• lillasötarara

Hur motivera tonåring till att sköta skolan?

Hejsan

igår satt jag och sambon och gick igenom betygen i skolan. Just nu har hon ungefär lika många F(underkänd) som hon är godkända, ett av dem hon är undekänd i är matte. Hon har 1 och 1/2 år kvar innan hon ska börja gymnasiet så hur ska man lyckas få henne kämpa för sina betyg tills dess?

Igår hade vi ytterligare ett samtal att hon måste skärpa till sig, inte skolka så som hon gjort. göra vad hon blir tillsagt och inte tjaffsa emot så och strunta i vad läraren säger. Har hemsk attityd mot lärarna. Slarvar med läxor, skiter i att lämna in uppgifter osv. Vi försökte muta henne med pengar, att får hon godkänt i så många ämnen i slutet av åttan så får hon 100 kr för varje ämne. Får hon A på prov, alla rätt, så får hon också en viss summa för det.

Men jag tror inte detta biter. Hon får pengar, allt hon vill ha på annat håll, så jag tror inte hon bryr sig om det inte handlar om flera tusentals kr. Vi har inte råd med mer än detta vi föreslagit. Det är det eller inget.

Så finns det andra sätt och försöka få henne att ta skolan mer på allvar eller är det bara och inse att det är hennes eget val och hon själv kommer få lida för det i framtiden om hon inte skärper till sig?

• Svar på tråden Hur motivera tonåring till att sköta skolan?
  • Severus

Körkortet betalt om de fixar minst godkänt i ALLA ämnen??

Våga Vägra Östrogen
  • lillasötarara
    Severus skrev 2012-01-10 13:07:47 följande:

Körkortet betalt om de fixar minst godkänt i ALLA ämnen??

Ja absolut. Det vore en jättebra ide om det inte vore så att hennes mamma kommer ge henne det oavsett betygen i skolan.
  • Alicias

Hon kanske tycker att en del ämnen är svåra men inte vågar eller "orkar" be om hjälp? Ni kanske ska sätta er ner med henne och hjälpa henne med läxorna i de ämnen som hon har fått underkänt i.

Jag kämpade med matte när jag gick i skolan, tyckte det var jätte komplicerat. Min mamma och jag satte oss i en - två timmar i veckan och jobbade igenom några kapitel och på så sätt blev det lättare för mig att fatta. En del lärare ser tyvärr inte alla elevers behov.  

• Toppen9

Jag hade svårt att hänga med i matten helt plötsligt i högstadiet, det var så illa att jag till slut sket helt i matte, För att kunna koncentrera mig på att få godkänt i andra ämnen.

Det jag menar är att hon kanske haft svårt att hänga med i högstadiet för det är ju högre tempo där än i mellanstadiet och till slut kanske hon helt enkelt gav upp.

• Natulcien

Om man har så många underkända betyg så ligger man troligen efter i ganska många ämnen och har massor att ta igen. Oftast kommer man då till en punkt då det blir så mycket att man får panik och allt känns omöjligt, och då skiter man hellre i allt...

Det man då behöver hjälp med är att reda ut röran av alla uppgifter, prov och annat att ta igen. Få hjälp med att göra en slags handlingsplan, ett schema med deadlines etc. och sen att någon är med och stämmer av och sporrar en att följa den här planen.
    Om inte ni har ork/tid med detta därhemma så kanske någon på skolan (mentor? SYV?) kan hjälpa till med det?

• Dejsi

Prata med de som ev. ger henne pengar att de drar in pengarna.
    Tror jag iaf. 

• lillasötarara

Hennes pappa ska efter skoltid plugga med henne. Försöka hjälpa henne. Men hon prioriterar inte att få godkänt. Utan hon bara gnällde på honom när han sa att hon måste vara hemma en viss tid så att de kan plugga ihop och hon sa till honom att hon faktiskt har ett liv.

Hon verkar inte bry sig. Skolan hade gjort en handlingsplan för henne innan terminen tog slut men ja hon följde nog inte riktigt den. Sedan så är väl min sambo lite dålig på att sätta vara hård mot henne, och att vara konsekvent. Hon kommer undan med att slippa plugga med honom genom att komma hem för sent. Då är hon för trött för att plugga sen och hon fattar inget när han försöker förklara saker för henne.

Det är nog så att det blivit för mycket för henne ja, men hur ska man göra om man försöker hjälpa henne, men hon struntar i hjälpen?

Det är hennes mamma som ger henne allt hon vill ha. Tyvärr kan vi inte göra något där. De har gemensamt vårdnand, vv vecka, och de gånger vi har påtalat detta så blir mamman vansinnig.

• Regnig måndag

Felet är att ni alla runt omkring henne säger "Gör si, Gör så, gör inte det, gör det" Ni skulle lika gärna kunna säga "Sitt fint, rulla runt, vacker tass, spela dö"...

Motivationen och drivkraften måste komma från henne, skolan ge henne redskapen och ni ska uppmuntra. Straff leder ingenstans mer än att hon inte kommer att göra som ni vill.

Sen med så många underkänt kan hon lika gärna lägga sig ner och dö(i sin värld) därför att hon kommer inte att hinna ikapp det om hon inte vaknar i morgon och jobbar stenhårt i 1,5 år. Föga troligt.

Lyft bördan från hennes axlar och koncentrera er på det som är viktigt (kärnämnen anser jag) och låt henne få underkänt. Betygen är inte huvudsaken utan att hon arbetar så bra hon kan efter hennes förutsättningar.

Så A och O är att hon måste förstå vad hon riskerar, hon måste vilja själv.

Och så uppmuntran. Har hon jobbat bra efter hennes förutsättningar, vilken belöning är ni beredda att ge? Vad vill hon ha?

Det är inte via piskor och stora gåvor man underrättar underverk utan med små, små steg med mycket uppmuntran.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Dejsi
    Regnig måndag skrev 2012-01-11 19:03:45 följande:
    Felet är att ni alla runt omkring henne säger "Gör si, Gör så, gör inte det, gör det" Ni skulle lika gärna kunna säga "Sitt fint, rulla runt, vacker tass, spela dö"...

Motivationen och drivkraften måste komma från henne, skolan ge henne redskapen och ni ska uppmuntra. Straff leder ingenstans mer än att hon inte kommer att göra som ni vill.

Sen med så många underkänt kan hon lika gärna lägga sig ner och dö(i sin värld) därför att hon kommer inte att hinna ikapp det om hon inte vaknar i morgon och jobbar stenhårt i 1,5 år. Föga troligt.

Lyft bördan från hennes axlar och koncentrera er på det som är viktigt (kärnämnen anser jag) och låt henne få underkänt. Betygen är inte huvudsaken utan att hon arbetar så bra hon kan efter hennes förutsättningar.

Så A och O är att hon måste förstå vad hon riskerar, hon måste vilja själv.

Och så uppmuntran. Har hon jobbat bra efter hennes förutsättningar, vilken belöning är ni beredda att ge? Vad vill hon ha?

Det är inte via piskor och stora gåvor man underrättar underverk utan med små, små steg med mycket uppmuntran.
    Visst har du rätt i det. När vår dotter har tröttnat på skolan brukar vi sitta ner alla tre och prata och fråga hur det är "egentligen", visa förståelse om hon kan berätta om andra saker än skolan. Hos oss gör det verkligen skillnad och vi är beredda på fler samtal där vi bryr oss om.
  • Sigma

Som tidigare nämnt, motivationen måste komma från henne och tjat kommer inte hjälpa ett dugg. Rent spontant känner jag dock att ni verkar ha rätt låga krav på henne? För mig har lägsta betyget alltid varit godkänt, underkänt finns inte på kartan. Samma med skolk, det tycker jag är ok i vissa fall men generellt ska det inte tolereras då hon har skolplikt och skyldighet att närvara i skolan om det inte är av specifika skäl.

Pengar som motivation är inte bra alls, som sagt har hon skolplikt, det är inget jäkla jobb hon ska ha lön för.
    Det kan ha väldigt många orsaker till varför hennes motivation tryter så egentligen kan jag inte säga särskilt mycket. Det kan vara allt från allmän "skoltrötthet" till problem med kompisar eller att lärarna är kassa. Jag tror det är bättre att prata med lärarna om hur de ser på saken och att de kommer med konkreta råd. Kanske kan du känna på hur lärarna är, de kanske inte är vettiga över huvudtaget och annan hjälp behöver tas in? Lycka till i alla fall.

• Syntax

Kanske lite OT, men iallafall, jag satt nyss och funderade på att om jag missar ett prov i Svenskan, kan jag då få IG för det? 0

• Svenzzon

Jag hade nog försökt ta reda på vad hon gör när hon skolkar? Gör hon det själv eller med kompisar? Är det samma eller olika kompisar? För sök peppa och bestäm tillsammans vilka och hur många ämnen hon vill höja sig i? Det är svårt med tonåringar som bor växelvis. Vi hade samma läge... Min bonusdotter började sattas på skolan och slutade att festa och hänga med "fel" kompisar. Hon valde t.om att bo hos oss på heltid. Men efter att hennes moder pressat henne och gett henne dåligt samvete har hon nu flyttat till modern på heltid och valt till hösten ett gymnasium som har lågt intag och osäker ekonomi pga att de inte har tillräckligt många sökande elever. Modern har genom åren fått dottern att sluta med piano, fotboll och nu med att plugga... Förstår inte hur sådana föräldrar tänker. Dottern har sänkt sina betyg sedan hon flyttade till modern...

• Annelie 76

Testa med att få henne att tänka på framtiden. Vad vill hon jobba med när hon slutar skolan? Vad behöver man göra och kunna för att uppnå det? Kanske ett realistiskt mål kan hjälpa henne med lite motivation.

• Svenzzon

Kom just ihåg att vi gjorde ett test på nätet där man skulle gå en fingervisning på vad hon va intresserad av. Är egentligen emot sådana test men det hjälpte motivera vår då 15åring. Hon fick svaret att hon bäst skulle passa utbildningar som Fordon och Bygg. Inget fel med dessa utbildningar men vår dotter kunde inte identifiera sig med dessa. Hon kom på att hon ville gå Samhälls inriktning psykologi :) Hon började kämpa för det, tills hennes moder kom in i bilden... Nu är det viktigast för henne att gå på en skola nära modern och inte vilken utbildning eller bra utbildning...

Svar på tråden Hur motivera tonåring till att sköta skolan?