• Nonac

Kan han ha någon form av autism?

Jag har en bekant vars son jag misstänker har någon form av diagnos. Han utvecklades normalt motoriskt men han började inte prata förrän han var över 3 år gammal. Han leker inte med de andra barnen på dagis utan leker helt själv, han tar ingen kontakt med de andra barnen. Han kan inte rita utan leker med pennorna när han får ett block och kritor framför sig. När de en gång var på ett sånt där lekhus så lekte han inte utan stod i en halvtimme och betraktade ett dörrhandtag och därefter en ledstång.
    Man får ingen direkt ögonkontakt med honom och det känns som att han är "i sin egen värld", när jag är där med min son i samma ålder så verkar han knappt notera min sons närvaro, utan leker själv, hummar liksom upprepande för sig själv.
    Han förstår dock och kan peka på saker när mamma frågar "var är lampan" t.ex.

Är detta normalt? Är han bara lite sen i utvecklingen? Mamman är inte alls orolig och misstänker ingenting alls, "han bara är sån, en tänkare och ensamvarg".

• Svar på tråden Kan han ha någon form av autism?
  • mamma till tre busungar

Ja, det skulle kunna vara någon form av autism.....

Har inte förskolan reagerat? 

• Nonac

Dessutom; varje gång jag och min son kommer dit ser han direkt skräckslagen ut och gråter och klänger sig fast på sin mamma, som om det var skrämmande för honom att några främmande kommit plötsligt och rutinerna inte var som vanligt.

• Nonac
    mamma till tre busungar skrev 2012-01-22 16:45:16 följande:
    Ja, det skulle kunna vara någon form av autism.....

Har inte förskolan reagerat? 
    Enligt mamman har förskolan inte reagerat, vilket jag tycker låter konstigt, om ett barn inte visar någon form av socialt samspel, inte pratar, inte fattar hur man använder en krita, ja då borde de ju ta upp det med föräldern. Fast min bekant är väldigt... skygglapparna på, det känns som att hon förnekar att det är något som är lustigt, för en annan skulle ju ha gjort någon form av utredning om inte annat.
  • Shasti

Det låter inte alls bra tycker jag. Vet inte vad du kan göra dock annat än att kanske prata med din bekant, med risk för att hon tar illa upp.

• Litet My

Kan ju också vara så att förskolan har reagerat men att mamman inte är redo att "basunera ut" att henns barn har en diagnos eller utreds.

Många vill bearbeta det själva först innan omvärlden får veta.

Svar på tråden Kan han ha någon form av autism?