• Kristina snart mamma

Hur ska man kunna bo?

Ska få mitt första barn om en månad, och vi försöker hitta någonstans vi kan bo som är bättre än här (hisingen, Göteborg). Läste nyss i GP att det varit skottlossning nån kilometer härifrån igen. Sedan vi flyttade hit för några år sedan har vi haft en ungdom som blivit skjuten i huvudet med automatgevär, en som blivit knivhuggen till döds (försök till rån), en som blivit våldtagen och mördad, allt inom fem minuters gångavstånd! Självklart inget ställe vi vill att vårt barn ska växa upp. Så vi har försökt hitta hyresrätter på annat håll, men det verkar vara totalt tomt, speciellt i kranskommuner runt Göteborg. Men om man är 25 och inte har 150 000 liggande på banken för insats till lån på en bostadsrätt, vad gör man då? Har det alltid varit så här?

Mats Odell (KD, bostadsminister) sa ju för ett tag sedan att "Jag och min fru har köpt varsin lägenhet till våra barn. Det kan alla föräldrar göra. Våra barn är mycket nöjda.”

Tänk om livet vore så enkelt.

Hur har ni löst boende? Hur gör man? Ska jag börja samla plankor och bygga mig nåt litet skjul? :P

• Svar på tråden Hur ska man kunna bo?
  • vittra

Antar att vi har tur som bor i Norrland och aldrig behöver ha det problemet...

Att alla föräldrar kan köpa varsin lägenhet till sina barn var ju bland det mest bisarra jag hört, snacka om att sakna verklighetsförankring!

Ni får väl försöka spara ihop så gott det går och flytta så snart ni har råd. Man behöver ju inte flytta innan barnet kommer. Om man betänker att det viktigast kanske är att man har gjort det innan barnet börjar skolan åtminstone så har man ju några år på sig att hitta ett bra, tryggt och stabilt boende.

• Kristina snart mamma

Det är nog det vi får göra. Flytta innan bebisen blir gammal nog att minnas vilket sitt barndomshem var... Håller på att utbilda mig till civilekonom så nån gång borde man ju få in pengar...

• Kiiwii

Vi bor i umeå. Här är det omöjligt att få boende nästan. Vi har tur som bor här där vi bor, stans populäraste bostadsområde,centralt, lugnt, vackert. Men har fått flytta runt för att tillsist hamna här. Men vi vill givetvis också köpa bostadsrätt, bo större, få sitt eget men våra familjer är inga miljonärer direkt som bara kan ge oss en insats. Här kostar lägenheterna i storleken vi vill ha (4:a typ) minst en miljon...så man behöver ju spara ihop en slant vilket tar tid.

Nu bor vi i en trea och har planer på att bo här och spara till en insats. Bebisen får helt enkelt spendera sina första år här. Är inte gravid än, men snart förhoppningsvis.

Så gör som vi. Spara pengar och köp sedan er nya bostad. Första åren kan nog barnet växa upp på hisingen Sedan kan ni ju givetvis söka lägenhet, ni kan ju ha tur att det dyker upp någonting som passar!

• cicci85

Jag bor i Uppsala och här är det flera års väntetid på kontrakt. Vi har hyrt två av våra bostäder av privata hyresvärdar. Den första stugan fick vi hyra för att pappa kände hyresvärden. Vårt andra hus hittade vi på blocket! Så sätt upp lappar, hör runt bland alla ni känner, kolla blocket och googla efter privata hyresvärdar.

• Krake

Finns det bostadskö i Göteborg? Isf, ställ er i den så fort som möjligt. Jag vet, det tar åratal, men bättre sent än aldrig. All sympati till er, det är förjävligt med denna bostadsbrist.

Moster, inte monster.
Svar på tråden Hur ska man kunna bo?