• Anonym

Hjälp! Söker andra tablettmissbrukare, OxyContin.

Hjälp, hjälp! Jag har den senaste tiden missbrukat skiten ur OxyContin. Har alltid gillat opiater, men bara tagit typ Vicodine eller perocets när man väl får tag på det. Ja, det är ju så svårt att hitta nån som säljer sina. Men nu, sen ungefär två månader tillbaka har jag fått tag på en lätt och alltid tillgänglig källa som säljer mig OxyContin. Jag betalar 25 dollar för en 40 milligrammare. Började lätt med endast ett piller om dagen, nu är jag uppe i 8 (!!!!!) pillar om dagen vilket ju är 200 dollar, per 24 timmar! Jag är svårt chockad själv över detta. Jag har pengar, hade en buffert på baken, men den försvinner. Snabbt. Det är som om jag pallar inte att gå igenom en dag utan. Alltså, jag orkar inte existera. Utan, så är vanliga saker, som att tex endast gå upp ur sängen skitjobbigt. Med piller, så blir jag nästan hyperaktiv. Jag fixar och donar, städar, tvättar, möbelerar om, organiserar och har mig. Dricker litervis med te, tänder ljus och "mysar" och sitter timtals på min iPad och surfar runt ändlöst på nätet. Jag blir inte som en fyllis, eller dräggig som tex Anna Nicole Smith, så som hon var på sin show. Jag blir däremot efter ett tag sömnig, ja, mysigt pömsig. Håller mig så länge jag kan från att sova för jag vill ha det de där ruset så länge jag kan. Men sover sen gott som en bebis. Allt blir lättare med Oxys, eller jag kan säga, allt blir lätt! Jag gillar att leva! I lördags morse tog jag fyra piller, sa att aldrig mer, dessa var mina absolut sista. Har sådan ångest över att jag missbrukar, över alla pengar jag gjort av med. (men med mitt rus, så känns det inte lika illa) på kvällen gick jag ut med några kompisar och skulle festa och jag drack en hel del baccardi, men inga piller. Vaknade sen dagen efter och var ganska bakis, fylleångest och allt det där. Visste inte ens hur jag skulle få förmågan att ex kaffe, att kliva upp ur sängen. Hemskt! Jag försökte att kämpa emot känslan att vilja ta tabletter, men det var som om jag var som en okapabel handikappad. Så, jag ringde upp min källa och sa att jag skulle komma med trehundrade dollar. Då fick jag förmågan att klä på mig, hoppade i bilen, tog ut pengar på bankomat och åkte till källan och köpte tolv styckna. Tuggade i mig fyra redan i bilen på väg hem. Och inom en halvtimma så mådde jag bra igen,pimplade kaffe, sen te. Dammsög, bytte i sängen, rengjorde kattlådan, rengjorde skålen till min fisk, tja, gjorde väl allt förutom att typ måla om hela byggnaden jag bor i och tvätta alla hyresgästers fönster. Tände mina ljus och satt här på min soffa och med min iPad i handen. Jag var alltså lite över 24 timmar utan och ja, men jag kände mig illamående, skakis, fick konstiga ryckningar och helt enkelt sjuk. Dope sick. Gick sen och la mig för natten vid sex på kvällen när jag tillslut inte kunde hålla ögonen öppna. Sov i över tolv timmar. Men, så här håller det på alltså och jag är förtvivlad. Jag börjar också bli rädd för att överdosera. Och jag fick ett recept sömnpiller, Ambien, utskrivna, så till råga på allt tar jag ett varje kväll numera, fick 30 styckna. Jag behöver inte sömn tabletter, särskilt då jag har Oxys i mig, men det är som om jag bara måste bedöva mig så mycket det bara går. Är rädd nu att sluta andas i sömnen. Men, så sitter jag här och grinar och tycker synd om mig själv och det helvete jag skapat, tar tabletter, blir hög och känner mig lite bättre och sover. Finns det någon här som känner igen sig? Någon som behöver en konstgjord "känna sig bra" existens?

• Svar på tråden Hjälp! Söker andra tablettmissbrukare, OxyContin.
  • SoftarOfta
    Anonym skrev 2012-01-16 18:15:57 följande:
    Hjälp, hjälp! Jag har den senaste tiden missbrukat skiten ur OxyContin. Har alltid gillat opiater, men bara tagit typ Vicodine eller perocets när man väl får tag på det. Ja, det är ju så svårt att hitta nån som säljer sina. Men nu, sen ungefär två månader tillbaka har jag fått tag på en lätt och alltid tillgänglig källa som säljer mig OxyContin. Jag betalar 25 dollar för en 40 milligrammare. Började lätt med endast ett piller om dagen, nu är jag uppe i 8 (!!!!!) pillar om dagen vilket ju är 200 dollar, per 24 timmar! Jag är svårt chockad själv över detta. Jag har pengar, hade en buffert på baken, men den försvinner. Snabbt. Det är som om jag pallar inte att gå igenom en dag utan. Alltså, jag orkar inte existera. Utan, så är vanliga saker, som att tex endast gå upp ur sängen skitjobbigt. Med piller, så blir jag nästan hyperaktiv. Jag fixar och donar, städar, tvättar, möbelerar om, organiserar och har mig. Dricker litervis med te, tänder ljus och "mysar" och sitter timtals på min iPad och surfar runt ändlöst på nätet. Jag blir inte som en fyllis, eller dräggig som tex Anna Nicole Smith, så som hon var på sin show. Jag blir däremot efter ett tag sömnig, ja, mysigt pömsig. Håller mig så länge jag kan från att sova för jag vill ha det de där ruset så länge jag kan. Men sover sen gott som en bebis. Allt blir lättare med Oxys, eller jag kan säga, allt blir lätt! Jag gillar att leva! I lördags morse tog jag fyra piller, sa att aldrig mer, dessa var mina absolut sista. Har sådan ångest över att jag missbrukar, över alla pengar jag gjort av med. (men med mitt rus, så känns det inte lika illa) på kvällen gick jag ut med några kompisar och skulle festa och jag drack en hel del baccardi, men inga piller. Vaknade sen dagen efter och var ganska bakis, fylleångest och allt det där. Visste inte ens hur jag skulle få förmågan att ex kaffe, att kliva upp ur sängen. Hemskt! Jag försökte att kämpa emot känslan att vilja ta tabletter, men det var som om jag var som en okapabel handikappad. Så, jag ringde upp min källa och sa att jag skulle komma med trehundrade dollar. Då fick jag förmågan att klä på mig, hoppade i bilen, tog ut pengar på bankomat och åkte till källan och köpte tolv styckna. Tuggade i mig fyra redan i bilen på väg hem. Och inom en halvtimma så mådde jag bra igen,pimplade kaffe, sen te. Dammsög, bytte i sängen, rengjorde kattlådan, rengjorde skålen till min fisk, tja, gjorde väl allt förutom att typ måla om hela byggnaden jag bor i och tvätta alla hyresgästers fönster. Tände mina ljus och satt här på min soffa och med min iPad i handen. Jag var alltså lite över 24 timmar utan och ja, men jag kände mig illamående, skakis, fick konstiga ryckningar och helt enkelt sjuk. Dope sick. Gick sen och la mig för natten vid sex på kvällen när jag tillslut inte kunde hålla ögonen öppna. Sov i över tolv timmar. Men, så här håller det på alltså och jag är förtvivlad. Jag börjar också bli rädd för att överdosera. Och jag fick ett recept sömnpiller, Ambien, utskrivna, så till råga på allt tar jag ett varje kväll numera, fick 30 styckna. Jag behöver inte sömn tabletter, särskilt då jag har Oxys i mig, men det är som om jag bara måste bedöva mig så mycket det bara går. Är rädd nu att sluta andas i sömnen. Men, så sitter jag här och grinar och tycker synd om mig själv och det helvete jag skapat, tar tabletter, blir hög och känner mig lite bättre och sover. Finns det någon här som känner igen sig? Någon som behöver en konstgjord "känna sig bra" existens?
    Tjena TS, jadu, det låter bittert, kanske inte fysiskt just nu men det lär komma, ekonomiskt iofs. Har inte brukat Oxy själv men har erfarenheter av folk som gjort det samt har brukat andra opiater. Mest lättare så som Tradolan och Citodon men även tyngre som Metadon, Moffe och Subutex. Håller mig borta från skiten nu för tiden då jag gillar det alldeles för mycket och har väl i och för sig alltid gjort och blivit rädd att fastna och quittat efter några dagar i sträck max. Sen ser man ju bekanta grabbar som trillar av pinn nu senast av just OxyContin och Dolcontin blandat med sömnmedel. Tragiskt att se folk som just blivit "vuxna" dö helt enkelt. Det är en mix du ska hålla dig ifrån då jag ser att du har sömnmedel utskrivet. Annars är mitt råd till dig att börja trappa ner, du har inte hoppat på sprutan än verkar det som så det är lättare. Skriv in dig på Avgiftning eller gör det själv om psyket pallar. Gå ner i dos dag för dag och sedan om du ändå känner att du behöver droga dig så rök lite weed. 

Nu kanske man inte ska byta ut en drog mot en annan men Cannabis är ju en relativt lätt sådan och funkar bra under ATn. Funkat för mig och idag håller jag mig endast till det och röker vid få tillfällen. Iofs har jag inte varit speciellt hooked på Opiater utan min grej var mer Benzo, och andra ångestdämpande/sömnmedel, tjack samt sprit och minst 5 gram braj om dagen. Men jag tror CB kan hjälpa dig lite på ATn i alla fall. Sprit brukar inte funka lika bra då jag sett flera inklusive mig själv som istället börjat missbruka det. Lycka till med nedtrappningen och jag hoppas att du finner sinnesfrid broder. Vi har alla suttit fast i kampen! Frid.
  • Anonym (S)

Gillar också piller lite för mycket. Tramadol är min last, är som dig tycker också om att pilla o dola i lägenheten, gå långpromenader med hundarna i lugnt tempo och bara njuta. Sitta i soffan med tända ljus och nodda till en film. Det är så sjukt underbart.

Försöker dock ge mig nu så har tagit Lyrica några dagar vilket inte alls är samma sak men ändå får jag lite av tramadol känslan vilket gör det enklare. Har förut haft en benzo missbruk som jag tagit mig ur, men när jag väl började med tramadol mer än någon gång ibland blev jag fast. Behöver inte gräs, benzo, sömntabletterna eller alkoholen längre. Jag är helt enkelt förälskad i Tramadol (låter riktigt sorgligt) Men vad ska man göra?

• Anonym (S)

Glömde skriva att när jag inte tar Tramadol så börjar jag skaka, kallsvettas, får ryckningar i kroppen, blir yr och har även fått hallucinationer. Mår riktigt dåligt, har flera gånger trott att nu är det slut. Riktigt jobbigt, därför jag tar lyrican nu när jag försöker ge mig.

• kallasskoj
    SoftarOfta skrev 2012-01-23 23:02:37 följande:
    Tjena TS, jadu, det låter bittert, kanske inte fysiskt just nu men det lär komma, ekonomiskt iofs. Har inte brukat Oxy själv men har erfarenheter av folk som gjort det samt har brukat andra opiater. Mest lättare så som Tradolan och Citodon men även tyngre som Metadon, Moffe och Subutex. Håller mig borta från skiten nu för tiden då jag gillar det alldeles för mycket och har väl i och för sig alltid gjort och blivit rädd att fastna och quittat efter några dagar i sträck max. Sen ser man ju bekanta grabbar som trillar av pinn nu senast av just OxyContin och Dolcontin blandat med sömnmedel. Tragiskt att se folk som just blivit "vuxna" dö helt enkelt. Det är en mix du ska hålla dig ifrån då jag ser att du har sömnmedel utskrivet. Annars är mitt råd till dig att börja trappa ner, du har inte hoppat på sprutan än verkar det som så det är lättare. Skriv in dig på Avgiftning eller gör det själv om psyket pallar. Gå ner i dos dag för dag och sedan om du ändå känner att du behöver droga dig så rök lite weed. 

Nu kanske man inte ska byta ut en drog mot en annan men Cannabis är ju en relativt lätt sådan och funkar bra under ATn. Funkat för mig och idag håller jag mig endast till det och röker vid få tillfällen. Iofs har jag inte varit speciellt hooked på Opiater utan min grej var mer Benzo, och andra ångestdämpande/sömnmedel, tjack samt sprit och minst 5 gram braj om dagen. Men jag tror CB kan hjälpa dig lite på ATn i alla fall. Sprit brukar inte funka lika bra då jag sett flera inklusive mig själv som istället börjat missbruka det. Lycka till med nedtrappningen och jag hoppas att du finner sinnesfrid broder. Vi har alla suttit fast i kampen! Frid.
    Cannabis är en effektiv medicin mot opiat/opiod missbruk.
    Och är lång effektivare än sömnmedel.

Och är lätt att sluta med när man väl blivit kvitt med sina tabletter.
    Dock ska man vet att fysiska beroendet går bort relativt snabbt, det psykiska får man sen jobba med.
    Själv har jag aldrig känt något sug när jag slutat med opiater och varit fysiskt befriad från dom.
    Är så faktiskt att jag nu går på en mindre kur pga smärtor, visst känns det skönt i kroppen och så.
    Men ser slutet på tabletterna och ser mig inte att det ska bli fler heller.
  • kallasskoj
    Anonym (S) skrev 2012-01-26 00:42:43 följande:
    Glömde skriva att när jag inte tar Tramadol så börjar jag skaka, kallsvettas, får ryckningar i kroppen, blir yr och har även fått hallucinationer. Mår riktigt dåligt, har flera gånger trott att nu är det slut. Riktigt jobbigt, därför jag tar lyrican nu när jag försöker ge mig.
    Så är det att vara fysiskt beroende av tramadol och skall sluta.
    Finns inget du kan göra att bli av med det, utan bara ta tjuren i hornen att sluta.
    Sen vet du att i ca5-10 dagar kvarstår dessa problem.
    Man skall vet att tramadol har en SSRI-verkande effekt, så det är inte bara opiater man slutar med.
    Därför anser jag just tramadol är ett riktigt rävgift.
    Men börja trappa ner och har du tabletter så kör en halv det sista.
    Och se till att det är slut i skåpen när det är väl dax att gå cold.

Jag slutade för jag inte ville vara slav under en substans.
    Och detta är en fråga man ska ställa sig själv, men har man en komplicerad smärtproblematik.
    Då kanske man inte har ett val, men tänk er själva ha en substans som dikterar ditt liv, hur skoj är det?
  • Anonym
    sajowa skrev 2012-01-21 15:51:28 följande:
    Kan också tycka att det är kul att diskutera detta ämnet. Som sagt så fungerar det inte för alla.
    Jag kan säga att mina första 2 år som drogfri kretsade BARA kring programmet och kan se idag att jag var SKIT jobbig som tittade snett på folk som faktiskt kunde hantera att dricka ibland att ta medicin efter vad receptet sa mm mm. Umgicks bara med mina NA vänner och märkte tillslut att jag hade bara bytt ut drogen mot möten. Vilket e sjukt det med, men jag behövde det väl då. Idag kan jag kombinera livet o möten o umgås med "vanliga" människor utan problem. Allt handlar ju om balans, vilket vi missbrukare är typ SÄMST på
    Jag tar det av programmet som jag behöver, dvs möte en gång i veckan o samtal med sponsor ibland. Jag vill inget hellre än att folk ska få bli fria från det helvete man är i i ett aktivt missbruk. Sen om det är via behandling, möten ,kyrkan, what ever så är det iallafall bättre än att använda.
    Sara... du har ju inte ju varit drogfri i 2 år... Det är väl snarare 1 år? Känns väldigt konstigt att läsa din berättelse... Du ljuger ju, Du har ju inte varit drogfri så länge... Tragiskt med människor som ljuger om hur länge du varit drogfri...
    Hoppas för dig o ditt tillfrisknandes skull att du gör en förändring! Kanske dags o gå på möte o berätta om hur du ljuger? vem vet? annars kanske du blir full igen !
  • Anonym
    kallasskoj skrev 2012-01-26 07:38:21 följande:
    Så är det att vara fysiskt beroende av tramadol och skall sluta.
    Finns inget du kan göra att bli av med det, utan bara ta tjuren i hornen att sluta.
    Sen vet du att i ca5-10 dagar kvarstår dessa problem.
    Man skall vet att tramadol har en SSRI-verkande effekt, så det är inte bara opiater man slutar med.
    Därför anser jag just tramadol är ett riktigt rävgift.
    Men börja trappa ner och har du tabletter så kör en halv det sista.
    Och se till att det är slut i skåpen när det är väl dax att gå cold.

Jag slutade för jag inte ville vara slav under en substans.
    Och detta är en fråga man ska ställa sig själv, men har man en komplicerad smärtproblematik.
    Då kanske man inte har ett val, men tänk er själva ha en substans som dikterar ditt liv, hur skoj är det?
    "Finns inget du kan göra att bli av med det, utan bara ta tjuren i hornen att sluta."

Skitsnack..
    Överdosera Loperamid(typ Dimor) första 1-2 veckorna utan Tradolan så slipper du 90% av de fysiska besvären..
    30-90/dag första veckan och minska sedan. Får nästan inga fysiska problem av att sluta med Tradolan då..

Ang. TS så inte för att vara sån men om du bor i USA och problemet är att Oxy blir så dyrt så är det ju inte det svåraste att få på recept?
    Ingen egentlig lösning men ändå..
  • Steffe2016

Hej! 

Jag känner igen mig exakt precis som du säger. Jag ha också ätit Oxycodone runt 1 år och doserna bara ökar. Pengarna sinar och jag får svår ångest över detta:( Före Oxy hade jag Morfin oral lösning 5 mg/ml också ett år och jag var dum som trappade upp till Oxy.

Men nu fan är det snart slut! Jag har sökt till Labo och väl där får du Subuxone att hämta ut varje dag gratis och diverse annat som ingår. Du måste ha en utredning från Soc till att börja med. Runt 16 max 20 mg Subuxone per dag löser dina problem och du mår som en prins igen och du kan få det livslångt.

Jag har en kompis med samma problem som mig och exakt dina doseringar på Oxy och även Tramadol till, men nu i Labo sedan ett år ståendes på 20 mg Subuxone per dag mår han bättre än någonsin i sitt liv! Jag blir lycklig i hjärtat bara jag får komma med och prognosen är ca 2 månaders väntan till. 

Det går också att avgifta med Metadon men det i sig är starkare än Oxy och endast för Heroinister enligt min och många  andras mening. Den högsta dos av Subuxone som kan ges är 24 mg/dag. Mår man då fotfarande dåligt vilket torde vara ytterst ovanligt i fall som ditt kan du få Metadon.

Hälsningar Stefan
    Ps. hör av dig om du undrar över något. Jag är synnerligen påläst i allt som rör drogmissbruk medicinerna i sig och allt övrigt du kan tänka dig. Precis som du nämnde har jag efter att ha varit helt ren några dagar och inte tagit mig ur sängen pga ryggsmärta och övrig abstinens, igår fått hem några kartor 40 mg Oxy. Så efter 200 mg intag sitter jag nu här och varit vaken non stop hela natten:).

• Siondee

Ser att detta var en gammal tråd, men då jag sett två filmer på rad där folk blivit beroende av oxycontin/oxydone/oxynorm mm mm så om inte tråden är helt död så är jag nyfiken hur det gick?

Då jag själv äter dessa.

Jag själv har långtidsverkande oxycodone 10 mg 1 tabl 2ggr dagligen plus 100mg tramadol långtidsverkande 2ggr om dan på dem med och då de inte riktigt gjorde knepet så fick jag panocod upp till 8 om dan... och japp samma läkare! till detta har jag propovan då min smärta gör först att jag inte kan somna och sover Max fyra timmar innan jag vaknar av smärtan till allt detta så har jag sertalin (zoloft) och oxascand och största problemet är att jag inte kan somna.

Lite nu och då så står jag utan medicin bland annat så har jag fått extremt dåligt minne och jag har lagt undan mina mediciner då jag tyckte det såg fel ut att ha massor mediciner liggandes framme på nåt bra ställe (var jävligt bra då jag inte hittar dem) ????

Så helt självklart har jag abstinens men brukar ta ca 3 dygn så försvinner det och jag är "normal" förutom smärtan från helvete.

Jag förstår beroende och vet att jag är beroende (om inte annat förr smärtan) men har aldrig haft problem mer än abstinens 2-3 dygn med frossa och ångest sen är det typ över men kan också bero på att jag får ingen buzz av dem what so ever (även då jag periodvis överdoserat för bättre effekt) får antagligen ingen buzz då jag har ätit det mesta i flera år har även provat nån tablett ketogan även där utan buzz var inte riktigt min stil då den gjorde väldigt lite för själva smärtan för mig.

Nu har jag delat med mig mer än vad jag ens har gjort till min familj.

• Ante1974
    Hej!  
    Jag har ätit Opiater och Opioider regelbundet i 23 år. Endast Treo Comp/Citodon de första 11 åren sedan blev jag helt tolerant då tog jag Tramadol runt 1000 mg/dag. Sedan de sista 7 åren har det varit Morfin och Oxycodone och Oxynorm upp till 280/mg per dag. Oxycodone är ett brutalt vanebildande preparat som Heroin på tablett vet man nu i Ryssland och USA och vården i Sverige är på väg att ta in detta får man hoppas..

Abstinensen: Redan Tramadol har besvärliga utsättningssymptom trots att dom är 6-10 ggr svagare än Morfin och 12-20 ggr svagare än Oxycodone. Dock är det en skillnad ändå för Morfinet är en ren Opiat som är mera human att sätta ut. ObS! Jag har aldrig injicerat! Då blir det lite värre. Men beroende på vilka doser du stått på varje dag varierar förstås abstinensen. Jag har satt ut samtliga i omgångar och skulle säga att Nedtrappning är A och O!! Coldturkey/tvärklippa är mycket jobbigt och håller sällan. På Tramadol är du frisk fysiskt efter runt 2 veckor. Oxycodone med tung dosering är du fysiskt ok efter 3-4 veckor. Sedan blir man ofta håglös och nedstämd men det försvinner också särskilt om du rör på dig så mycket du bara kan. Blir din situation för svår äger du rätt till hjälp om du vänder dig till akut psykiatri / akut beroendevård som finns 24/7 fr oss alla vid behov. Är du tillräckligt dålig enligt dig själv kan du ta en ambulans och väl inom Beroendevården efter dom tagit prover p dig och du mött läkare kan du få Subuxone som tar bort all abstinens momentant! Är du nog dålig och vill sluta ett långvarigt missbruk ska du anmäla dig till Labo inom beroendevården. Du kan få härda ut upp mot ett år beroende på din status på hälsa/abstinens. Därefter kan du få Subuxone (Buprenorfin) dagligen i titrerad dos resten av ditt liv om då så behöver.
    .

Ps. Som mycket ofta och för mig själv börjar det med medicinska legitima orsaker och på recept men eskalerar till missbruk om man har det genen i sig. Det var också ett överdjävligt överpris du betalar:( Jag betalar mellan 65.100 kr för 40 mg. Kommer från Apoteket. Jag mår illa när någon blir uppkörd och utnyttjad för att man har ett problem. Sådan är branschen till man slutar eller skaffar bättre kontakter.
    Så länge du kan sova bra om natten har du huvudet över vattenytan:) Myrkrypningar i benen vid abstinens är riks djävligt och gör det stört omöjligt att sova. Jag behöver maxdos av det tyngsta sömnmedlet för att ens kunna få en tillstymmelse till sömn. Jag vet inte om jag riktade detta till rätt person/fråga..

Nu håller jag på att skriva en bok:) Bäst att sluta..
    Hör av dig om du har frågor det finns noll och intet som jag inte vet om ämnet Opiater/Opioider och missbruk, abstinens etc.

Anders
    legitima orsaker och recept men escalerar om man har den genen
Svar på tråden Hjälp! Söker andra tablettmissbrukare, OxyContin.