• LaFontaine

Du djurägare som åker kollektivt med ditt djur, hur noga är du med att sätta dig på rätt plats?

Jag är pälsdjursallergiker och är därför noga med att sätta mig på platser där djur inte får vara. Jag åker mest pendeltåg och tunnelbana och letar efter vagnar med den överkryssade hunden på dörren. Ibland undrar jag om inte djurägarna letar efter samma dörr. Senast i morse satt en tjej med en hund _på sätet_ i precis vid dörren med den överkryssade hunden. Jag påtalade att hon var tvungen att flytta sig och hon låtsades först inte fatta. Inte förrän jag pekade på den överkryssade hunden suckade hon ljudligt, himlade med ögonen och flyttade sig.

I söndags klev jag på tåget och möttes av en kvinna som klev av från en djurfria vagnen med hunden i barnvagn och barnet i famnen. För ett par veckor sen mötte jag en kvinna som skällde ut mig för att jag hade mage att be henne byta plats mitt under färden på pendeltåget där hon bara behöver gå igenom vagnen för att komma rätt.

Hur noga är ni djurägare med att hitta till rätt plats? Eller sätter ni er bara och hoppas på det bästa? Och hur reagerar ni om ni råkat/valt att sätta er på djurfri plats?  Ber ni om ursäkt och flyttar er snabbt, eller blir ni otrevliga? Eller blir ni bara dumma och suckar och stönar och himlar med ögonen över att någon påtalar ert misstag?

Jag börjar bli allvarligt oroad för hundägare i stockholmsområdets intelligens. Eller så är alla blinda men har glömt att klä sina chiuauor och cocker spaniels i angiven ledarhundsväst... 

• Svar på tråden Du djurägare som åker kollektivt med ditt djur, hur noga är du med att sätta dig på rätt plats?
  • Coyote

De gånger jag har hund med mig, väldigt noga! Jag kan bli sugen på att sätta mig i en annan vagn för att slippa att min hund blir så till sig av andra hundar, men det är självklart att allergiker går före min bekvämlighet! Skulle jag missa och ha med hunden någonstans där hon inte får vara är det självklart att jag ber om ursäkt och flyttar på mig om någon påtalar det!

• LaFontaine
    Coyote skrev 2012-01-23 22:16:51 följande:
    De gånger jag har hund med mig, väldigt noga! Jag kan bli sugen på att sätta mig i en annan vagn för att slippa att min hund blir så till sig av andra hundar, men det är självklart att allergiker går före min bekvämlighet! Skulle jag missa och ha med hunden någonstans där hon inte får vara är det självklart att jag ber om ursäkt och flyttar på mig om någon påtalar det!
    Underbart att höra . Man tappar nästan tron på folk till slut.
  • Coyote
    LaFontaine skrev 2012-01-23 22:22:09 följande:
    Underbart att höra . Man tappar nästan tron på folk till slut.
    Haha, jag förstår hur du känner! Jag börjar verkligen tro att vissa människor är lite mindre begåvade än medel-Svensson.
  • LaFontaine
    Coyote skrev 2012-01-23 22:23:57 följande:
    Haha, jag förstår hur du känner! Jag börjar verkligen tro att vissa människor är lite mindre begåvade än medel-Svensson.
    Haha, så är det verkligen
  • Rockpotäten

Det är klart att man tar hänsyn. Det finns ju en anledning till att det finns vagnar där husdjuren inte får vara. Sen får man ju hoppas att den som säger till gör detta på ett hövligt sätt också - fel kan det bli men med ömsesidig respekt kommer man långt.

• LaFontaine
    Rockpotäten skrev 2012-01-23 22:34:04 följande:
    Det är klart att man tar hänsyn. Det finns ju en anledning till att det finns vagnar där husdjuren inte får vara. Sen får man ju hoppas att den som säger till gör detta på ett hövligt sätt också - fel kan det bli men med ömsesidig respekt kommer man långt.
    Jo men det är väl klart att man gör. Fast visst blir jag förbannad när jag bli nonchalerad!
  • SHAKAWKAW

Nu använder jag mig inte av varken pendeltåg eller tunnelbana, men däremot buss. Där ska hundar befinna sig längst bak, så att allergikerna kan sitta längst fram utan att bli sjuka. Självklart tar jag med mig hunden och sätter mig längst bak. Skulle aldrig få för mig att sätta mig där hundar inte får vara.

• Rockpotäten
    LaFontaine skrev 2012-01-23 22:34:51 följande:
    Jo men det är väl klart att man gör. Fast visst blir jag förbannad när jag bli nonchalerad!
    Kan förstå det.
  • Lisastina

Hade förut en jättekanin. Vi brukade åka bak i bussen. Men mest cyklade vi, jag på pedalerna och hon i cykelkorgen. 

• Free Spirit Free Love

Ja är alltid jätte noga med vart jag går in med min hund, har henne aldrig uppe i sätet, blir förbannad när folk gör så!
    Men ibland kan dedär va lite knepigt.. SL har inte alltid tänkt till ordentligt, som sist jag åkte med min hund så gick ja som vanligt in där det inte va en kryssad hund, stod vid dörren och tittade ut, såg då att dörren på andra sidan från där ja hade gått in va de en kryssad hund! Vad ska man göra då? om tåget stannar vid en "höger station" så är de allergi vänlig, men om den stannar vid en "vänster station" så är den djur vänlig?? Man blir ju lite arg då...
    Men sen undrar jag också hur långt sträker sig den djurvänliga delen? ja menar, sätena som är mellan en "allergi" dörr och en "djur" dörr är de till för oss med hund eller för er som är allergiska?   hehe bara en fundering Solig

Svar på tråden Du djurägare som åker kollektivt med ditt djur, hur noga är du med att sätta dig på rätt plats?