mig och jag vill bara där ifrån, Hon säger också då, jag ser att ni tackat nej till Mamma gruppen hur kommer det sig?

Jag svarar att vi inte ansåg att det behövs då jag har så många vänner och familjemedlemmar runt med barn och som är gravida att behovet inte är lika stort, Då vänder hon sig till min sambo och frågar honom, hon frågar: Vill du inte träffa andra från samma område? snabbt svarar jag, vi går inte hos barnmorska där vi bor. Hon hyser av mig totalt och säger, Får han ingen syl i vädret? är det du som bestämmer allt?

Jag känner mig liten och nertryckt, otroligt sårad och min rädsla tycks bara bli värre efter detta mötet.. Hon avslutar det snabbt där efter och säger " jag får väl göra mitt jobb och skicka dig vidare till psykolog"
    Jag reser mig upp och går ut, min sambo säger hejdå.. I hissen är jag så hysterisk ledsen att jag inte vet vad jag ska ta vägen, kände mig så förnedrad och att jag ens funderat på att jag skulle känna mig mer trygg efter ett möte var helt idiotiskt.

Idag kan jag fortfarande inte släppa henne och jag är livrädd att nästa möte ska bli likadant, hur ska jag kunna njuta av min graviditet när min rädsla kommer in hela tiden och tar över, jag är chockad över "hjälpen" och mår mycket sämre nu än innan mötet.

Jag gick på möte på mödravårdcentralen på Grangatan Värnhem i Malmö.
    Tydligen skulle läkaren där vara inhyrd för ordinarie läkaren var borta. Kommer inte ihåg hennes namn.  

Milla
  • Svar på tråden Otroligt dåligt mött av läkaren ang. min förlossningsrädsla!
  • Vickan I

I din journal ska läkarens namn stå. Det har du rätt att få veta. Se till att din bm hjälper dig komma i kontakt med en annan läkare för nästa samtal. Om du orkar ska du även gå vidare med detta dåliga bemötande, men inte alltid man gör det. Se till att få hjälp och stå på dig så att du får den, sedan om det slutar med att du vågar föda eller väljer snitt spelar ingen roll.

• littlefly

helt fruktansvärt bemötande! Man är otroligt utsatt när man är rädd och i underläge.
    Jag hade inför min förra förlossning enorm förlossningsrädsla, tänkte mig kejsarsnitt, men fick så bra hjälp att jag knappt tänkt på förlossning denna gång och jag är i vecka 32.
    Du har RÄTT att vara rädd. Det är en mänsklig rättighet att bli respekterad i denna rädsla. Du ska INTE träffa denna person igen och om du orkar, prata med läkarens chef om detta. Jag ångrar att jag aldrig anmälde ett fruktansvärt bemötande jag fck hos en gynekolog för flera år sen, som har ökat min rädsla och som jag bär med mig fortfarande.

• Lumo

Har några tips till dig. Först o främst, oavsett snitt eller ej, anmäl er båda till psykoprofylaxkurs. Där går man igenom hela förloppet o ni kan prata om allt.

Har ni inte auroragrupp där du bor? Be att få komma till dem. Du får remiss från din bm. Det brukar vara barnmorskor utbildade på förlossningsrädda. De avsätter den tid du behöver för att prata o lägga upp en plan.

Läkaren du träffade lät ju befängd. Trösta dig med att denna nog är bra på operationer (eller vad det nu var för läkare?) o inte bra på sociala biten. Lägg ingen tid på denna utan hitta annan hjälp!!!

• såärdet

anmäl läkaren! Gud så hemskt, fattade hon ens vilket typ av patient/samtal det handlade om? Hon passar absolut inte till att ta hand om denna typ av ärenden och det ska fram. Skriv precis hur samtalet var hennes attityd osv. Be bm om hjälp om du inte vet hur man ska gå till väga

• mortilltre

Gud vad trist =( Förstår att du måste känt dej rejält besviken och överkörd där inne! Måste fråga vad du känner när det gäller att ha en Doula med som stöd?! Maila min syster om du är intresserad. Hon har gått Odis Doula utbildning ganska så nyss och kan säkert hjälpa.... om ni vill. Kramar och lycka till <3 Min syster har du här inne; www.stinalee.se

Svar på tråden Otroligt dåligt mött av läkaren ang. min förlossningsrädsla!