Vilket brott tycker du är värre?
Med tanke på den senaste tidens laserbeskjutningar av flygpiloter började jag fundera på vad som egentligen är värst.
Med tanke på den senaste tidens laserbeskjutningar av flygpiloter började jag fundera på vad som egentligen är värst.
Att misshandla en människa så svårt att han dör. På ettan behöver man inte vara medveten om vad man tar för risker bara för att man är medveten om att man saboterar något, och dessutom kan risken i sig vara hur hög eller låg som helst, och tvåan fattar jag inte ens varför den är med. Hur tänker ni som röstat på tvåan?
Jag tycker själv att trean är det minsta brottet om man ser till det stora hela, och så här resonerar jag.
1 - Att medvetet exempelvis försöka blända en pilot så att planet med hundratals passagerare störtar, eller att sabotera en tågräls för att ett tåg ska spåra ur, eller koppla bort strömmen för ett sjukhus så att patienter dör på operationsbordet är ren och skär ondska - även om det råkar ha gått bra. Sådana personer måste bara bort!
2 - Detta påverkar hela samhället och gör världen till en ondare värld för alla. Vårt samhälle bygger på att man kan lita på att folk är ärliga, att lagen är lika för alla, att myndighetspersoner inte är onda och korrupta. Faller samhällsförtroendet så rasar snart allt annat.
3 - En enda person har blivit drabbad.