• goji

Föräldrapenning - England

Hej,

min man har fått jobb i London och kommer antagligen att flytta dit nu i vår, pendla hem på helgerna osv. Vårt barn är beräknat till sommaren.

Jag vill fråga er med erfarenhet som har sin svenska fp kvar själv men som har make/maka som arbetar i England. Hur blir det med fp? Får jag "bara" 240 dagar och min man får sedan ev. fp från England eller hur funkar det? 

Hälsningar
    Goji 

• Svar på tråden Föräldrapenning - England
  • Adorable Misfit

Jag kan inte svara på din fråga om de svenska föräldradagarna, men ville bara berätta att män inte får någon föräldrapeng i England/Storbritannien. När vår dotter föddes fick min man 10 dagars pappaledighet som var betald, och det var allt. Själv hade jag rätt till 39 veckors betald mammaledighet, och sedan kunde man ta ytterligare veckor ledigt men utan att få några pengar. Och det gick ju inte, så jag fick börja jobba igen när min dotter var 9 månader. Behöver jag säga att vi funderar på att flytta till Sverige innan vi försöker få fler barn?

• tänkertill

Jag kan inte heller något om den svenska fp:n men det stämmer enligt ovan att pappan bara får 10 dagar i samband med födseln. Dock är det ju så att det är Sverige som är annorlunda i det här avseendet skulle jag vilja säga.

Kommer din man vara skriven i England och ha ett lokalt anställningskontrakt menar du? Eller är han en expat? Jag vet inte om man måste ha varit anställd ett visst tag för att ha rätt till föräldraledighet här. Värt att kolla. Om din mans nya jobb är med samma företag är det säkert enklare.

Som en parentes tycker jag personligen inte att mammaledigheten var dålig här jämför med Sverige då jag jobbade för ett stort företag med bra förmåner och bl.a. full betalning en längre tid. På 12 mån här fick jag ut mer än vad jag skulle fått i Sverige...

• MamaPapa

Har för mig att det är något i det som "tänkertill" skriver om anställningstid. 26 veckor anställning före 15 veckor innan födsel känns bekant men jag kan inte vara säker....

Det infördes också en förändring för barn födda efter 3 april 2011 (min föddes 27 mars så vi omfattades tyvärr inte) i att pappan kan ta en del av ledigheten. Notera att ledighet räknas i veckor här, inte dagar.

Länk till Direct Gov's sida om den nya pappaledigheten

Annars är det de två veckorna som gäller för barn födda före 3 april 2011.

Som tänkertill skriver har en del större företag betalar extra "på toppen" av mamma-pengen (som ligger på 123 pund ca i veckan men det kan bli mindre om man har väldigt låg inkomst). Mitt företag betalade full lön i 4 månader.

Men läs lite på Direct Gov's hemsida - det finns säkert andra sektioner som förklarar hur det funkar för EU medborgare som kommer hit. 

• tänkertill

MamaPapa: visste inte om det där med pappaledighet - kul!

Kan man så väljer man jobb efter mammaledighetsförmåner ;) Min kompis har 6 mån full lön (på bra lön) plus att hon får full bonus även om hon inte har jobbat en dag. Tre barn blev det där ;) Bilförmåner m.m. får man ju som vanligt hela tiden.

• Drake M

I Eu samordnas sociala förmåner.

Så om ni är gifta så får du 240 dagar och din man 240 dagar. Han kan skriva över alla utom 60 dagar på dig. Om han bor i England så ska han ta ut föräldraledighet där, och då räknas de av från hans dagar i Sverige. Om du flyttar till England gäller samma sak för dig. Resterande dagar får ni ta ut när ni kommer hem.

Svar på tråden Föräldrapenning - England