Hur ska man kunna bo?
Ska få mitt första barn om en månad, och vi försöker hitta någonstans vi kan bo som är bättre än här (hisingen, Göteborg). Läste nyss i GP att det varit skottlossning nån kilometer härifrån igen. Sedan vi flyttade hit för några år sedan har vi haft en ungdom som blivit skjuten i huvudet med automatgevär, en som blivit knivhuggen till döds (försök till rån), en som blivit våldtagen och mördad, allt inom fem minuters gångavstånd! Självklart inget ställe vi vill att vårt barn ska växa upp. Så vi har försökt hitta hyresrätter på annat håll, men det verkar vara totalt tomt, speciellt i kranskommuner runt Göteborg. Men om man är 25 och inte har 150 000 liggande på banken för insats till lån på en bostadsrätt, vad gör man då? Har det alltid varit så här?
Mats Odell (KD, bostadsminister) sa ju för ett tag sedan att "Jag och min fru har köpt varsin lägenhet till våra barn. Det kan alla föräldrar göra. Våra barn är mycket nöjda.”
Tänk om livet vore så enkelt.
Hur har ni löst boende? Hur gör man? Ska jag börja samla plankor och bygga mig nåt litet skjul? :P