Pott träning
Hur gammalt var ditt barn när ni börja pott träna honom/henne?
Hur gjorde ni?
Hur gammalt var ditt barn när ni börja pott träna honom/henne?
Hur gjorde ni?
Äldsta ca 2 år. Mest på skoj för att hon skulle intressera sig samt att dom tränade på dagis. Blev bjölfri lite innan 2,5 år. Minsta dottern är nu 16 mån och är utan blöja hemma, går på pottan men kissar inte där:) det gör hon där hon befinner sig. Tror det lossnar snart!!
Vi började lite smått med pottan när dottern var ca 1,5. Gjorde inget större av det, ställde fram dem o lät henne sitta ibland. När hon var 2,5 knappt gjorde vi en större "drive". Vi visste att hon kunde gå på pottan men var lite för lat så vi tog helt enkelt bort blöjan, visade var pottan stod, tjatade inte utan lät henne gå om hon ville. Det tog 2 dagar när hon hade "olyckor" (detta råkade inträffa i en ganska trotsig period) - hon ville inte gå på pottan så hon kissaade p åsig med flit. Sen kom hon på att det inte var så kul och började gå på pottan. Efter det har hon kanske haft 2-3 olyckor på 1,5 år så hon var verkligen redo :) Ska göra liknande med sonen framåt sommaren el när man verkr redo.
Vi började redan när de var bebisar så båda barnen har varit torra innan 1½ års ålder. Det var så mycket lättare att göra det till en naturlig del av rutinerna redan då tyckte vi, innan vanor satt sig osv. Så vi behövde egentligen aldrig träna utan barnen valde själva att gå på pottan eller toaletten. Det viktiga var att visa att det fanns ett alternativ, när de insåg hur mycket bättre det alternativet var så löste sig resten av sig självt
Rent konkret började vi så att vi satte dem på pottan vid blöjbyte, oftast kom det kiss redan då. Efter ett tag satte vi mer rutinmässigt efter att de sovit, kanske efter att de ätit osv. Snart såg vi ett mönster när och hur ofta de behövde kissa och då försökte vi erbjuda pottan som ett alternativ.
Vi började rätt tidigt, så fort dottern kunde sitta. Vid 2 tog vi bort blöjan helt på dagtid, då hade hon varit torr en längre tid men vi väntade tills sommaren ifall det skulle bli olyckor. Hon har fortfarande blöja nattetid (2.5 år gammal) men den ryker nog snart den med. Vi kommer göra likadant med bebisen vi har nu.
Jag började lite smått för en månad sedan. Då var dottern 8 månader.
Började presentera pottan för dottern när hon var 7 månader. Hon är nu snart 13 månader och älskar pottan. Springer ofta dit och ska sitta. Hon både kissar och bajsar där.
Med stora började jag ca vid 7 mån, hon blev blöjfri vid ett år (en olycka varannan dag i genomsnitt), och dag- och nattorr vid 18-19 mån.
Med nuvarande bebis började jag redan som nyfödd, och efter en vecka förstod han att det var bra att kissa när jag höll honom över handfatet och sa kssssssssssssss. Fast så hardcore som vissa är och har bebisen konstant blöjfri redan efter några veckor/månader, det är jag inte. Ett par timmar varje dag blir det väl utan blöja, men vid måltider, transporter etc så springer jag inte på toa med lillbebisen. Förhoppningsvis kommer det hela att gå som med stora, om inte ännu bättre.
Vid ett års ålder köpte vi en potta, vid 2 års ålder började sonen använda den och han blev blöjfri nästan direkt, jag kan inte minnas att han kissat på sig någon gång.
Minsta är 1,5 år nu och tycker pottan är rolig, men är inte redo att släppa blöjan än.
Oj, vad tidigt ni verkar ha börjat!
Min son är 2,5 år nu och intresserarsig äntligen för sin potta som stått helt outnyttjad fram tills nu. Synlig men helt oönskad och onödig tyckte sonen tills för 3 dagar sedan. Nu helt plötsligt vill han vara STOR och ha kalsonger på sig. Jag som höns-mamma frågar stup i ett om han behöver kissa men han verkar ha full koll. Säger till mig, eftersom han behöver hjälp att klä av sig, och kissar sedan på pottan. Han vill helst inte ha blöja alls nu men jag har ändå satt blöja på kvällen och innan vi går ut. Ja, någon gång måste jag väl släppa taget och låta honom försöka 100% utan men det har bara gått 3 pott-dagar ännu... Inga "olyckor" än så länge.
Oj, vad tidigt ni verkar ha börjat!
Min son är 2,5 år nu och intresserarsig äntligen för sin potta som stått helt outnyttjad fram tills nu. Synlig men helt oönskad och onödig tyckte sonen tills för 3 dagar sedan. Nu helt plötsligt vill han vara STOR och ha kalsonger på sig. Jag som höns-mamma frågar stup i ett om han behöver kissa men han verkar ha full koll. Säger till mig, eftersom han behöver hjälp att klä av sig, och kissar sedan på pottan. Han vill helst inte ha blöja alls nu men jag har ändå satt blöja på kvällen och innan vi går ut. Ja, någon gång måste jag väl släppa taget och låta honom försöka 100% utan men det har bara gått 3 pott-dagar ännu... Inga "olyckor" än så länge.
Undrar vad ni tycker, jag har en snart-tvååring som bajsat på toa sedan födseln i princip, kisset har varit mest i blöjan dock. Han vet dock vad toan är osv, så jag har haft tankar på att ta nästa steg nu.
Grejen är den att han blir jätteledsen om han inte får ha blöja. Helst vill ha ha engångsblöjor. Jag brukar försöka låta honom välja mellan tygblöja och kalsonger när vi är hemma och han bara säjer nejnejnej och gråter... Ibland vill han sitta på toa i samband med blöjbyten, ca 2 ggr/dag kanske, men han vill ha blöjan på sig annars.
Avvakta och köra blöja ett tag till?
Vi började sätta sonen på potta när han var 5mån (för att han blev förstoppad av smakportionerna) det funkade rätt bra på morgonen fast det var ju såklart inte "pott-träning". När han var 8mån ville han inte alls sitta på pottan mer.... sen tyckte jag det var dax när han var 2,5år så då köpte jag klistermärken som han fick klistra när han gjort nåt på pottan. Funkade rätt bra direkt men nu har han varit utan blöja ca 4mån och det händer ofta "olyckor" och blir mycket tvätt... eftersom han håller sig länge länge innan han säger till.
Dottern är 15mån och har fått gå på pottan sen hon var 6mån (nån gång ibland) men först nu börjar hon få liiiite koll själv och går ofta utan blöjor hemma (utan byxor) då går hon ofta på pottan men har absolut inte jättebra koll så det blir mycket passande.
Ja, oj vad tidigt ni börjar!
Min pojk var inte alls redo förrän i höstas när han var 3 år. Då började jag sätta honom på pottan då och då men efter en tid ville han inte. På förskolan har det gått bättre och där är han nästan torr mellan pottbesöken. Hemma har han gått på pottan nu i vår då och då (2-3 gånger/dag), men har fortfarande blöja dygnet runt. Han säger nej till pottan ofta.
Han tycker inte om kalsongerna, trots att det är populära bilar på. Tycker de känns obehagliga, tydligen. Vill ha blöja istället och inte gå utan.
Kissandet skulle han nog klara med en och annan olycka, men bajsandet är han inte mogen för än. Jag har lockat med godis t.o.m. om det kommer bajs i pottan, och det skulle han nappat på om han klarat det. För kissandet får han klistermärken och det räcker att sitta på pottan, inte prestera nåt.
Senaste dagarna har jag pressat honom lite mer och varit lite bestämd att han ska gå på pottan oftare. Då gör han det tillslut och det blir aldrig tvång. Förut har jag accepterat hans nej, eller väntat tills han sagt ifrån själv att han är kissnödig.
Vad är rätt och vad är fel? Tips, snälla någon? Eftersom han inte klarar bajset än, så vill jag inte ta bort blöjan eller säga att den är slut i affären som nån sa. Att han vill ha blöja beror nog dels på att han är osäker på bajset och dels är han lite lat, tror jag.
Vi har provat utan blöja två dagar. Första dagen gick jättebra de timmarna vi körde och andra dagen blev det 3 olyckor och därefter ville han bestämt ha blöja.
Tacksam för svar!!