• EttLångtOchJolligtNamn

Denna hysteri kring tatueringar.

Hej alla!

Nu är det så att jag har tröttnat lite på er alla som kommer med påhopp om att folk som tatuerar folk under arton är oseriösa, dåliga, ser till att du får blodsmitta och infektioner, håller till i garage eller kring köksbord.
    Så är ofta inte fallet!

Är 17, snart 18 och har 3 tatueringar.

Den första är ett vargansikte med ett klarblått öga och ett ärr över ögat på min vänstra axel.

Den andra är på vänster underarm och där står det "In hoc signo vinces" i tysk kalligrafi som användes under ww2. Det täcker från armveck till handled.

Den tredje är på höger underarm och det är en liten sol i form av ett hjärta. Min sambo som jag för övrigt är förlovad med har en likadan där.

Alla mina tatueringar är gjorda hos en SERIÖS tatuerare i en STUDIO. Han är extremt duktig och har hållit på i flera år nu. Han har en åldersgräns på sjutton år med föräldrars tillstånd. Så till er alla som påstår att det är bara oseriösa tatuerare som tatuerar folk under arton kan krypa under en sten och gömma er :)

• Svar på tråden Denna hysteri kring tatueringar.
  • Lufsan

Måste vara tråkig och säga att man inte är mogen att beslut man måste leva med livet ut när man är i den åldern. Likadant med skönhetsoperationer. 
    Men det finns ju många mogna och seriösa 17åringar. Men reglerna finns ju där för dom som inte är mogna att ta beslut och de måste finnas där. Precis som regler för alkohol med mera.
    Tycker att seriösa tatuerare ska följa de regler som finns och de som är under 18 men mogna borde kunna vänta tills de blir 18. 

En dag i sänder.
  • Brünnhilde
    trettioplus skrev 2012-01-22 09:19:40 följande:
    Varför vill du understödja den typen av sunkiga (och dessutom könsdiskriminerande) värderingar som många flygbolag har?
    Ser du inte att du är en del av problemet här?
    Det är ju inte sunkiga värderingar, utan det handlar om lönsamhet. Alla företag måste värna om sin lönsamhet. Och om ett flygbolag skulle börja anställa kabinpersonal med synliga tatueringar och fullt av skrot i ansiktet, så skulle kunderna gå någon annanstans. Så enkelt är det!

Det skulle t.o.m. kunna påverka säkerheten, eftersom en tatuerad flygvärdinna inte skulle verka lika trovärdig som en otatuerad. Och då är risken större att passagerarna inte följer hennes anvisningar vid en kapning eller en nödlandning, t.ex..

Likaså med banktjänstemän, advokater, fastighetsmäklare och många andra yrkesgrupper. De skulle helt enkelt inte inge förtroende och respekt om de var tatuerade. Och det skulle kunna få alla möjliga konsekvenser...

Till och med många butikskedjor och varuhus har ju en regel mot tatueringar och piercingar, trots att det handlar om arbeten som inte ens kräver gymnasieutbildning. Det handlar om att sådant kan skrämma bort kunderna... Eller att en tatuerad säljare inte skulle inge lika mycket trovärdighet, och därför få mindre sålt.
  • trettioplus
    Brünnhilde skrev 2012-01-22 09:41:35 följande:
    Det är ju inte sunkiga värderingar, utan det handlar om lönsamhet. Alla företag måste värna om sin lönsamhet. Och om ett flygbolag skulle börja anställa kabinpersonal med synliga tatueringar och fullt av skrot i ansiktet, så skulle kunderna gå någon annanstans. Så enkelt är det!

Det skulle t.o.m. kunna påverka säkerheten, eftersom en tatuerad flygvärdinna inte skulle verka lika trovärdig som en otatuerad. Och då är risken större att passagerarna inte följer hennes anvisningar vid en kapning eller en nödlandning, t.ex..

Likaså med banktjänstemän, advokater, fastighetsmäklare och många andra yrkesgrupper. De skulle helt enkelt inte inge förtroende och respekt om de var tatuerade. Och det skulle kunna få alla möjliga konsekvenser...

Till och med många butikskedjor och varuhus har ju en regel mot tatueringar och piercingar, trots att det handlar om arbeten som inte ens kräver gymnasieutbildning. Det handlar om att sådant kan skrämma bort kunderna... Eller att en tatuerad säljare inte skulle inge lika mycket trovärdighet, och därför få mindre sålt.
    När sunkiga värderingar får bestå på grund av lönsamhetskrav, är det fortfarande sunkiga värderingar. Ekonomin utgör då ett incitament för att hålla folk på plats. Här har vi ett ansvar att försöka förändra det, istället för att lägga oss platt inför den kraften.
    Människors uppfattning ÄR föränderliga och som såväl individ som företag har man ansvar för att samhället är en bra plats. Om folk anser att yta förändrar en människas trovärdighet måste vi gemensamt ändra på det, inte understödja fördomarna.

Det finns människor som är problemet och det finns de som är en del av lösningen. Att tillhöra den första gruppen är oansvarigt.
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Brünnhilde
    trettioplus skrev 2012-01-22 09:54:39 följande:
    När sunkiga värderingar får bestå på grund av lönsamhetskrav, är det fortfarande sunkiga värderingar. Ekonomin utgör då ett incitament för att hålla folk på plats. Här har vi ett ansvar att försöka förändra det, istället för att lägga oss platt inför den kraften.
    Människors uppfattning ÄR föränderliga och som såväl individ som företag har man ansvar för att samhället är en bra plats. Om folk anser att yta förändrar en människas trovärdighet måste vi gemensamt ändra på det, inte understödja fördomarna.

Det finns människor som är problemet och det finns de som är en del av lösningen. Att tillhöra den första gruppen är oansvarigt.
    Jag håller inte med, eftersom tatueringar är något man frivilligt skaffar sig. Jag är ABSOLUT emot diskriminering p.g.a. sådant som en människa inte kan rå för, och som inte säger något om personligheten. T.ex. hudfärg, funktionshinder, skönhetsfel. Men tatueringar väljer man att skaffa sig, och min erfarenhet är i alla fall att det också säger något om personligheten. De friska, harmoniska, stabila och normalbegåvade (eller däröver) ungdomarna från harmoniska hem kommer aldrig på tanken att tatuera sig! Precis som de aldrig kommer på tanken att börja röka, eller tjäna pengar på att göra inbrott eller sälja sin kropp.

Det finns väldigt starka samband mellan tatueringar och dåligt uppförande i övrigt - och när någonting är SANT så är det inte en fördom. Hur många fängelsekunder och narkotikamissbrukare kan du hitta som INTE är gaddade, t.ex..? =)
  • Noxigen

Så du menar att jag som är gaddad är trög, kriminell och knarkar? Aj va långt bak i tiden dina idéer är, du vet att det är 2012 nu?

Lite sex, lite naket @- noxigen.blogspot.com/
  • Noxigen

Nästan alla yrkes kriminella jag känner (en hel del) har inga gaddar pga att det gör att dom är lätta att känna igen. Dom flesta jag känner med gadd har jobb, bra betyg från skolan. Kostar en hel del att skaffa en gadd oxå för det mesta.

Lite sex, lite naket @- noxigen.blogspot.com/
  • trettioplus
    Brünnhilde skrev 2012-01-22 10:07:49 följande:
    Jag håller inte med, eftersom tatueringar är något man frivilligt skaffar sig. Jag är ABSOLUT emot diskriminering p.g.a. sådant som en människa inte kan rå för, och som inte säger något om personligheten. T.ex. hudfärg, funktionshinder, skönhetsfel. Men tatueringar väljer man att skaffa sig, och min erfarenhet är i alla fall att det också säger något om personligheten. De friska, harmoniska, stabila och normalbegåvade (eller däröver) ungdomarna från harmoniska hem kommer aldrig på tanken att tatuera sig! Precis som de aldrig kommer på tanken att börja röka, eller tjäna pengar på att göra inbrott eller sälja sin kropp.

Det finns väldigt starka samband mellan tatueringar och dåligt uppförande i övrigt - och när någonting är SANT så är det inte en fördom. Hur många fängelsekunder och narkotikamissbrukare kan du hitta som INTE är gaddade, t.ex..? =)
    Du anser alltså att fördomar om en människas personlighetsdrag skall avgöra hur hen blir bemött. Det är verkligen lika illa.

Det finns hur många friska, harmoniska, stabila och normalbegåvade ungdomar från harmoniska hem som helst, som väljer att tatuera sig. Att du är av annan tro lägger bara ännu mera grund till det jag säger.

Det du sysslar med nu är ett tanke- och argumentationsfel som går under begreppen Guilt by association eller Efter detta, därav detta.
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Korsriddaren
    trettioplus skrev 2012-01-22 09:17:53 följande:
    Det där har ingen egentlig betydelse längre. Det var så en gång i tiden, men det var länge sedan nu.
    Det har väldigt stor betydelse om man utger sig för att vara VD, vilket man inte kan vara i särskilt många bolagsformer mer än AB.
  • HäckHäxan
    Brünnhilde skrev 2012-01-22 07:33:04 följande:
    Fast det är ganska osmart att medvetet se ut som en playboybimbo.För du menar väl inte bara att hon är vacker, har stora bröst och blont hår, antar jag..? Utan att hon medvetet klär sig och uppför sig så att man ska se henne som bimbo..? Då kan hon inte vara särskilt intelligent. Sorry.
    Nu är du ju tydligen avreggad / svart men du kanske läser ändå. Jag menar att hon av naturen är för jävla snygg fast hon är blond. Jag gillar inte blondiner eller jag tycker sällan dom är snygga så från min sida är det absolut en komplimang. Så hon är alltså snygg och smart, helt av naturen, hon klär sig som folk gör mest, förutom att hon nästan alltid få köpa för stora jackor om brösten skall få plats i dom.
    En man med en hjärna större än hans penis = Välhängd!
  • HäckHäxan
    Korsriddaren skrev 2012-03-04 19:10:38 följande:
    Det har väldigt stor betydelse om man utger sig för att vara VD, vilket man inte kan vara i särskilt många bolagsformer mer än AB.
    Fast seriöst, det finns tatuerade människor som jobbar med det mesta. Däremot så är de inte alls som har sina tatueringar synliga på jobbet VD eller ej.

Ve och fasa det finns domare och advokater också som är tatuerade, datagenier och allt möjligt folk OCH några av dom lyssnar på hårdrock med.... Aj aj nu går världen snart under tror jag, vad skall de bli av all bedrövelse
    En man med en hjärna större än hans penis = Välhängd!
  • Korsriddaren
    HäxanSurtant skrev 2012-03-05 19:08:39 följande:
    Fast seriöst, det finns tatuerade människor som jobbar med det mesta. Däremot så är de inte alls som har sina tatueringar synliga på jobbet VD eller ej.

Ve och fasa det finns domare och advokater också som är tatuerade, datagenier och allt möjligt folk OCH några av dom lyssnar på hårdrock med.... Aj aj nu går världen snart under tror jag, vad skall de bli av all bedrövelse
    De kommer att sugas ner i samma svarta hål som alla andra syndare... bara vänta och se.
  • bratz
    Brünnhilde skrev 2012-01-22 10:07:49 följande:
    Jag håller inte med, eftersom tatueringar är något man frivilligt skaffar sig. Jag är ABSOLUT emot diskriminering p.g.a. sådant som en människa inte kan rå för, och som inte säger något om personligheten. T.ex. hudfärg, funktionshinder, skönhetsfel. Men tatueringar väljer man att skaffa sig, och min erfarenhet är i alla fall att det också säger något om personligheten. De friska, harmoniska, stabila och normalbegåvade (eller däröver) ungdomarna från harmoniska hem kommer aldrig på tanken att tatuera sig! Precis som de aldrig kommer på tanken att börja röka, eller tjäna pengar på att göra inbrott eller sälja sin kropp. Men ji

Men jisses är du sann på riktigt? Så du menar att bara för jag har massor av tatueringar så har jag ett dåligt uppförande? Kan ju bara meddela att jag trots alla mina tatueringar blivit en BRA mamma till sex barn, samt just nu studerar på högskolan och är snart färdig sjuksköterska. Jag har ALDRIG hört ett negativt ord om mina tatueringar när jag varit på praktik o dyl. Människor blir bara intresserade o man får något att prata om. Så välkommen till 2012 liksom ;)
Svar på tråden Denna hysteri kring tatueringar.