• artwolf

Tonårsförälder till diabetesbarn

Jag söker efter andra tonårsföräldrar med diabetesbarn som man skulle kunna bolla lite ideer eller funderingar med ... så som alkoholdebut och diabetes och sånna saker. Jag har en dotter på 16 år som har varit sjuk sedan hon var 2,5 år gammal, så de där jobbiga under barndomsåren är man tack och lov igenom men med tonåren kommer de andra frågeställningar som gör att man inte alls vet hur man skall förhålla sig till vissa saker. Jag har för närvarande ett ganska jobbigt och segdraget problem och de handlar om tolerans för sin egen sjukdom, nu har hon insulinpump för att hon ska få mera frihet men de funkar inte alls stundtals utan då agerar hon mera som att hon inte är sjuk...för tar hon inte sitt insulin så är hon inte sjuk ...och detta är sjukt irriterande och man tjatar och tjatar men de håller bara en stund...är de lika för nån annan än mig och min dotter??? Vad gör ni ?? Alla råd tas emot med tacksamhet

• Svar på tråden Tonårsförälder till diabetesbarn
  • Sale

Nu är det inte riktigt samma sak men att hon "väljer" att inte ta sitt insulin tyder på en oförståelse. Jag har själv en medicinsk historia som gör att jag behöver ta liknande sprutor varje dag. Att jag sen tycker att det är obehagligt leder till att jag ibland väljer att "idag behöver jag inte för jag har ju tagit alla andra dagar"-resonemang.

Och JA, jag vet att detta är fel. Problemet för mig är att jag vet att det inte kommer att märkas någon påverkan på mig förrän typ efter en månad om jag inte tar min medicin. För din dotter innebär en utebliven dos en helt annan sak. Jag tog hjälp av en psykolog för att komma till rätta med "problemet".

Det låter/känns som att din dotter inte har en förståelse för VARFÖR hon tar medicin och vad som kan hända. Även om man kan repetera något så innebär det tyvärr inte att man förstår. Självklart förnekar hon att en sjukdom finns - det man inte ser finns inte. Din dotter vill vara en "normal" sextonåring och vem skulle inte vilja det? =)

Jag levde i ett "förnekande"/"det löser sig"/"det tar vi sen"-mindset under sex års tid. Uppvaknandet för mig kom när jag blev nekad en försäkring på grund av min medicinska historia och då valde jag att ta tag i det och acceptera. Just då mådde jag inte bra (cirka ett år sen) men idag känns det bättre även om det är jobbigt till och från.

Hoppas at detta hjälper dig något även om det inte handlar om exakt samma sak, lycka till!

• Sale

Åhh, glömde. En sak som bidrog till att jag valde att inte ta min medicin var att jag kände att min sambo tjatade. Så fort man nämnde något om medicin (kunde vara en annan person också) satte jag mig direkt på tvären och vägrade för "det är upp till mig och lägg dig inte i". Barnsligt? Jo, jag vet....

Kompromissen blev att jag tog medicin och matade husdjuren i samma veva och det var OK att fråga om djuren fått mat för de "behövde" ju faktiskt mat..

• christina99

Jag har en dotter som är Epileptiker och är tonåring och testar många gränser. Rökning och att inte sova men medicinen tar hon, rädslan för vad som kan hända om hon missar är större, och visst späder jag på hennes rädsla. Nu är hon bara 13 men hon oroar sig redan att hon inte kommer kunna dricka på fester men.... vi har talat om det massor men hon säger att det kommer hon ändå att göra när hon är gammal nog och vårt svar är det samma - vi syns på akuten då. Tror att det går in fast hon säger tvärtemot.

• Isalel

Du kanske inte alls är sugen på att läsa det men jag (sjuksköterskestudent) har skrivit en c-uppsats om svenska ungdomars upplevelse av att leva med typ 1 diabetes? Den utgår bara ifrån publicerade vetenskapliga artiklar? Kanske du kan hitta något att läsa dig vidare på?

Om du skulle vara intresserad kan du inboxa mig så kan jag maila över :)

Svar på tråden Tonårsförälder till diabetesbarn