Hur motivera tonåring till att sköta skolan?
Hejsan
igår satt jag och sambon och gick igenom betygen i skolan. Just nu har hon ungefär lika många F(underkänd) som hon är godkända, ett av dem hon är undekänd i är matte. Hon har 1 och 1/2 år kvar innan hon ska börja gymnasiet så hur ska man lyckas få henne kämpa för sina betyg tills dess?
Igår hade vi ytterligare ett samtal att hon måste skärpa till sig, inte skolka så som hon gjort. göra vad hon blir tillsagt och inte tjaffsa emot så och strunta i vad läraren säger. Har hemsk attityd mot lärarna. Slarvar med läxor, skiter i att lämna in uppgifter osv. Vi försökte muta henne med pengar, att får hon godkänt i så många ämnen i slutet av åttan så får hon 100 kr för varje ämne. Får hon A på prov, alla rätt, så får hon också en viss summa för det.
Men jag tror inte detta biter. Hon får pengar, allt hon vill ha på annat håll, så jag tror inte hon bryr sig om det inte handlar om flera tusentals kr. Vi har inte råd med mer än detta vi föreslagit. Det är det eller inget.
Så finns det andra sätt och försöka få henne att ta skolan mer på allvar eller är det bara och inse att det är hennes eget val och hon själv kommer få lida för det i framtiden om hon inte skärper till sig?