• detfinnssåmångaidioter

Döden, döden, döden. Varför är det så svårt att prata om den?

Och varför tror folk att de är odödliga och med det vägrar diskutera hur de vill ha sin begravning? Titta på en död nära anhörig blir en så stor sak att folk behöver gå i terapi efteråt. Hur kunde vi hamna så långt från det som borde vara en naturlig del av livet? Och varför får inte barn var med på vissa begravningar? Förvånad

• Svar på tråden Döden, döden, döden. Varför är det så svårt att prata om den?
  • detfinnssåmångaidioter
    Perry the Platypus skrev 2012-01-19 20:35:21 följande:

Nja, tillfällena brukar inte sammanfalla. Att prata om döden med honom har jag inget emot och jag är ärlig om vad jag vet och inte vet, men just den där boken får mig på fall varje gång.
    Själv fick jag problem när jag läste Bröderna Lejonhjärta nyligen. Efter ca 5 sidor....
  • Perry the Platypus
    detfinnssåmångaidioter skrev 2012-01-19 20:40:15 följande:
    Själv fick jag problem när jag läste Bröderna Lejonhjärta nyligen. Efter ca 5 sidor....
    Vi kanske är något på spåret här? Det kanske är så att många blir blödiga när de får barn och blir rädda för att prata om döden ifall man liksom utmanar ödet?
    Du vet att du vill.
  • detfinnssåmångaidioter
    Perry the Platypus skrev 2012-01-19 20:44:22 följande:
    Vi kanske är något på spåret här? Det kanske är så att många blir blödiga när de får barn och blir rädda för att prata om döden ifall man liksom utmanar ödet?
    Hmmmm...
    *kisar misstänksamt* 
  • tackförfisken

Hos oss har döden varit väldigt närvarande ett tag.
    Började med att min äskade mormor gick bort.
    Sedan dog äldsta dotterns favorit katt.
    För fem månader sedan gick sambons pappa, barnens farfar bort.
    Och nu har vi varit tvungna att avliva ännu en katt.
    Allt detta inom ett år. Vi har gråtit, sörjt,pratat och pratat...
    Barnen är 1 ( ja, hon förstår ju inte mycket) 5 och 7 år.
    4 åringen har frågat mycket varför och hur, vill veta väldigt mycket om kroppen, varför den kan sluta funka osv. Tror det handlar om just rädsla.
    7 åringen funderar mera på vad som händer när man dör, finns man fortfarande, vart kommer man...
    I och med att vi har barn så tror jag på något sätt att jag och sambon har sörjt " på ett bättre sätt" Vi har varit tvungna att prata, prata och prata lite till.
    Barn har så lätt för känslor också....På begravningen ( farfar) tog äldsta dottern sambon i handen och strök honom över kinden. Sa att:det känns bättre när du gråter pappa! Och visst gör det....

• brage

Vi var en familj som inte pratade om saker som är jobbiga.. Inte om döden, inte om missbruk, defenitivt inte om rädsla eller sårbarhet... Därför stod vi helt handfallna när min bror insjuknade i cancer och dog straxt efter sin 20 års dag... Det här kommer ALDRIG upprepas... När mina barn frågar får de ärliga svar... Förenklar dem men förvränger dem aldrig... Jag vill så gärna tro att det finns ngt efter detta liv och det har hag sagt till mina barn, kanske man blir en ängel...

• MoaElis

Varför ska man prata om det? Kan ju inte bli mer deppigt.. Tror inte det är många som bryr sig om sin begravning, man är ju död då. Det är inte konstigt att en del behöver gå på terapi,osv. Otroligt hemskt & sorgligt när någon går bort, naturligt eller ej..

• tackförfisken

Jo, vad jag ville ha sagt;)
    Innan allt detta hände så funderade vi inte ens på döden i vår familj.....
    Kanske är det så enkelt, det måste inträffa något innan man börjar fundera över det!
    Det är ju sorgligt, jobbigt och hemskt. Man vill leva i nuet.

• Perry the Platypus
    MoaElis skrev 2012-01-19 21:10:15 följande:
    Varför ska man prata om det? Kan ju inte bli mer deppigt.. Tror inte det är många som bryr sig om sin begravning, man är ju död då. Det är inte konstigt att en del behöver gå på terapi,osv. Otroligt hemskt & sorgligt när någon går bort, naturligt eller ej..
    Det kan vara bra för dina anhöriga att veta hur du vill ha det om du går bort. Och tvärtom, eller hur?
    Du vet att du vill.
  • Perry the Platypus
    Perry the Platypus skrev 2012-01-19 21:15:31 följande:
    Det kan vara bra för dina anhöriga att veta hur du vill ha det om du går bort. Och tvärtom, eller hur?
    *om du går bort innan dem.
    Du vet att du vill.
  • MoaElis
    Perry the Platypus skrev 2012-01-19 21:15:31 följande:
    Hur jag vill ha det? Jag kan inte bry mig mindre, är ju död.
  • Perry the Platypus
    MoaElis skrev 2012-01-19 21:29:13 följande:
    Hur jag vill ha det? Jag kan inte bry mig mindre, är ju död.
    Men DE kanske bryr sig?
    Du vet att du vill.
  • MissMolly
    detfinnssåmångaidioter skrev 2012-01-19 20:01:34 följande:
    Och varför tror folk att de är odödliga och med det vägrar diskutera hur de vill ha sin begravning? Titta på en död nära anhörig blir en så stor sak att folk behöver gå i terapi efteråt. Hur kunde vi hamna så långt från det som borde vara en naturlig del av livet? Och varför får inte barn var med på vissa begravningar? Förvånad
    Ha! Gjorde nyss ett litet arbete om synen på döden i Etikkursen. Författaren till den litteratur vi använde var starkt emot att man förträngde tanken på döden eller undvika den. Han menade att man måste se döden som något positivt till och med. Och BEJAKA den.
  • ragatan

Eftersom döden är en del av livet borde man inte undvika att tala om den eller tänka på den. Ett led i att uppskatta och värdesätta livet är ju att acceptera döden.

• Psyke
    detfinnssåmångaidioter skrev 2012-01-19 20:01:34 följande:
    Man är så instutionaliserad här i Sverige. Man föds på BB, kontrolleras på BVC, umgås på föskolan, lär sig saker i skolan, dör hunden så hittar föräldrar på en saga om att han är bortrest, blir man gammal så hamnar man på äldreboende, när man begravs så är kistan stängd. Det är, tyvärr, konsekvenserna av att leva i ett högt utvecklat postindustriella samhället. Döden blir något abstrakt och att plötsligt bli utasatt för denna blir en omtumlande upplevelse som man inte är förbered på.
  • Åsa Viktoria

Jag måste säga att jag är tacksam för att vi hade visning på vår pappa när han dog. Det var inte så farligt som man tror. Det var fint, han låg i en fin kista och man såg att livet inte fanns där längre.  Jag gick fram och rörde vid hand händer och hans kind. Sedan satt jag bara på en bänk och tittade på honom och så fick tårarna komma. Jag tror begravningen hade blivit mycket svårare om vi inte hade fått lov att ta vårt eget farväl innan.

Döden är en del av livet och varje gång någon blir svårt sjuk påminns man om det. 
    Det är nog så det skall vara.

• ja men va fan

Hos oss pratar vi om döden, sonen på 4 har varit med på 3 begravningar och han har många frågor, och vi förklarar helt ärligt varför dessa människor har dött och att allt levande dör en dag för det är så livet ser ut och så ska det vara. Han är fortfarande så liten att självklart förstår han inte allt, men på frågan vad är som händer när man dör så har vi svarat att kroppen stannar och blir alldeles alldeles stilla både inuti och utanpå, vad som händer sen är vad han tror och han tror att vi flyger tll himlen, så då gör vi det =)

Svar på tråden Döden, döden, döden. Varför är det så svårt att prata om den?