• tvåbarnsmor89

någon som fött prematur pga inte havadeskapsförgifting utan andra orsaker

Ja de flesta som föder prematur verkar ju lida av havandeskapsförgiftning?
    Men finns det någon annan som fött av annan anledning?
    Jag födde prematur pga läakarna hade missat tagit prov på min livmodertapp för bakterier och tog det 2dagar innan jag födde
    jag hade gått med kraftiga förverkar och förkortat tapp i 4v
    jag hade GBS(streptokocker) och stafylokocker vilket min läkare på spec-mvc i kga hade missat tagit test för tidigare. och när de fick svar på tisdagen så glömde de ringa mig så jag fick veta vad orsaken var av min förlossning läkare på USÖ

Hur känner ni för ev kommande syskon?
    vågar ni igen eller?

• Svar på tråden någon som fött prematur pga inte havadeskapsförgifting utan andra orsaker
  • Mandelskorpan
    Full av förhoppning skrev 2013-02-15 08:31:05 följande:
    Jag vet inte exakt men olika bakteriestammar reagerar på olika typer av antibiotika.

Cefadroxil är bredspektraantibiotika och det tog tack och lov bakterierna så att Elias inte blev smittad i magen när vattnet gått. Jag fick ta det varvat med amimox och kåvepenin resterande två månader efter vattnet gått, men när han kom ut så var hans navelsträng lätt grönfärgad som tydde på att där åtminstone varit någon typ av infektion på gång. Han föddes 29+5  och då han legat utan vatten i två månader kraschade lungorna på honom men efter några kritiska dygn med högfrekvensrespirator och kväve, plasma, blod, antibiotika och blodtryckshöjande och syrgas så vände det tack och lov.

Idag är han en härlig snart femåring med enorm energi och det enda man märker av hans start i livet är hans förkylningsastma (vilket han kunde haft ändå oavsett) Och Vi är tacksamma varje dag för vår lille kille

Härligt att det gick bra trots allt!! I min senaste graviditet höll sig värdena under att man behandlar med antibiotika med det är ändå otäckt att veta att de finns. Låg precis under gränsen för antibiotika.. Men jag gick tiden ut, inga komplikationer alls. Med 2an hade jag regelbundna sammandragningar i V20... Som la sig spontant, men vattnet gick ca 3,5v före bf, föddes 2 dagar senare utan problem.
  • Göttmos

Första barnet föddes i v 33+6, de vet inte anledningen. Jag hade värkar hemma några timmar, åkte till sjukhuset, var öppen 10 cm, fick kejsarsnitt,(han låg i säte+ att jag gått på Aurora samtal). 45 min efter jag anlänt till sjukhuset var lillkillen ute! Stannade på neo drygt en vecka. Han är nu en ,snart, 2-årig kille som pratar,(ok,man fattar inte allt han säger,men...) och busar och är världens goaste ,såklart! För en månad sedan kom lillasyster, i v 34+1, utan större förvarning än värkar hemma några timmar, vi hann till sjukhuset; blev inskriv na och 25 min senare var hon ute! Var även denna gång öppen 10 cm, fick urakut snitt, sövd pga att planerat snitt var 'förbokat '. De vet inte heller denna gång varför det blev tidig födsel . Är olika sjukhus med dem; Danderyd med första och KSS i Skövde med andra. Det som var konstigt i Skövde var att efter operationen så dröjde det 8 timmar tills jag fick träffa henne! Hon var på neo, fanns inga sängplatser där, jag och min kille fick sova i ett rum på förlossningen. Inte för att jag sov mycket... Sen fick jag komma till bb och sov där två nätter,sen plats på neo. Fick alltså träffa henne när jag fått plats på bb och gå mellan neo och bb så mkt jag ville. Min kille klippte navelsträngen och följde med under transp till neo. Gör ju ingen skillnad nu, men lite konstigt. Hon var inte i behov av mer hjälp en cpap första dygnen.

• fågel

Födde i vecka 34+0 och har inte fått någon orsak förklarad.

• Emelieelina

Födde i v.34+5 och läkaren kunde inte hitta någon orsak till det. Jag tror att det kan ha att göra med att jag är väldigt liten i kroppen och väldigt kort (1.54). Tror att kroppen kände på sig att jag inte skulle klara av att bära barnet ful tid. Jag började vagga fram redan i v.20 då kan ni tänker er hur min kropp blev i v.30. Orkade knappast inte gå och redan då ville lilltjejjan ut men då lyckades vi stoppa upp det! :) 

• MissOlzon

Jag födde i vecka 30+0 helt utan anledning. Ingen infektion, inga problem utan han ville bara ut. Pojken är också frisk och har inga sjukdommar som kunde påverkat den tidiga födseln...

• Dolphingirl

Jag födde min tjej i v. 34+5 pga att jag hade en infektion i kroppen som troligen berodde på mina tarmar. Man vet inte säkert. Tappen var påverkad när jag sökte akut och de ville ta ut henne för att kunna behandla mig lättare. De avvaktade under natten och på förmiddagen innan de tog hål på hinnorna hade jag öppnat mig 3 cm. Födde vaginalt på en timme. Infektionen hade gått över till tjejen som fick antibiotika de första dagarna. Vi låg på neo i två veckor och nu mår vi bra.

Gabriel 080804 + Elise 130309
  • Kampan

Jag födde min son i v.34+1 pga av polyhydroamnios. För mycket fostervatten. Vattnet gick. Hade tom fått tappa ut 1.7 liter ca ett par veckor innan och var inlagd innan han föddes men vattnet gick första natten hemma..

• Gonee

Min äldsta kom vecka 36. Helt normalt. Min andra i vecka 32 oxå utan anledning. Hade varken infektioner eller annat. Vissa föds helt enkelt så sa dom. Med andra barnet va dom bättre på att hantera detta då dom redan visste att första kom så plötsligt utan att känna förvärkar. Kände krystvärkar bara och fe gick 20 min och hon kom ut.

• Myrtuva

Mitt vatten fick i v 31 när jag låg soffan och kollade på tv. Inga  värkar men helt tom på fostervatten. Min dotter hade fixerat sig och va klar och dagen efter fick jag värkar och födde. Ingen vet varför hon hade så bråttom men det har hon med det mesta i livet =)

• sassabassa85

har fött alla mina barn prematur
    Nanna v 34

Liam v 35

Nellie v 35

Jag har försvagad livmodeertapp       

• Gonee

Hur får man reda på detta med försvagad livmodertapp? Jag misstänker nästan att jag har de pga två prematura och tre missfall. Fick ett missfall i vecka 16. Och ingen undersöker mina missfall pga oplanerade graviditeter samt att jag va ovetade om dom. (Hade skydd) den sista testade jag postitivt med clerblue då stod de 1-2 veckor dagen efter fick jag kraftiga blödningar.

• Emlahanna

Har tre barn. Förste född v 35 andre född v 34 och tredje född v 36.
    Aldrig fått någon förklaring men vi tror att jag har kortare graviditeter, finns vissa som inte går 40 veckor.

• Anetha

Jag födde våran son Jim förtidigt på grund av GBS bakterie och var andra gången första gången gick det inte att rädda barnet för bakterien gick upp i moderkakan.
    Jim är född i v27+1 och idag är det full fart på miraklet.

• UllisE

Hej födde min Oscar i v 25, 870 gr tung, tidig vattenavgång  pga infektion trodde dom...han är idag 16 mån/ 13 mån och har nyss lagt ner sin tillfälliga stomi som han haft i 12 mån. Idag är han nästan 8 kilo tung och 70 cm lång och full fart..

• FruSen

Mina tvillingar föddes i v 33+4, hade haft sammandragningar sedan v 15 ungefär. Var sjukskriven pga detta från v 26. Förlossningen startade med vattenavgång.

• FruSen

Vet inte om det helt enkelt blev för tungt? Det är ju ganska vanligt att föda tidigare med tvillingar. Har ett barn sedan tidigare och en läkare på specmvc menade att det då var mer troligt att jag skulle få för tidigt än om det varit första graviditeten? Vet inte om det ligger något i det? 

• TissTassTess

Jag fick min första grabb v 23+0. Orsaken tros ha varit en infektion som gjorde att jag öppnade mig... blev liggandes va 12 timmar sen vid kontroll så var hans fötter redan ute så det gick inte att stoppa längre..
    Han gled igenom neonataltiden på en "räkmacka" och är idag 7 år (snart) och är som vilken skolpojke som helst. 

• Naniismamma

jag fick kejsarsnitt för att man märkte att sonen inte växte. jag hade även havandeskaps... men läkarna tror att den uppstod för att min moderkaka inte fungerade då den var full av proppar.

havandeskapsförgiftningen kom bara PANG och efter på 3e dagen efter misstankarna om det låg jag på sjukhus. och dom såg att han inte hade något bra flöde och var tillväxthämmad.
    när kejsarsnittet gjordes såg dom 7st proppar i moderkakan och att nästan 1/3 del funkade av den och han hade inte levt i några dagar till. så dom tror att förgiftningen uppstod som en varning ungefär så den var inte direkta anledningen egentligen. 

Svar på tråden någon som fött prematur pga inte havadeskapsförgifting utan andra orsaker