• Banansugen

Barn som inte ammas är dom sjukare?

Misstänker att jag har ytterst lite mjölk.... eller inte så näringsrik. Ammar först och sen blir det ersättning. Ger mat var tredje timme. Vill fortsätta amma men mjölken börjar sina Känns inge kul, hade vilja forsätta amma längre.Min son är 3 veckor.  Med min första barn ammade jag i 8 månader. Men nu har amningen  gått åt skogen känns det som Han inte ökat i vikt. Men när jag började med ersättningen började han öka.

• Svar på tråden Barn som inte ammas är dom sjukare?
  • blueberry4

Min mamma blev sjuk när jag var nyfödd så jag har aldrig blivit ammad eller fått nån bröstmjölk överhuvudtaget som liten och jag har varken allergier eller dåligt immunförsvar, tror till och med att jag är en av de tex på jobbet som drabbas minst och mest sällan av diverse åkommor och förskylningar! Jag är ett levande bevis på att man inte mår sämre som människa för att man ej blivit ammmad och min relation till min mamma slår de flesta:)

• curiosa

Jag har två barn som enbart är uppföda på nan, ingen av dom är sjuka övht. Kanske på sin höjd en dag om året (de är nu 12, 10 år)

Sen om de är speciella det vet jag inte.

• Findusia

Jag ammades bara i 1 vecka när jag var nyfödd och jag är mycket sällan sjuk. Jag har varit magsjuk två gånger i mitt liv och aldrig ätit antibiotika och jag är 30 år.

Min lilla dotter helammas fortfarande och är drygt 5 månader och hon har också varit kärnfrisk än så länge trots att vi träffat sjuka människor titt som tätt.

• straw2008

Mina barn har ätit lite bröstmjölk o mkt ersättning, friskare FINNS inte !

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Pärsikan

Instämmer med flera talare i tråden Skrattande
    Har en dotter på 5 år, av olika orsaker fungerar inte mina boobs som de ska och därför bidde det inte nån amning när hon var liten. Hade megaångest över det, min vikarie BM (sommartider detta) läxade upp mig på telefon och sa att ALLA KAN AMMA!! Så efter några dagar av superhungrigt barn blev det ersättning på fulltid trots BM's hårda ord. När min ordinarie BM kom tillbaka blev hon förskräckt över sin yngre kollegas uttalande och sa " Om ni mår bra så mår bebisen bra, inga barn mår sämre av att flaskmatas!"

Så, ett ev syskon kommer inte heller att ammas - så det så! Min dotter är inte alls sjukare än andra, och sen finns det "forskning" som visar att ammade barn är  smartare.... skitsnack säger jag. /Lena - mamma till läsande och skrivande barn på 5 år. 

• Banansugen

Tack för alla svar. Har gått över till ersättning dagtid. Morgon och kväll amning+ flaska efter. Funkar  super. Min lillkille är helnöjd. Synd bara att jag inte kunde helamma.

• Hasselnöt

Syrran har fem barn och fyra av dem är ammade till runt året, den femte fick ersättning och har allergier, astma och dålig immunförsvar.

• Hasselnöt

För att inte tala om alla småförkylningar som den som inte ammades åker på. Hon är sjuk varje månad, de andra är aldrig sjuka.

• LHUF

jag ammades väldigt kort av min mamma och jag har varit väldigt frisk som barn/vuxen. 

min dotter är 4 nu och ammades i några veckor och även då med tillägg. Hon har inte varit mer sjuk en andra barn. Kompisar som ammade sina lääänge har barn med mkt allergier, sjuka ofta, feberioder osv..  Att min dotter har stora halsmandlar och polyper tror jag inte har med att jag inte ammade att göra

sonen nyss fyllda 1, ammades också rätt kort. Han får av naturliga skäl såklart en del baciller från systern och är lite småsnorig och krasslig men inte mer än andra barn

Tilde 080319, Hugo 110203
  • Litet My
    pojkens skrev 2012-01-13 14:00:45 följande:
    haha. det är sant att det brukar vara personbeskrivnignar här. 
    Men fortfarande tycker jag att just statistiken och information kring detta inte är helt entydig. Alla säger att amningen skyddar, men det brukar ju sällan finnas en samling specifika studier som beivsat detta.
    Jag säger inte att amning är dåligt, det är klart att det är smidigt att ge skydd för sitt barn under tiden man ammar., och ger närhet och är gratis inte minst!  Men det är synd att skamlägga alla som inte kan amma genom att påstå att deras barn blir sjukare, omdet nu verkligen itne finns tydliga belägg för det.. 
    Å andra sidan påverkar man ju själv vad man vill ha dåligt samvete och känna skam över.

Ersättningen idag är såpass bra att det inte är något att skämmas över att ge om ammningen inte fungerar. Min mista ammades bara 1,5 månad sedan var mjölken slut, skäms inte det minsta över att gett henne ersättning istället för att låta henne svälta ihjäl som alternativet hade varit.
  • Cocco
    Banansugen skrev 2012-03-10 21:47:42 följande:
    Tack för alla svar. Har gått över till ersättning dagtid. Morgon och kväll amning+ flaska efter. Funkar  super. Min lillkille är helnöjd. Synd bara att jag inte kunde helamma.
    Vad häärligt att du hittat ett sätt som fungerar för dig?
    Jag blandade flaska och amningen länge.
    Jag behöll stl 1på nappen så länge jag amamde och jag tror att det var en av anledningarna till varför flaskan aldrig slog ut amningen.
    Man ammar så mycket man kan och vill. Det är det viktigaste=)
  • Höghus

Svaret på din fråga TS är JA. Om man utgår ifrån hur det ser ut generellt. Dock säger det inget om enskilda individer. Bara för att fler flaskade barn oftare är sjuka är långtifrån alla det.

• hannamiller

svar nej hos oss.. Jag kunde inte amma vår första. Och han är nästan aldrig sjuk . Men ack vår nr2 är sjuk fast han ammade jag i minst 13 månader. Han alla konstiga allergier och får lätt feber. Så hos är det nej på det du frågar.

• Shorona

Min stora son som inte ammades är mer frisk än lillebror som ammades i åtta månader.

• lövet2

I genomsnitt, ja, men du kan ju ha turen att just ditt barn bryter statistiken där. Funkar inte amningen så gör den inte, och då får du göra det bästa av situationen. Du kan skydda din son lite extra mot magsjukesmitta och influensa, för det är framförallt där det skiljer sig. Och vid förkylning kan du vara uppmärksam på följdsjukdomar, som ersättningsbarn gärna får.

Kom i håg att det faktiskt är viktigare att han får i sig näring än att det är just den perfekta näringen. Vi som fötts upp på flaska har också blivit folk!

• cbordner

Min mammas mjölk var typ obefintlig när hon fick mig, är barn nr 2 av 4, så jag är uppvuxen på ersättning. I skolår 1-9 hade jag totalt 3 sjukdagar, visst någon förkylning här och där men inget allvarligt. Är i dag 25 och är mestadels frisk hela tiden, har varit lite mer förkyld den här vinterna men tror det har med min graviditet att göra.

Stressa inte :)

• caarroline

http://www.aftonbladet.se/wendela/article14814510.ab

Experter om påståenden i "attachment parenting"

Agnes Wold besvarar det amerikanska läkarna påstår om förlängd amning i samband med "attackment parenting."

Ju längre man ammar ju smartare blir barnet.

– Nej, det blir de inte. Att ammade barn i genomsnitt har högre IQ än flaskmatade beror på att deras mammor är smartare, helt enkelt, säger Agnes Wold.

Hjärnans tillväxt gynnas av de ”smarta fettet” som finns i bröstmjölken.

– Nej, om man tar hänsyn till effekten av mammans IQ, så ser man ingen effekt av bröstmjölkens fetter. Gissningsvis har hjärnan redan fått det fett den behöver under fosterperioden.

Barnet får slankare kropp och minskad risk för övervikt av amning.

– Ja, det finns en pytteliten effekt av amning på barnets vikt. Men den är så liten så att det är fullständigt ointressant. Barn väger mer idag när nästan alla ammar väldigt länge, än för 30 år sedan då amningen var rekordlåg. Det betyder att andra faktorer är mycket, mycket viktigare!

Ammas barnet länge får barnet minskad risk för öroninfektion.

– Ja, medan det ammas. Men visst kan man få öroninfektioner ändå, trots amning.

Barnet får bättre tänder.

– Nej, det har jag aldrig hört talas om. Det finns ju ganska mycket socker i bröstmjölk, till skillnad från flaskmjölk

Barnet får även bättre immunsystem av bröstmjölk.

– Nej, absolut inte. Barnet får ett skydd av immunologiska faktorer i mjölken så länge det ammas. Men sedan måste det självt bilda sina egna immunsvar. Ammade barn har ett mindre aktivt immunsvar än flaskfödda, eftersom bröstmjölken hindrar deras immunsystem från att komma i kontakt med så mycket bakterier.

Barnets hud blir mjukare och mer smidig av att ammas länge.

– Ja, det är möjligt att man har bättre hud medan man ammas. Men lång amning utan att man ger annan mat är förknippat med högre risk att utveckla allergiskt eksem. Så på sikt blir det inte bättre

Barnen blir även hälsosammare överlag.

– Nej, bara om man lever i ett fattigt land utan rent vatten, ja. I Sverige, USA, Frankrike och sådana länder kan man inte uppmäta någon skillnad mellan ammade och flaskmatade barn. Nästan alla är friska och de som är sjuka är det av andra skäl - inte för att de fått för lite bröstmjölk

Barnet blir fri från allergier.

– En fullständig myt. Vi vet mycket väl från en stor mängd studier att amning inte alls skyddar mot allergi. Har aldrig gjort och kommer aldrig att göra. Det är förfärligt att man farit med osanning i den här frågan, man har gett tusentals kvinnor dåligt samvete, helt i onödan. För att vara säker på att inte få allergi måste man växa upp trångt och smutsigt eller på bondgård med en massa djur. Amning hjälper inte ett dyft!

Svar på tråden Barn som inte ammas är dom sjukare?