naggista skrev 2012-02-03 18:17:02 följande:
Hej!
Vad roligt med svar från någon som verkar ha upplevt precis det som jag upplever nu. Internet är fantastiskt. Indien också :) Ja, de lever verkligen i nuet. Och alla hjälps åt med barnen. Alla vet hur man pratar med en bäbis, både män, kvinnor och gamla. Testade ni babymassagen? Min dotter tyckte inte alls om att någon främmande skulle komma och massera henne. Det kan jag förstå. Har försökt lära mig själv istället och masserar henne.
Oj vad jag känner igen mig i det där med handlandet och åkandet! Jag studerade i Indien innan jag träffade min man här och klarade mig alldeles utmärkt runt på egen hand. Men sedan min man kom in i bilden är jag så bekväm. Förra gången jag var hos min man och hans familj blev jag så trött på mina egna begränsningar (blandade in min man för skjutsning/översättning) att jag gjorde slag i saken och skaffade indiskt körkort! Men när jag ser trafiken nu så undrar jag hur jag kunde köra här? Hahah.
Jag har försökt lära känna lite andra "expats" i stan genom en viss social networking sida. Får se hur det går. Känner mig alltså lite isolerad precis som du beskriver.
Nej man promenerar inte så mycket i Indien. Det är så synd. Man går i någon park, om ens det.
Känner mig lugnad av dina ord om att leva i nuet och inte vara så fixerad vid att ett småbarn ska gå på dagis :)
Fantastiskt med guesthouse och restaurang! Är det släktingarna som driver det när ni är borta? Hur tänker ni med skolan för barnen i Indien? Finns det kanske bra privata alternativ tror du?
Hej, kul att du läst mitt inlägg. Vi har inte testat någon babymassage. Är det någon som kommer hem till än och gör det? Min svärmor pratade dock om att jag skulle ge min son massage när han var ledsen på nätterna. Min man sa också att hans brors fru brukade massera barnen i solen när de var små.
Oj indiskt körkort. Det var modigt. svårare när man får barn bara. Såvida man inte har bil. Tycker jag blitt mer beroende av in man även i Sverige sen man fick barn. Inget jag är van vid sen innan, så det tar emot. När barn nr 2 var 3 månader åkte han iväg till Indien en månad, av olika skäl. Varav ett var att jag kände att jag var tvungen att lära mig att klara allt själv om ändå bara för en tid. I Indien är det dock ännu lättare att bli bekväm då allt är så nytt. Att vara ny i ett land är tufft nog, att dessutom ha barn gör det ännu svårare.
Än så länge har vi bara en byggnad, inget fungerande företag. Tanken är att hans bror skall ta hand om det när vi är borta. Det finns massa privata alternativ vad gäller skola. Barnens kusiner går i privat skola. Väldigt vanligt trots att de inte har så mycket pengar. Jag tänker nog ta det som det kommer.
Andra orosmoln är socker och trafik. Jag är väldigt noga med att barnen inte skall småäta och äta så lite socker som möjligt. I min mans familj finns dock inget stopp alls. Jag fick hans familj att sluta ge min son kakor hela tiden (som marknadsförs som hälsosamma). Det lär dock bli svårare nu när sonen blivit tre och har egen vilja.

Jag vill inte heller att han skall vara för annorlunda om vi skulle bestämma oss för att bo där. Trafiken känns också oroande. När vi var där förra gången var det moppe utan hjälm. Så här hemma i Sverige så känns det vansinnigt. :-/ Det ligger också en väg ganska nära huset och det känns inte bra att släppa han där själv. Då han har kusiner som är äldre så kan jag tänka mig att han vill haka på dem.
Var i från Indien kommer din man? Låter som södra! .-)