• Anna1982

Börja förskolan senare eller långre lov en bra tid framöver?

Hej. Jag vill ha lite åsikter på vad som är lämpligast att använda sina föräldrapenningsdagar till.

Som det ser ut nu så blir det ett val mellan 2 alternativ

1. Barnet börjar på förskolan när hon är 1,5 år (istället för när hon är en liten pluttig 1 åring)
    2. Barnet börjar när hon är 1 år och kan då få längre ledigheter under jullov, sommarlov och andra lov, med hjälp av föräldrapenningen

• Svar på tråden Börja förskolan senare eller långre lov en bra tid framöver?
  • Lena

Jag tycker ett annat alternativ och det är att börja med korta dagar i början.

• Khaleesi

Alternativ 2, helt klart. Vi hade dagar kvar tills båda barnen var 8, och har kunnat vara lediga varje sportlov och höstlov, och dessutom kunnat förlänga sommarloven. Obetalbart tycker jag! Men så har jag aldrig förstått det här med att det skulle vara mer värt att gå hemma med en ettåring än att åka med sin femåring i skidbacken.

För barnet tror jag att det är mer traumatiskt för en sexåring att tvingas gå på fritids på sportlovet när kompisarna är lediga, än för en ettåring att vara en vecka längre på dagis.

• Cia o krabaten
    Khaleesi skrev 2012-01-10 10:47:37 följande:
    Alternativ 2, helt klart. Vi hade dagar kvar tills båda barnen var 8, och har kunnat vara lediga varje sportlov och höstlov, och dessutom kunnat förlänga sommarloven. Obetalbart tycker jag! Men så har jag aldrig förstått det här med att det skulle vara mer värt att gå hemma med en ettåring än att åka med sin femåring i skidbacken.

För barnet tror jag att det är mer traumatiskt för en sexåring att tvingas gå på fritids på sportlovet när kompisarna är lediga, än för en ettåring att vara en vecka längre på dagis.
    Traumatiskt med fritids på sportlovet???
    Lägg av!
    Visst, roligt att vara ledig med kompisar, men jag hade min 6-åring på fritids på höstlovet och hon hade det bättre än nånsin där.
    De gjorde roliga utflykter och hade disco och annat som de inte har till vardags. Hon var faktiskt sur att hon inte fick gå på fritids nu i jul

Jag tycker att en 1-åring är alldeles för liten för att gå på fsk.
    Det händer massor bara på ett halvår till 1,5år. 
  • Khaleesi

Då tycker vi olika. Självklart kan det vara lika OK att vara på fritids när alla kompisarna är lediga som att vara på dagis när man är liten.

• vittra

Självklart alternativ 1. Att sätta en liten plutt på precis fyllda 1 år tycker jag är traumatiskt om något. Inget ont om de som absolut inte har något som helst val, men har man ett val så är det viktigast att barnet får vara hemma så länge som möjligt. Inte minst för deras egen utvecklings skull!

Kan visst tänka mig att vissa inte förstår skillnaden, har man dock läst minsta lilla utvecklingspsykologi så vet man att det är viktigare för ett barn på 1 år än för ett barn på 5 år, för den grundläggande utvecklingen.

• Dixie

hellre börja när barnet är 1 år, med korta dagar/veckor. 

våra barn började när de var 14 mån, då gick de 3 dag/v 8-15 - hellre det än vänta tills barnet är 1,5 - 2 år och att de då måste gå 40 tim/v. 

• Alexi

Vi hade tänkt låta sonen börja vid 1,5 och då få gå halvtid ett par månader innan det blev utökad tid och mycket av syftet med det var att spara lite dagar. När han var 13-14 månader fick jag världens ångest av tanken att sätta honom på dagis redan vid 1,5, han kändes alldeles för liten, så nu har vi skjutit på det tills efter sommaren, då är han 21 månader. Känns väldigt skönt.

• Linmin

Alternativ 1 tycker jag eftersom det händer så mycket med barnen mellan ett och ett och ett halvt, är ju så stor skillnad melan en ettåring och en ettochetthalvtåring, Min lilla flicka på 1,5 börjar dagis nu och jag tycker det känns ganska okej attt hon ska börja, men hade absolut inte tyckt deet vid ett år, då dom fortfarande är ganska små. Kan man gå hemma till 1,5 så är det ju bra, det är iallafall min åsikt...

• anyXX

Annat alternativ: börja fsk vid 1,5 och ha sparade dagar kvar :) Vi tog ut 5 dagar i veckan så vi har en del kvar fortf. Skönt om man har möjlighet!

flicka 2008 & pojke 2010
  • skrotis78

Både och tycker jag. Nyttja Vårdnadsbidrag om din kommun har det. Då kan du stanna hemma länge och samtidigt spara många dagar till senare. Man måste ha tagit ut 250 fp dagar innan man kan ha Vårdnadsbidrag, men resten kan man spara. En fantastisk möjlighet.

• MHN

Om du bara har de alternativen så är ettan att föredra för mig, men vi alla är olika. 1.5 åringen kan vara knepigare att vänja in. Vårt första långa sommarlov var den bästa sommaren (jag började jobba när ett av barnen var ett halvår)
    Själva hade  vi möjlighet med förskola/dagmamma från ca två års ålder.

Svar på tråden Börja förskolan senare eller långre lov en bra tid framöver?