Jag hör din rädsla, men jag som genomgått tre snitt vill lugna dig med att ett planerat snitt är en lugn och fin upplevelse.
Berätta för din BM om din rädsla och be henne skriva det i din journal. Berätta också när du ska skrivas in om din rädsla.
Du kan få lugnande medicin om du blir jätterädd så det finns hjälp att få.
Mitt första snitt var ett akutsnitt och de efterföljande planerade.
Jag har fått jättefint bemötande och framför allt narkospersonalen tycker att snitt är jättekul att få vara med på, att få se ett liv födas istället för att ta hand om narkosen för ett svårt skadad människa som akutopereras.
Det kommer att sitta en narkossköterska vid din sida hela tiden och vill du så kan du småprata med hen, de är bra på att lugna en.
Själva snittet går till som så att du kommer till förlossningen där de förbereder dig, rakar snittstället, du får byta om, ev. sätta kateter (det går att få gjort när du är bedövad också om det känns bättre), du rullas ner till preop där de sätter nålar för vätska m.m.
Sen kommer narkosläkaren (som du redan träffat på inskrivningen där hen kollat om det är möjligt att sätta ryggbedövning, pratat om ev. sjukdomar du eller närmaste släkt har, mediciner o.s.v) och lägger bedövningen.
Det tar en liten stund sen försvinner känseln från under brösten och neråt, de kollar med kalla tussar om du känner något och sen är det dags för det stora- ditt efterlängtade barn ska komma till världen!
Efter barnet är ute så sys du ihop. Det är några lager och brukar ta 2 minuter ungefär. Sen kommer ni till uppvaket, på de flesta ställen får pappan/den man har med sig och barnet följa med dit. Där är du tills du kan röra dina ben, 1,5-2 timmar brukar det ta och sedan kommer ni till förlossningen/BB och får fikabrickan.
För mig har snitten gått bra. Jag har varit uppe på benen 5-6 timmar efteråt.
Såret har läkt bra trots att jag har en hängmage som skulle kunna göra det svårare.
Vad gäller smärtlindring har jag tagit starkare de första dagarna occh efter det klarat mig på Alvedon.
Amningen kom igång bra och bebis har mått toppen alla gångerna.
2-5 dagar har jag stannat på BB, tre dagar var mest lagom och så länge blir jag nog kvar denna gången också.
Mina tips:
Ta dimetikon/minifom några dagar innan samt efter för när de rotat runt i magen kan man få mer gaser occh magknip efteråt och det är inte kul att a ont av det.
Smärtlindring- tänk på att ta det regelbundet så länge du behöver. Väntar du tills du får ont så är det svårare att bryta smärttoppen.
Jag tyckte det var skönt att tömma magen före op med microlax så att man slapp bajsa det första man går efteråt när man är öm och så.
Har du fler frågor så fråga gärna!