• Nelliepop

Hur mycket får din 15 åring i månadspeng??

Min älsta son fyllde nyss 15 år.. Dax att han får barnbidraget nu tycker han??

Får eran 15 åring det?? Och vad ska pengarna räcka till??

1050 räcker ju inte till kläder ,bensin pengar till mpoe o nöjen???

Hur gör ni?? kan ni ge mig lite tips.... Glad        

• Svar på tråden Hur mycket får din 15 åring i månadspeng??
  • Jamtlandstaus

Oj vad hårdsnål jag känner mig när jag läser alla inlägg!
    Min (snart)15-åring får 200kr/mån. Det är enbart fickpengar. Han får pengar till nöjen, vi betalar alla kläder, mobil, busskort, frisör osv.
    Skulle önska att han kunde hantera pengar men han har tyvärr bara bevisat motsatsen.
    Så nu har vi dragit ner månadspengen rejält. Vill gärna att han ska lära sig hantera sin ekonomi men vet inte hur vi ska börja. Han äter i stort upp sina pengar oavsett hur mycket han får, företrädesvis på McD o.dyl. Inte ens jag med bra lön kan motivera restaurangbesök varje dag...
    Kanske budgettavlan från programmet Lyxfällen skulle funka för åskådliggöra enkelt...
    För någon gång måste han ju få kläm på det här med pengar.

• pappapengar

Hej!
    Min son är 15 år och får 700kr i månaden. Jag tycker att det är en lämplig summa för en 15åring.
    Med dessa pengar ska han betala nöjen och moped om han en sådan önska, han får dock godis gratis.

#pappa
  • Ante94

Vår son som är 15 år får 800kr i månaden, det ska räcka till nöje, en del kläder och mobil. Vi betalar ytterkläder, skor och all sportutrustning. Vi gör så med alla barnen, en 100-lapp för varje årskurs t.ex. går man i femman blir det 500kr/månad, i sexan 600kr o.s.v.

• Ante94

......kan tillägga att vi infört detta ganska nyligen så det återstår att se hur det går :)

• Elin 885

jag fick hela barnbidraget som skulle räcka till allt utom mat, husrum, bashygien, busskort och terminsavgiften till musikalskola. givetvis behövde jag inte heller betala läkarbesök och medicin själv.
    ytterkläder, kläder, skor, nöjjen, smink, anteckningsmaterial osv skulle det räcka till.

Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, men jag är snäll egentligen =)
  • Elin 885

just ja påtakning till mobilen skulle pengarna också räcka till.

Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, men jag är snäll egentligen =)
  • Lindsey Egot the only one

Mina barn får studiebidraget när de börjar på gymnasiet. Innan dess tycker jag att de inte behöver dessa pengar utan får när de behöver annars handlas det en massa onödig skit och det finns ändå inga pengar när de vill gå på disko eller annat roligt. Min äldsta gör slut på sitt barnbidrag den första veckan om ens det.

• strojes

Jag har inte barn i den åldern ännu men när jag började på gymnasiet fick jag hela barnbidraget och det skulle räcka till det mesta i klädväg och nöjen. Nu var jag inte någon fantast av fester och uteliv så mitt nöjeskonto var ganska lågt, moped körde jag inte heller.
    Men man får lära sig att prioritera utefter förutsättningarna. Att få pengar som räcker till allt man vill ger ju lite fel signaler inför framtida jobb. Det måste krävas motprestationer för att få extrapengar. Det bästa är ju att tillsammans sätta sig ner och kalkulera upp en budget och se hur mycket pengarna räcker till, vad man skulle önska att de räcker till och hitta någon bra balans däremellan.

• Amanda 762
    Trollmamma till 4 skrev 2012-03-03 23:57:33 följande:
    Inte illa

Va gör du för de 1400 kr då du ändå får pengar utöver?

Är nu 16 och får 1600kr, och jag lägger undan 400 av dem varje månad tills den dagen jag fyller 18, ska gå på högskola(3år på HR-programmet lutar det åt.) och kommer då få klara mig på studiebidraget(2800kr), boende kommer pappa att stå för eftersom han inte tycker att jag ska behöva använda de pengar släkten har sparat tills min 18årsdag(Han tycker jag ska använda dem när jag ska köpa hus. Jag köper väll lite onödiga saker för min månadspeng som dyrare kläder, ansiktsbehandlingar men spar oftast en del utöver de 400 också, har sparat ihop 10000kr själv på 2-3år och efter mina 2 sommarjobb kommer jag ha runt 20 000 efter sommarlovet vilket jag är stolt över. Jag kanske är bortskämd men jag är också en skötsam ungdom, röker/dricker inte, är duktig i skolan, hjälper till hemma osv. I min familj tar vi hand om varandra, vi är väldigt nära varandra så jag tar mycket(dyra cyklar, mopeder, resor) förgivet eftersom pappa hade det lika själv som barn och ser det som en självklarhet att jag ska ha det så bra som möjligt. Jag blir ofta förvånad över föräldrar som t.ex. hellre gör om köket än skickar sina barn på en språkresa! Men jag kommer väll skämma bort mina egna ungar också när jag blir äldre och får barn :)
  • rosamonstermedkepsochslipsen

jag är 15 och får 1050, det ska räcka till allt, kläder, nöjen, moppe, smink, sportsaker, busskort osv osv..

Det händer då och då att mina föräldrar betalar busskortet eftersom jag ofta åker tåg till träningen så det blir ganska dyrt. Får åxå halva min telefon och abbonemang betalt, så jag själv betalar 200kr per måand för det. sen typ 200 för tågkort. så då har jag 650 att klara mig på vilket är ganska svårt..

• rosamonstermedkepsochslipsen

Men ska man då spara ihop pengar till något, tex en moppe, vilket kostar ca 10000, så är det rätt snålt..

• Mamma1978

Min dotter blir 15 i höst och får 200 kr i månadspeng, men då betalar jag i princip alla kläder, mobilabonnemang, busskort och skjuter ibland till om hon ska göra något speciellt. Hon har fått välja, antingen får hon barnbidraget och får betala precis allt själv eller så gör vi som vi gör nu, och hon vill ha det så här tills hon börjar gymnasiet och får studiebidraget.

• 97a

Fick 500 kronor i månaden men då köpte föräldrarna mina godis, kläder osv. Busskort kommer de nog betala nu när jag börjar gymnasiet och får 1050kr då ett busskort i Stockholm kostar runt tusenlappen.

• plebi

Hej jag  får 500 i månaden och är 15 och har en  cross-moped så klaga förgudskull inte när du ger din unge 1050

• Brevboven

VI har använt oss av appen Veckopengen nu ett tag och det fungerar hur bra som helst! Där kan man se vad barnen ska ha baserat på ålder och vart man bor!
    Här kan ni läsa mer www.veckopengen.se/ 

• Mälaröbo

Min dotter är 15 och får sitt barnbidrag minus 200kr sedan starten av sommarlovet mellan klass 8 och 9. För dessa 200kr står vi för mobilabonnemang och busskort. Vi står för mat och bashygien och resten får hon stå för själv.

• Hej470

jag är 15 år, får 200 kr, får oftast köpa kläder själv, förutom skor som jag får tre gånger om året ungefär :/

• Anonymt barn

Är snart 12 & för 25 kr veckan (hos mamma)

Lite godis his pappa

Lika som min 10 åriga syster

Svar på tråden Hur mycket får din 15 åring i månadspeng??