• bebbosmum

Mina barns"styvmor" tar över mina barn....

Hej.
    Mitt ex och pappan till mina barn  träffade en ny tjej ganska tidigt efter vår separation..som var mitt val, helt ok tjej har inga problem med att han träffar ngn då vi båda är i nya relationer..men hon verkar ha svårt att få egna barn och har mer och mer börjat ta över mina barn...Trotts mina och pappans överenskommelser har hon tagit mina barn till frissan klippt av min dotters långa fina hår till en kort page sonen har hon snaggat...jag har sagt att jag vill sköta barnens hår och pappan lovat ..men likväl klipper hon dom..hon säger åt barnen att dom kan kalla henne mamma....Barnen bor  mer hos dom än hos oss så visst dom får ju mycket kontakt...bra att hon tar sitt ansvar men hon börjar gå över gränsen....Hur hade ni reagerat?

• Svar på tråden Mina barns"styvmor" tar över mina barn....
  • rockaroll

Jag hade bett pappan prata med henne. Det måste hon ju förstå att vissa saker blir känsliga? Att de ska kalla henne mamma är ju bara för mycket! De har ju en mamma!? Tycker hon verkar klampa på utan att tänka sig för. Nej ett rejält snack och hjälper inte det får ni väl prata med henne tillsammans.

• Nattis90

Jag hade själv pratat med henne då ditt ex inte verkar kunna göra det ! Det är dina barn inte hennes det måste hon acceptera !

• Snöankan

Jag tror också att det bästa är att prata direkt med henne. Men se till att det blir i en vänskaplig ton och att du också får med beröm om att du uppskattar att hon bryr sig om dina barn mm men att du inte känner dig bekväm med att vissa saker. Att du inte vill styra deras liv men som mamma så måste du få något som är "ditt" också. 

• sextiotalist

Åh vad tråkigt att hon inte kan inse vad man som extravuxen får göra eller inte göra. Det är nog läge att ta ett vänskapligt samtal med henne och be henne att överlämna vissa saker till barnens föräldrar.

• Ia 2011

Tror också att det är bäst att ta det direkt med henne. Det känns inte riktigt rättvist att be ditt ex att ta den rollen, det är ju du som tycker att det är ett problem, inte han. 
    Ta det på ett schysst sätt, du tycker ju att hon funkar bra som bonusvuxen (inte mamma, det är bara du) och vill inte att ni ska få en trasslig relation. Var bara tydlig med att DU tycker vissa bitar är lite jobbiga, så har hon säkert inget problem att lyssna. Tror det är viktigt att inte anklaga henne, hon gör säkert så gott hon kan och har bara inte fattat hur du känner.
    Det är säkert inte enkelt för henne heller.
    Lycka till och försök ha i tanken att en bra relation er emellan kommer underlätta så himla mycket.

• kiddo

rådet att prata direkt med henne funkar nog inte alltid

jag hade blivit jättearg om min exfru (vi har en 6åring ihop) hade omyndigförklarat mig och pratat direkt med min nuvarande sambo om hur min nuvarande sambo skall förhålla sig till mitt barn...

har hon klippt av ett barns hår fast pappan sagt att hon inte får så är hon inte frisk... så om hon är frisk är det ju din exman som struntar i vad du säger och nu bara skyller på sina nya sambo eftersom han är en mes som inte klarar en konflikt med dig

sen är det inte alldeles klart vad du menar med att hon tar över... hon och din exman har väl förhoppningsvis en gemensam linje, om ho gör något är val han med på det?

• MissJulie

Ouch! Tycker det är att gå över gränsen. Jag är själv bonusmamma.

Däremot vet jag att det kan vara svårt att veta var man ska dra gränsen. Hur mycket får man bry sig, hur mycket få rman lägga sig i, hur mycket ska man finnas till? 

Men som sagt, för mig var det där att gå över gränsen, både klippning och att kalla henne mamma.   

• Merlot

Som mamma hade jag talat direkt med henne om hon gör saker som jag inte är okej med, t.ex. säga till barnen att kalla henne mamma.

Nu är jag visserligen i bonusmammarollen (eftersom maken är pappa till båda mina barn), men jag har direkt ringt upp hans ex då hon trampat mig på tårna och tänkte tvinga mig ändra mina planer för att ta hand om bonusen då hon utan att fråga bokade en plötslig semester. Ser inget fel i att kapa mellanhanden, d.v.s. pappan, då det inte handlar om honom. Oftast blir det mindre missförstånd på det viset och jag tycker det är ett sjysstare sätt att ta det direkt med den man har nåt otalat med. Så länge man gör det på ett vuxet och ickeanklagande sätt brukar det gå bra

• Furstinna

Du måste ta ett snack med henne, det hon gör är inte okey. Sen undrar jag vad pappan har sagt för det är inte normalt att bara dra iväg någons ungar och klippa dom. Kan han har sagt att det är okey?

• Sephrenia89

Jag är pappas nya tjej (han är äldre än mig och har två barn i 6-9 års åldern).

Om jag var mamma, även som bonus mamma skulle inte tolerera något sådant.. hur jädra knäpp får man vara?

Jag är jätte tajt med barnen men skulle ALDRIG klippa deras hår eftersom deras mamma är frisör och vill ha full koll på det (lite väl ibland så ungarna inte får bestämma själva alls) och för den enkla sakens skull att jag inte har rätt att bestämma eller ta hand om dem på ett sådant sätt som en förälder skulle göra..

Någon gång har pappan skämtat med mig och kallat mig för mamma i skämt syfte och bara höra orden yppas gör mig moraliskt äcklad och skamsen inför deras roller som föräldrar.

Jag skäms för styvmammans vägnar något otroligt, total generad blir jag.       

• oagnes

TS, Jag är  bara nyfiken: Varför bor barnen mer hos dem än hos er? Hur kom ni fram till det beslutet?

• flexus

Åh, vad jag känner igen mig... Mitt ex och mina bråk handla bara om detta.....Så tungt...hur gör man för att få ett slut?

Svar på tråden Mina barns"styvmor" tar över mina barn....