• le och va gla

Gaaah hur ska vi göra med vår envisa dotter!? 60 ml mjölk på 5½ timme!!

SNÄLLA hjälp oss någon!
    Vår lilla dotter blir den 21:a januari 6 månader gammal. Jag helammar henne och har gjort det sedan hon föddes, vi har aldrig haft något behov av att ge henne maten m flaska... Förens nu!

Jag ska nu börja jobba och pappan i huset ska vara hemma med henne och storebror. Under någon veckas tid har jag kämpat, kämpat och åter igen kämpat med flaskan för att få henne att acceptera den, testat olika flaskor/nappar/pipmugg och vanligt glas men utan framgång.  Jag har även bjudit henne på lite ersättning.

Sen igår åkte jag hemifrån som ett test, och sluuuurp så drack den lilla damen 150 ml bröstmjölk (även lite ersättning) när pappan gav henne. Han har testat tidigare fast då har jag varit hemma, utan resultat.

Jippiiii tänkte vi, jag åkte hemifrån kl 09,30 idag och strax innan det ammade jag henne. Sedan brukar hon vlja äta efter 2-3 timmar igen men VÄGRAR då flaskan... Klockan hinner bli 15.00, då går hon med på att dricka enbart 60 ml... Det är ju på tok för lite på över 5 timmar!! Och inget annat vill hon ha heller, mat,gröt, välling!
    Men det konstigaste av allt är att hon under hela dagen har varit på strålande humör :/ då kan hon väl inte ha varit hungrig?

Vad ska vi göra?? Kan jag åka hemifrån, tar hon skada av detta? Kan hon på något sätt tillslut lära sig att äta från flaskan om vi är envisa?

• Svar på tråden Gaaah hur ska vi göra med vår envisa dotter!? 60 ml mjölk på 5½ timme!!
  • Milla C
    TS: Jag tror som Kaffemoster att din flicka kommer få det bra, och att om hon är riktigt hungrig så kommer hon ta flaskan. Men om det skulle bli total kris, finns det då möjlighet för din man att t ex komma till ditt jobb med dottern och du ammar henne där och de åker hem igen?
    Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • vittra
    le och va gla skrev 2012-01-10 20:14:16 följande:
    Det har kommit upp två små tänder i underkäken.. Vad tänkte du på?
    Som sagt så strular de ofta med ätandet när de får tänder, så det kan ju vara hela anledningen till att hon åt sämre när du var borta.
    le och va gla skrev 2012-01-10 20:13:45 följande:
    Hmmm, att läsa ditt svar var tufft! Det är ju just det att jag inte KAN skjuta på jobbet. För att vi ska få det att gå runt måste jag jobba.. Och hon kan ju ta flaskan :/

:(
    Jo det klart att det är tufft att höra vissa saker ibland Men det är min åsikt. Ni måste ju dock känna efter själva i just er situation. Jag tror att de flesta kan dra ner på utgifterna om man verkligen vill, för att göra det man tror är bäst för barnet. Vi har då verkligen inte haft pengar i överflöd, men vi har valt att leva enkelt istället för att få det att gå ihop utan att det för den sakens skull måste gå ut över barnen.
  • Krake

Det jag menar är att det enligt mig inte är någon fara att låta barnet vara hemma med pappan även innan det valt själv att sluta ta bröstet.

Jag tycker inte ni ska måla fan på väggen nu, utan fortsätt försöka och se hur det blir. Lita på at hon mår bra om hon verkar må bra.

Moster, inte monster.
  • le och va gla
    vittra skrev 2012-01-10 20:22:11 följande:
    Som sagt så strular de ofta med ätandet när de får tänder, så det kan ju vara hela anledningen till att hon åt sämre när du var borta.
    le och va gla skrev 2012-01-10 20:13:45 följande:
    Hmmm, att läsa ditt svar var tufft! Det är ju just det att jag inte KAN skjuta på jobbet. För att vi ska få det att gå runt måste jag jobba.. Och hon kan ju ta flaskan :/

:(
    Jo det klart att det är tufft att höra vissa saker ibland Men det är min åsikt. Ni måste ju dock känna efter själva i just er situation. Jag tror att de flesta kan dra ner på utgifterna om man verkligen vill, för att göra det man tror är bäst för barnet. Vi har då verkligen inte haft pengar i överflöd, men vi har valt att leva enkelt istället för att få det att gå ihop utan att det för den sakens skull måste gå ut över barnen.
    Visst kan saker och ting strula när tänderna är på g, men då tror jag ju inte att hon skulle ha ätit ur flaskan igår, tänderna fanns ju där då också.

Och tyvärr fungerar ju tyvärr inte samhället som så att man kan vara hemma hur mycket man vill. Vi lever mycket knapert som det är, enbart på sambons inkomst och jag har nu fått denna jobbmöjlighet.

Om jag dör i morgon tex, så måste ju hon kunna äta på något annat sätt än från mig!
  • le och va gla
    Milla C skrev 2012-01-10 20:21:51 följande:
    TS: Jag tror som Kaffemoster att din flicka kommer få det bra, och att om hon är riktigt hungrig så kommer hon ta flaskan. Men om det skulle bli total kris, finns det då möjlighet för din man att t ex komma till ditt jobb med dottern och du ammar henne där och de åker hem igen?
    Tack för ditt svar!

I värsta värsta fall finns nog den möjligheten att han kan komma. Jag jobbar som personlig assistent, så att ta hem dem till min brukare kanske inte är att rekommendera men nöden har ingen lag!
  • 3 barns mor

kan va fel temperatur på det ni ger henne. Våran son va väldigt bestämd i början skulle va rätt temperatur ej för kall eller för varm.

• Krake
    le och va gla skrev 2012-01-10 20:25:25 följande:
    Om jag dör i morgon tex, så måste ju hon kunna äta på något annat sätt än från mig!
    Ja, och hittills har jag aldrig hört om ett barn i ett i-land som dött av svält pga att mamman dött eller inte kunnat amma av andra skäl...
    Moster, inte monster.
  • Mammelutt

Har ni provat att ge henne nåt annat, tex börja med gröt eller smakportioner?  En bakant hade problem med sin lilla tjej på 4 månader som helt vägrade flaska när hennes mjölk i brösten sinade..

Efter nån vecka med gröt och smakisar så började hon sakta men säker ta flaskan med ersättning / välling och vatten.. allt efter råden från deras Bm.

Lycka till,

• vittra
    le och va gla skrev 2012-01-10 20:25:25 följande:
    Visst kan saker och ting strula när tänderna är på g, men då tror jag ju inte att hon skulle ha ätit ur flaskan igår, tänderna fanns ju där då också.

Och tyvärr fungerar ju tyvärr inte samhället som så att man kan vara hemma hur mycket man vill. Vi lever mycket knapert som det är, enbart på sambons inkomst och jag har nu fått denna jobbmöjlighet.

Det där var väl ett väldigt konstigt resonemang? Man vänjer ju inte nyfödda med flaska heller, bara för något "utifall att jag dör" tänk. Du kunde lika gärna ha dött när bebisen var 2 veckor. Vad skulle pappan då ha gjort? Ja naturligtvis vänjer de sig, i värsta fall får de sond tills de lärt sig äta från flaskan, men det är ju en extremt traumatisk händelse och är väl knappast något att likställa med vad du vill att hon ska utsättas för?

Håller inte heller med i "samhället fungerar inte" resonemanget. Jo, samhället fungerar absolut visst så att det är tänkt att man ska vara hemma, som mamma, då du faktiskt har 240 dagar som är dina. Du får ju föräldrapenning, det handlar ju inte om att vara hemma i flera år utan inkomst direkt...
  • vittra
    le och va gla skrev 2012-01-10 20:26:30 följande:
    Tack för ditt svar!

I värsta värsta fall finns nog den möjligheten att han kan komma. Jag jobbar som personlig assistent, så att ta hem dem till min brukare kanske inte är att rekommendera men nöden har ingen lag!
    Du har visserligen laglig rätt att amma under arbetstid.
  • Muslimska mamman
    le och va gla skrev 2012-01-10 20:14:16 följande:
    Det har kommit upp två små tänder i underkäken.. Vad tänkte du på?
    Vid tandsprickning kan aptiten gå upp och ner pga smärtan/kliandet de känner. Min son är mitt uppe i det just nu och äter oerhört oregelbundet och mycket sämre än tidigare. Dock har han flaskmatats sedan han var en månad gammal, så det handlar inte om flaskan. Men äta, det vill han då inte. Bara suga och bita på allt han får tag på. Så jag tänkte på om det kan ha att göra med tandsprickning och inte bara att hon inte vill äta flaska.
    Blöjans mamma: en glad muslim med humor!
  • le och va gla
    vittra skrev 2012-01-10 20:37:10 följande:
    Det där var väl ett väldigt konstigt resonemang? Man vänjer ju inte nyfödda med flaska heller, bara för något "utifall att jag dör" tänk. Du kunde lika gärna ha dött när bebisen var 2 veckor. Vad skulle pappan då ha gjort? Ja naturligtvis vänjer de sig, i värsta fall får de sond tills de lärt sig äta från flaskan, men det är ju en extremt traumatisk händelse och är väl knappast något att likställa med vad du vill att hon ska utsättas för?

Håller inte heller med i "samhället fungerar inte" resonemanget. Jo, samhället fungerar absolut visst så att det är tänkt att man ska vara hemma, som mamma, då du faktiskt har 240 dagar som är dina. Du får ju föräldrapenning, det handlar ju inte om att vara hemma i flera år utan inkomst direkt...
    Det är väl självklart att jag inte ska utsätta henne för något sådant, det var mer en tanke om att det ju faktiskt går att få bebisar att äta på annat sätt än från bröstet! Min mjölk kan ju även sina eller inte göra henne tillräckligt mätt osv, och då är det ju faktiskt flaska som gäller.

Och ja, jag har 240 dagar, men det är ju inte så att både jag och pappan kan ta ut av dessa dagar, och om en månad ex så kommer ju dottern att förhoppningsvis äta annat än enbart min mjölk. Vore ju tråkigt att sumpa en jobbchans när det kan funka! Man måste ju tänka framåt i tiden också... Det är ju inte direkt så att min sambo nu efter 2 veckas pappaledighet som ska vara till i oktober kan komma till jobbet och säga att "Nu ska jag jobba igen"!
  • le och va gla
    vittra skrev 2012-01-10 20:38:02 följande:
    Du har visserligen laglig rätt att amma under arbetstid.
    Eftersom jag arbetar som personlig assistent har jag nog ingen laglig rätt att slå mig ner i någon annan människas hem och amma om denna inte vill det!
  • vittra
    le och va gla skrev 2012-01-10 20:49:22 följande:
    Det är väl självklart att jag inte ska utsätta henne för något sådant, det var mer en tanke om att det ju faktiskt går att få bebisar att äta på annat sätt än från bröstet! Min mjölk kan ju även sina eller inte göra henne tillräckligt mätt osv, och då är det ju faktiskt flaska som gäller.

Och ja, jag har 240 dagar, men det är ju inte så att både jag och pappan kan ta ut av dessa dagar, och om en månad ex så kommer ju dottern att förhoppningsvis äta annat än enbart min mjölk. Vore ju tråkigt att sumpa en jobbchans när det kan funka! Man måste ju tänka framåt i tiden också... Det är ju inte direkt så att min sambo nu efter 2 veckas pappaledighet som ska vara till i oktober kan komma till jobbet och säga att "Nu ska jag jobba igen"!
    Nej som jag sa, ni måste ju göra vad som lämpar sig i just er situation.
    le och va gla skrev 2012-01-10 20:50:04 följande:
    Eftersom jag arbetar som personlig assistent har jag nog ingen laglig rätt att slå mig ner i någon annan människas hem och amma om denna inte vill det!
    Jo det vill jag påstå att du har. Eller ja, brukaren kan ju rent teoretiskt neka dig att amma i sitt eget hem (kan dock inte för mitt liv föreställa mig att någon skulle göra det) men du har då rätt att gå ifrån för att amma om det behövs. 4 § i föräldraledighetslagen.
Svar på tråden Gaaah hur ska vi göra med vår envisa dotter!? 60 ml mjölk på 5½ timme!!