• hantalina

Hur ofta ska man amma en 4-månaders bebis?

Jag har alltid ammar min pojke var tredje timme, för det har passat bäst med hans sovtider och han har varit "lagom" hungrig då (dvs. inte skrikit, men snuttat på händerna och varit glupsk när jag gett honom bröstet). Nu har jag varit på amningsmottagningen och där säger de att var tredje timme är alldeles för ofta. Var fjärde timme eller mer sällan är bättre, annars ökar man hela tiden mjölkproduktionen. Men jag får det inte alls att funka med hans sovtider, han orkar ju bara vara vaken två timmar i sträck så då är han tok-trött när det är dags för mat igen. Eller ska han sova två gånger mellan varje amning? (Han sover 45 minuter-1,5 timme). Hur ofta ammar/ammade ni era fyra månaders-bebisar?

• Svar på tråden Hur ofta ska man amma en 4-månaders bebis?
  • augustisten

Men det där med att anpassa till sovtiderna... Det gör ju inget om det går sex timmar emellan om han inte signalerar att han är hungrig. Min unge har ett sex/sjutimmarsuppehåll på natten och ett fem/sextimmars på dagen. Däremellan kan hon äta så ofta som varje timme ibland... Det är lite olika.

• kixan

TS: Att blockamma kan vara jättebra om du har en överproduktion, dvs att först se till att brösten är ordentligt urmjölkade, sen amma på samma bröst flera gånger i sträck, hur länge avgör du vad som känns bra, innan u byter och sen gör samma sak på det andra bröstet. Fri amning då, inte kolla på klockan!

A -03, F -05, V -10 - karinkristina.wordpress.com -
  • hantalina

Kixan: tack, ja det föreslog amningsmotagningen också. Jag har inte vågat pröva, eftersom jag lätt får mjölkstockning. Just nu funkar det ganska bra, efter att ha dragit ut på tiden mellan amningarna under någon veckas tid. Det är inte lika fullt med mjölk och kommer inte lika häftigt (pojken drar dock fortfarande i brösten så det kanske i själva verket är tänder på gång).  

• Daeminimon

What?!

Vilket trams! Jag skulle bli riktigt förbannad om någon som ska kunna amning gav mig ett sådant råd! När Eddie var 4 månader ammade vi nog varje- varannan timme! Nevermind var fjärde!!!

• Loreena

Jag trodde att det var fri amning som rekommenderades i Sverige idag? Inte amning var fjärde timme som de rekommenderade på 70talet. Då var det dessutom många kvinnor som sinade för att de ammade för sällan. Amma när du och bebisen tycker att det passar bäst! Min son ville ammas varannan timme ända tills han började äta annan mat då blev det kanske var fjärde.

• kixan
    hantalina skrev 2012-01-31 10:54:56 följande:
    Kixan: tack, ja det föreslog amningsmotagningen också. Jag har inte vågat pröva, eftersom jag lätt får mjölkstockning. Just nu funkar det ganska bra, efter att ha dragit ut på tiden mellan amningarna under någon veckas tid. Det är inte lika fullt med mjölk och kommer inte lika häftigt (pojken drar dock fortfarande i brösten så det kanske i själva verket är tänder på gång).  
    Ja, det kan det ju vara, eller bara allmän rastlöshet, det händer ju så mycket i huvudet på bebisar i den åldern. :)
    A -03, F -05, V -10 - karinkristina.wordpress.com -
  • Videkorgen

Jag har inte läst hela tråden, men vill bara lugna dig: jag ammar vår 4månaders varannan timme på dagtid =) 
    Min svägerska ammar sin 4månaders hipp som happ ;) typ varje timme i vissa perioder.  

• blondie2014

Min son äter nu ca 5-8 ggr/dygn och då kan vissa amningar vara så korta som några minuter. Han är 4,5 månad gammal och har sedan han föddes ätit med upp till 4-5 h mellanrum. Mjölk finns det kvar och efter kvällsambing kan det gå upp emot 9 h till morgonmålet. Så olika det kan vara. Jag tillämpar fri amning och erbjuder bröstet oftare än han vill ha.

• Dr Mupp

I den åldern 1-2 grr i timmen när han var vaken.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Millamissmo

Vad ni hoppar på om vad hon sa på amningsmottagningen. Hon skrev ju att rekommendationen var anpassad efter henne då hon hade hög produktion. Det har även jag och hade mjölkstockningar 6 gånger på första 2,5 månad! Inte roligt!

Jag har gett han bröstet var tredje timme fast han inte visat tecken på hunger för att jag varit rädd för mjölkstockning. Nu säger han ifrån om han inte är hungrig och jag erbjuder bröstet när han vill ha, det går oftast 4-7 timmar mellan amningarna och han är hur nöjd som helst. Blir 4månader om två dagar. Alla barn äter inte varannan el var tredje timme. Alla barn är olika. ????

• isolande

Vid fyra månader ammade de hela tiden, säkert 10-12 ggr/dygn. Har aldrig förstått de som kunnat helamma och bara ammat 6 ggr/dygn....

Svar på tråden Hur ofta ska man amma en 4-månaders bebis?