Ska ALLA försöka räddas?
Såg ett engelskt program idag, om barn födda i v 23. I England gör man allt för att rädda barnen och det är endast upp till föräldrarna när man ska avbryta, OM man öht ska göra det, trots att barnet lider och det finns ingen chans till att det ska överleva. Man fick följa två par som hade lite olika åsikter om man säger så, och lite olika sätt att framföra dom.
I Holland sätter man öht inte åtgärder på barn födda i v 23. De får lugn och stilla somna i famnen hos sina föräldrar.
I England var det en mkt stor procent barn som föddes i v 23 endast 9 av 100 kunde åka hem från sjukhuset (de andra avled inom olika tidsperioder) endast 1 av dessa 9 levde ett liv utan handikapp.
Sen kom en accpect...de intervjudade en 26 årig tjej, född i v 26, mentalt helt ok, med fina betyg, men hade bara förmåga att röra en arm. När hon räknades som vuxen blev hon utlängd från sjukvården. Det fanns ingen rehab/träning/sjukgymnastik osv. Hon var inte önskvärd längre...men som hon framförde, jag var väldigt önskvärd när jag föddes, en mirakelbaby, men nu är jag inte värd nåt.....
I englad läggs många många 1000 pund på att rädda för tidigt födda barn (iom hög andel prematurer också då) men det läggs inte ner några pengar på förebyggande vård (hög andel prematurer bland samhällets "bottenskikt") så att kvinnor skötte om sig bättre tex, och när barnen väl kom hem, med ofta då svåra skador så var det köer till sjukgymnastik, köer lite överallt och läkare kände sig handfallna...
Så ett flertal läkare menade att så länge man inte tar hand om de barn som överlever på ett humant och värdig sätt ska man inte heller försöka rädda livet på dom under kanske inte alltid etiska former (när föräldrar vill fortsätta behandling som inte ger nån effekt tex).
Hur är det i Sverige? Hur många procent av barn födda i v 23 växer upp utan skador? Får de barn som fått bestående men all hjälp, och även en när de blir vxuna eller behövs det mer resurser? Ska man verkligenf försöka rädda alla förtidigt födda barn? Eller ska man göra som i Holland, konsekvent?
Ja inte är det lätt..