• Khaleesi

Vilket brott tycker du är värre?

Med tanke på den senaste tidens laserbeskjutningar av flygpiloter började jag fundera på vad som egentligen är värst.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket brott tycker du är värre?
  • Rhoda Horswunce

Att misshandla en människa så svårt att han dör. På ettan behöver man inte vara medveten om vad man tar för risker bara för att man är medveten om att man saboterar något, och dessutom kan risken i sig vara hur hög eller låg som helst, och tvåan fattar jag inte ens varför den är med. Hur tänker ni som röstat på tvåan?

• Khaleesi

Jag tycker själv att trean är det minsta brottet om man ser till det stora hela, och så här resonerar jag.

1 - Att medvetet exempelvis försöka blända en pilot så att planet med hundratals passagerare störtar, eller att sabotera en tågräls för att ett tåg ska spåra ur, eller koppla bort strömmen för ett sjukhus så att patienter dör på operationsbordet är ren och skär ondska - även om det råkar ha gått bra. Sådana personer måste bara bort!
    2 - Detta påverkar hela samhället och gör världen till en ondare värld för alla. Vårt samhälle bygger på att man kan lita på att folk är ärliga, att lagen är lika för alla, att myndighetspersoner inte är onda och korrupta. Faller samhällsförtroendet så rasar snart allt annat.
    3 - En enda person har blivit drabbad.

• annca
    Khaleesi skrev 2012-01-13 10:28:35 följande:
    Jag tycker själv att trean är det minsta brottet om man ser till det stora hela, och så här resonerar jag.

1 - Att medvetet exempelvis försöka blända en pilot så att planet med hundratals passagerare störtar, eller att sabotera en tågräls för att ett tåg ska spåra ur, eller koppla bort strömmen för ett sjukhus så att patienter dör på operationsbordet är ren och skär ondska - även om det råkar ha gått bra. Sådana personer måste bara bort!
    2 - Detta påverkar hela samhället och gör världen till en ondare värld för alla. Vårt samhälle bygger på att man kan lita på att folk är ärliga, att lagen är lika för alla, att myndighetspersoner inte är onda och korrupta. Faller samhällsförtroendet så rasar snart allt annat.
    Håller med fullständigt, (även om trean är likväl hemsk...)
    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Khaleesi
    annca skrev 2012-01-13 11:25:49 följande:
    Håller med fullständigt, (även om trean är likväl hemsk...)
    Naturligtvis är den hemsk. Finns ingen som påstår något annat (även om en del kanske drar den slutsatsen i och med att man gör en jämförelse...)
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Hur kan det vara ondska om man inte förstår konsekvenserna av det man gör? Det kan man se i det första fallet exempelvis, ungdomar som inte förstår hur farligt det är att blända en pilot på det sättet (särskilt vid landning). Hur kan det vara ondska?
    Det här är, förutom i undantagsfall, inget brott. Det är och måste vara helt ok att säga att polisen och andra myndigheter är korrupta.
    Stämmer inte. Vid ett dödsfall drabbas dels personen som dör och dels omgivningen, barn, föräldrar, syskon, makar, vänner, arbetskamrater, vittnen. Och det till båda sidor dessutom, förövarens omgivning drabbas som regel också på ett eller annat sätt.

Utöver det så finns det de mer abstrakta problemen som gränsar till tvåan, efter en dödsmisshandel känns samhället otryggare vilket drabbar väldigt många personer. Det är rent okunnigt att säga att bara en person har blivit drabbad.

Dödsfall är värre än risk för dödsfall, därför faller min röst på trean. Om något händer i ettan så är hundra dödsfall värre än ett.
    I have heard your reasons and regard them as unconvincing and inadequate. We will pass that.
  • Khaleesi
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-01-13 12:01:56 följande:
    Det här är, förutom i undantagsfall, inget brott. Det är och måste vara helt ok att säga att polisen och andra myndigheter är korrupta.
    Jag märker att jag har varit otydlig. Självklart är det OK att ha åsikter och säga ifrån om polis och mydigheter är korrupta. Det jag talar om är personer som exempelvis klär ut sig till poliser och sedan våldtar, rånar eller hotar, så att folk blir rädda för poliser. Eller andra som sätter i system att hota och misshandla busschaufförer så att ingen törs jobba med att köra buss. Maffia som hotar poliser så att de inte törs lägga sig i och utreda brott. Idioter som mordhotar domare, jurister och vittnen. Allt sådant som gör att vår rättsstat hotas i grunden.
Svar på tråden Vilket brott tycker du är värre?