• Loreena

Vegetarianer/veganer se hit!

Vad tycker ni om det här klippet?

www.youtube.com/watch&v=rNON5iNf07o

De flesta vegetarianer och veganer brukar säga att de äter vegetariskt för hälsans skull, för ekonomin, för att maten ska räcka till alla i världen och för miljöns skull. Sedan är det många som väljer att äta så för att de tycker att det är godare och för att de tycker att det är synd om djuren/äckligt att äta kött. Jag har själv ätit mycket vegetarisk mat under många år pga. alla dessa skäl.

Men enligt den före detta veganen Lierre Keith är argumenten om att vegetarisk/vegansk mat är bättre för hälsan och miljön felaktiga. Vad tror ni? Titta på programmet och kom gärna med synpunkter!

• Svar på tråden Vegetarianer/veganer se hit!
  • mamman i skogen

En av de bästa böcker jag läst och det finns även svenska motsvarigheter till Lierre. Tex denna bok är läsvärd http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172412348  

Problemet med djurhållningen är vidrig men att övergå till vegetarisk föda kommer inte att rädda världen. Vi behöver ett hållbart jordbruk som är småskaligt och inte innefattar storskalig spannmålsproduktion utan att ta tillvara på resurser framförallt vår jord som vi ska odla på.

Lierre sätter fingret på många problem med veganismen personligen har jag inga problem med att folk väljer att vara veganer även om jag ser många näringsmässiga problem med att leva helt utan fullvärdigt animaliskt protein,problemet kommer när man blir så enkelspårig att man inte ser mer än sin egen sida vilket ofta händer i debatten kring vegan/köttätare.

Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen

Boken BTW är så mycket mer djupgående och den ger många fler lager att skrapa på...Både nutrition, miljö, hälsa politik historia etc etc. 

Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
Svar på tråden Vegetarianer/veganer se hit!