• Philippa

Ska man tvågsteriliseras vid könsbyte?

Det är stor debatt i media om huruvida man ska tvångssteriiseras om man byter kön. Vad tycker du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska man tvågsteriliseras vid könsbyte?
  • Bob04
    vampyria2 skrev 2012-01-22 12:49:18 följande:
    Bob04
    Ja 50% chans är det att hon enns kommer att kunna få barn men kan hon det så borde hon inte från tas den rätten och jag kan inte se varför hon skulle behöva vänta flera år extra med sin operation bara för att hon vill ha barn.
    Tid, pengar, prioteringar och komplecerad vård.
  • vampyria2

Men samhället tjänar på att det födds barn så det håller inte, den kostnaden kommer barnet troligtvis dra in flera gånger om under sin livstid så nej tyvärr stämmer det inte att man spar pengar på det.
    Tid? Hur kan man spara tid geonom att låta bli att ta bort de sakerna under en operation, snarare så att man tjänar tid på det.
    Sen lär väl det ta längre tid om man måste hålla på med Tex surugatmammor, inte mjnst surigatmammans tid men den kanske inte räknas ;)

Nej bättre att låta människor få ta dessa beslut själva, människor som redan har hamnat i underläge ska vi hjälpa så gott det går så att de kan få leva ett normalt lyckligt liv med allt vad det nu innebär för just den personen, varför ta ifrån någon något som den kan få utan att det kostar samhället något.

• trettioplus
    Bob04 skrev 2012-01-22 12:36:41 följande:
    "Det här är i första ledet en juridisk fråga: nämligen den att det är lagstadgat att man skall sterilisera sig om man skall få ett nytt juridiskt kön."

Vad är problemet??..... Vi vill ju passa in och män har inte äggledare osv...
    Vi vill ha manligt könsorgan så att vi kan obemärkt ducha bland andra män ex vid gym eller som det heter obemärkt passera. Och har man ett fullkomligt manligt könsorgan, så kan man inte inseminera och födda barn.  Så varför ska inte steriliseringen höra till, det blir per automatik och det kan man inte kalla för tvångssterilisering. 

Det ska inte vara lätt att få göra en könskorrigering. Det är inget att leka med. Det ska vara väl genomtänkt. 

Lägg hellre krut på ändra lagen om surrogatmödrar att det ska få finnas. Än att diskutera om tvångsterilisering som inte känns som tvångsterilisering.

Om ni får igenom eran önskemål, så kommer folk att fråga män..... alla män..... jaha är du en man med äggstockar osv.... eller utan... Det är faktiskt en kränkande fråga.
    Problemet är att många finner det extremt kränkande och det dessutom är så att vissa KAN bli biologiska föräldrar, om man inte hindrar dem.

Det är inte heller rimligt att man ska behöva göra en könsdelskorrigering för att få ett annat juridiskt kön än det man är född med.
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Bob04
    lykantrophona skrev 2012-01-22 12:59:27 följande:
    Du säger "vi" som om du representerar alla transmän. Och det vet jag att du inte gör med sina åsikter. Det finns transmän som vill byta juridiskt kön, operera bort prösten, ta testosteron osv... men vill inte operera själva könsorganet, just eftersom det är så krångligt.

Är dessa män inte män, eftersom de inte modifierat sin fitta till en kuk?

Och när det gäller exempelvis Thomas Beatie, så är det precis så. Han behövde inte göra om någon kuk till fitta igen, eftersom han hade sina fullt fungerande könsorgan kvar. Däremot levde han som man och passerade som man så länge man inte tog av honom kalsongerna. Han är också en transman, som du utesluter när du säger "vi" fastän du pratar om dina personliga känslor och erfanheter.
    Det är klart att jag sa vi... att vi vill bli passerade obemärkt och att vi vill ha fungerande manligt könsorgan.
    Nä en del opererar sig inte på grund av att det är krångligt, utan för att fungerande manligt könsorgan blir inte så bra fungerande eller att resultatet inte blir bra. Det är skillnad.

Att ta bort äggledare, livmoder osv... är inte krånglig och berör inte operationen att  få en fungerande penis. Det är två skilda operationer.

I USA får dessa operationer själv bekostas och på grund av detta har man låtit bli den inre operationen. Det är av kostnad och av den yttre operationen är samma.. många har inte råd. Men en del har råd att åka till Serbien för operation. Det finns ett duktigt läkareteam där. 

När det gäller Thomas Beattie så hade han inte kommit så långt i sin könskorrigering. 

"Han behövde inte göra om någon kuk till fitta igen, eftersom han hade sina fullt fungerande könsorgan kvar. Däremot levde han som man och passerade som man så länge man inte tog av honom kalsongerna."

Just det... han passerar bara som man så länge han inte tar av sig kalsongerna.
  • Bob04
    trettioplus skrev 2012-01-22 13:25:30 följande:
    Problemet är att många finner det extremt kränkande och det dessutom är så att vissa KAN bli biologiska föräldrar, om man inte hindrar dem.

Det är inte heller rimligt att man ska behöva göra en könsdelskorrigering för att få ett annat juridiskt kön än det man är född med.
    Och varför hindrar människor sig själva?
    Det är ingen som säger att att en transsexuall person kan skaffa barn innan korrigering (som lagen ser ut idag.)

"Det är inte heller rimligt att man ska behöva göra en könsdelskorrigering för att få ett annat juridiskt kön än det man är född med."

Finns ingen anledning ha äggledare, livmoder osv.. kvar och utsätta sig för cancer risker.
    Att spara ägg till en surrogat... är något helt annat och då finns det inga skäl att utsätta sig för sjukdomar.
  • trettioplus
    Bob04 skrev 2012-01-22 13:41:29 följande:
    Och varför hindrar människor sig själva?
    Det är ingen som säger att att en transsexuall person kan skaffa barn innan korrigering (som lagen ser ut idag.)

"Det är inte heller rimligt att man ska behöva göra en könsdelskorrigering för att få ett annat juridiskt kön än det man är född med."

Finns ingen anledning ha äggledare, livmoder osv.. kvar och utsätta sig för cancer risker.
    Att spara ägg till en surrogat... är något helt annat och då finns det inga skäl att utsätta sig för sjukdomar.
    Många klarar inte av att vänta den tid det skulle kräva innan de påbörjar sin korrigering.

Du är inte heller rätt man att bedöma vad någon annan anser vara vettiga risker att ta i det här avseendet.
  • Bob04
    trettioplus skrev 2012-01-22 13:44:13 följande:
    Många klarar inte av att vänta den tid det skulle kräva innan de påbörjar sin korrigering.

Du är inte heller rätt man att bedöma vad någon annan anser vara vettiga risker att ta i det här avseendet.
    "Många klarar inte av att vänta den tid det skulle kräva innan de påbörjar sin korrigering. "

Hur menar du nu?

"Du är inte heller rätt man att bedöma vad någon annan anser vara vettiga risker att ta i det här avseendet."

Absolut inte, men jag har rätt att yttra mig!
  • vampyria2

Vad jag blir glad över att se att så många faktiskt har röstat nej, värmer en mammas hjärta :D

• Leoella
    vampyria2 skrev 2012-01-22 17:18:49 följande:
    Vad jag blir glad över att se att så många faktiskt har röstat nej, värmer en mammas hjärta :D
    Jag blev också glad och faktiskt överraskad!

När jag läste kommentarer om Thomas B för några år sedan så var det extremt många som uttryckte "men han får väl bestämma sig! Man kan inte både ha kakan och äta den!". Nu är det ju så att just Thomas B kunde ju både "ha kakan och äta den". Tack och lov!

Dessutom är kak-argumentet så sanslöst dumt ur andra synvinklar; precis som om han och andra transsexuella flyter fram genom livet på en räkmacka. Precis som om de är privilegierade som känner sig födda i fel kropp, precis som om det vore ett superenkelt liv att känna sig född i fel kropp och känna behov av att göra en könskorrigering. Och som om beslutet att skaffa barn i hans läge är ENKELT i en omvärld som är så hatisk och oempatisk mot personer som honom.
  • trettioplus
    Bob04 skrev 2012-01-22 14:34:09 följande:
    "Många klarar inte av att vänta den tid det skulle kräva innan de påbörjar sin korrigering. "

Hur menar du nu?

"Du är inte heller rätt man att bedöma vad någon annan anser vara vettiga risker att ta i det här avseendet."

Absolut inte, men jag har rätt att yttra mig!
    Att det finns människor som psykiskt inte orkar vänta med en könskorrigering, med avsikt att kanske någon gång i framtiden kunna bli biologisk förälder först.

Självklart har du rätt att yttra dig, men du använder dig också av retorik där du hävdar att "vi transsexuella" tycker ditten eller datten. Detta stämmer långt ifrån på alla.
  • HäckHäxan

Nej det verkar enormt puckat!

I REA plagg känner jag mig så mycket billigare än vanligt!
  • Jennie med ie
    Jennie med ie skrev 2012-02-05 16:42:39 följande:
    Nej det tycker jag inte att man ska. Jag har inga problem med att man ska kunna bli skriven som man fast man har kvinnliga reproduktionsmöjligheter kvar och tvärtom.
    Likaså har jag inga problem med att man kan skrivas som man fast man inte genomgår en operation som avlägsnar penis och "skapar" en vagina, och tvärtom. En del vill inte göra de ingreppen, bland annat för att det ofta har negativ inverkan på sexlivet, känsligheten o s v.
Svar på tråden Ska man tvågsteriliseras vid könsbyte?