• Betelgeuse

Varför bör inte en bilbarnsstol äldre än fem år tas i bruk av nytt barn?

Enligt NTF:s hemsida är den normala livslängden för en bilbarnsstol (ej babyskydd) 7-10 år. Men de säger också att en bilbarnsstol äldre än c:a fem år inte bör tas i bruk av ett nytt barn. (www.ntf.se/konsument/fraga2632.asp) Vad är anledningen till detta? Jag förutsätter naturligtvis att man inte fortsätter använda stolen längre än till dess att den når sitt bäst-före-datum.

I konsekvensens namn borde man ju i så fall inte heller låna ut sin bilbarnstol eller skjutsa andra barn i den om den är inne på sitt sjätte år eller mer. Finns det studier som stöder detta?

• Svar på tråden Varför bör inte en bilbarnsstol äldre än fem år tas i bruk av nytt barn?
  • Cia o krabaten

Tycker också det är en konstig formulering.
    Stolen skulle alltså vara ok att använda för stora men inte för lilla? Mina barn ska sitta säkert båda två...Obestämd 

• Snart 3 barnsmamma
    Cia o krabaten skrev 2012-01-17 21:35:51 följande:
    Tycker också det är en konstig formulering.
    Stolen skulle alltså vara ok att använda för stora men inte för lilla? Mina barn ska sitta säkert båda två...Obestämd 
    Vad är en konstig formulering -*nyfiken*
  • t0va
    Ledilnaan skrev 2012-01-17 19:17:30 följande:
    Jag antar att bilstolen inte ska vara äldre än 5 år, just för att nästa barn ska använda stolen i minst 4 år till, gärna 5.
    Det är iallafall vad jag tror. Jag tror inte att stolen blir sämre i säkerhet efter 5 år.
    Ja det är orsaken till att det står som det gör på NTF:s hemsida. Vi köpte en stol som var äldre men det var för att ha som extra under en kort tid, det var aldrig meningen att sonen skulle ha den hela den bakåtvända tiden utan enbart några månader.

Men man skriver så för att stolen förhoppnignsvis kommer användas tills barnet är 5-6år och då inte bli för gammal under den tiden.
  • Misery
    frida20 skrev 2012-01-17 19:54:09 följande:
    men så är det väl med dom nya att plasten där är skörare än de som är för 10år sen.
    vi har stolar som är äldre som är hela inga sprickor som håller mer än om jag säkert skulle gå och köpa en ny stol i affären nu. 
    Man ser inte sprickorna med blotta ögat. Plast blir skört med tiden och det gäller alla stolar. Så är dina stolar äldre än 10 år så bör dem kasseras. Det funkar så klart att sitta i dem, dem kommer inte att gå sönder av det, men skulle olyckan vara framme så kommer inte barnet att vara så bra skyddat i den.
  • Cia o krabaten
    Snart 3 barnsmamma skrev 2012-01-17 21:39:59 följande:
    Vad är en konstig formulering -*nyfiken*
    Att stolen inte bör tas i bruk av ett nytt barn. Alltså går det bra att det gamla barnet fortsätter använda den... Eller?
  • frida20
    Misery skrev 2012-01-17 21:46:56 följande:
    Man ser inte sprickorna med blotta ögat. Plast blir skört med tiden och det gäller alla stolar. Så är dina stolar äldre än 10 år så bör dem kasseras. Det funkar så klart att sitta i dem, dem kommer inte att gå sönder av det, men skulle olyckan vara framme så kommer inte barnet att vara så bra skyddat i den.
    det är så att de man köpte förr håller men de man köper idag har väldigt sämre plast idag. 

• cicci85

Kolla tillverknimgsdatumet, du kanske kan använda stolen nåt år till bebben innan du köper en större bakåtvänd, som inte små bebisar sitter lika bra i. Vi fick ärva en stol som var 6 år gammal, använde den i två år innan vi bytte ut den till en ny.

• Misery
    frida20 skrev 2012-01-17 22:49:23 följande:
    det är så att de man köpte förr håller men de man köper idag har väldigt sämre plast idag. 

Var kommer den infon ifrån? Och hur gamla stolar pratar du om?
  • Misery
    Cia o krabaten skrev 2012-01-17 22:12:53 följande:
    Att stolen inte bör tas i bruk av ett nytt barn. Alltså går det bra att det gamla barnet fortsätter använda den... Eller?
    Du kan lugnt använda stolen. Anledningen att dem skrivit så är att dem menar att stolen kanske inte håller en hel användningstid till nästa barn om den redan är 5 år eller äldre. Då måste man köpa en ny.
  • Snart 3 barnsmamma
    frida20 skrev 2012-01-17 22:49:23 följande:

Stämmer inte riktigt så plast har en åldersbeständighet. Och den ligger på 5-8¨år oavsett om den är tillverkad på 80-talet eller i år.
  • frida20
    Snart 3 barnsmamma skrev 2012-01-18 13:08:18 följande:
    Stämmer inte riktigt så plast har en åldersbeständighet. Och den ligger på 5-8¨år oavsett om den är tillverkad på 80-talet eller i år.
    plasten är hårdare förr och tål mer än vad den gör idag.
  • cicci85
    frida20 skrev 2012-01-18 14:32:45 följande:

Säger vem? Bilbarnstolar känns ju mycket rejäla idag än för 10-15 år sen... Hur gamla är dina bilbarnstolar?
  • Betelgeuse
    cicci85 skrev 2012-01-18 06:06:53 följande:
    Kolla tillverknimgsdatumet, du kanske kan använda stolen nåt år till bebben innan du köper en större bakåtvänd, som inte små bebisar sitter lika bra i. Vi fick ärva en stol som var 6 år gammal, använde den i två år innan vi bytte ut den till en ny.
    Ja, det var precis så vi tänkte göra, såvida inte NTF mot förmodan har någon väldigt trovärdig förklaring till sitt påstående om att en 5-10 år gammal stol enbart skulle vara säker för barn som satt sin rumpa i den första gången innan stolen fyllde fem ...
  • Snart 3 barnsmamma
    frida20 skrev 2012-01-18 14:32:45 följande:

Jobbat med plast inom bilindustrin i 10 år. Att den är hårdare gör inte den mer åldersbeständig. Har samma livslängd ändå
  • MammasSötnosar

Nån som vet hur det är med en bilstol för större barn som man tex köpte för 5år sen & max har använt 20ggr under dom åren, måste man ändå köpa ny till nästa barn då?
    Har inte bil & åker inte bil så ofta men jag undrar ändå över just den saken.. :S

♥Liam - 30/6-06 ~ Pärlan BF - 4/3/12♥
  • Misery
    Betelgeuse skrev 2012-01-18 18:33:44 följande:
    Ja, det var precis så vi tänkte göra, såvida inte NTF mot förmodan har någon väldigt trovärdig förklaring till sitt påstående om att en 5-10 år gammal stol enbart skulle vara säker för barn som satt sin rumpa i den första gången innan stolen fyllde fem ...
    Det handlar om att stolen ska hålla perioden ut för nästa barn för att man ska slippa köpa en ny stol. Om du läser frågorna som står på ntf sida så står det där som svar . Minns bara inte vilken fråga det var.
  • t0va
    MammasSötnosar skrev 2012-01-18 21:39:52 följande:
    Nån som vet hur det är med en bilstol för större barn som man tex köpte för 5år sen & max har använt 20ggr under dom åren, måste man ändå köpa ny till nästa barn då?
    Har inte bil & åker inte bil så ofta men jag undrar ändå över just den saken.. :S
    Nej, de har ett bäst före-datum på ca 8-10år, så används stolen under den tiden och är hel och ser ok ut så kan man använda den. Tror det blir lättare när man inför ett bäst före-datum på stolarna istället för idag att man ska räkna ut det själv. Det blir tydligare då.
  • frida20
    cicci85 skrev 2012-01-18 14:54:56 följande:
    Säger vem? Bilbarnstolar känns ju mycket rejäla idag än för 10-15 år sen... Hur gamla är dina bilbarnstolar?
    nu har jag ingen som är över tio år. den äldsta jag har är runt 4-5 år gammal fast den jag har till min son är nog 6år
Svar på tråden Varför bör inte en bilbarnsstol äldre än fem år tas i bruk av nytt barn?