• LindaLivNu

Bättre en snabb förslossning?? 2h el en lång??

Börjar faktiskt redan oroa mig för min andra förlossning...och jag är kanske inte ens gravid,,,men,,,

Min förra hann vi vara inne i två timmar...var öppen 8cm så dom vägrade ge mig epudral...och lustgasen hjälpte inte ens lite...förutom att skrika i den där jävla masken.... 
    Sambon tyckte det gick hur bra som helst...men jag hade panik...och plusen gick ner....och jag kännde att det känndes inte ens NÄRA att han skulle komma ut..så dom fick ta till sugklockan.....och då kom han....

Så det känns kasnke också har brottom ut..har ju en timme till sjukhuset...

Så ni som haft både och vad har varit bättre?? Nu e ju alla förlossningar ändå olika....och det går ju givetvis inte jämför rakt av....men vad bara intresserad av att höra er....=)

• Svar på tråden Bättre en snabb förslossning?? 2h el en lång??
  • Snöankan
    LindaLivNu skrev 2012-01-10 20:04:14 följande:
    MMmmm som min sambo som tyckte att det hela gick snabbt och bra....hmmmm  var vi med på samma förlossning!! Och så hade man inte förväntat sig att första skulle gå snabbt...och jag hade velat ha det mesta i smärtväg...men det var för sent med epudral...för ajg var öppen 8cm...ja fast det var ju dom sista två jävla cm som var värst...var helt i chock efteråt...jag hade förväntat mig ett hav av tårar när vår lilla kärlek skulle komma ut...eftersom ajg böla till det mesta...men jag var så i chock att det inga kom förrän chocken hade lagt sig och det tog tid.....
    Skall du ha någon fler??  E lite orolig det lär ju inte gå saktare nästa ggr liksom....=/ 
    Ja min sambo brukar säga att det var helt odramatiskt...

Ska ha en till i maj och jag är orolig antingen att barnvakten inte ska hinna fram (om det är på kvällen så dottern är hemma) eller att min sambo inte ska hinna fram (om det är på dagen och han är på jobbet).

Men jag hoppas nog ändå på en kvällsförlossning för då är ju sambon hemma och kan skjutsa till sjukhuset i alla fall och i värsta fall så får väl både han och dottern vara i väntrummet. 
  • tackförfisken

Första förlossningen tog 50 timmar från första värken och vattenavgång. Jag var så trött , trodde jag skulle dö trots Eda och lustgas.
    Andra förlossningen blev jag igångsatt, tog 6 timmar. Lustgas. Helt ok;)
    Tredje förlossningen tog två timmar, var 10 min på förlossningen. Det kan jag göra om i morgon. Kände full kontroll och upplevde det inte som speciellt smärtsamt.
    Helt klart en snabb förlossning, men då ska man nog veta och känna igen vad som händer i kroppen.

• lövet2

Med en timmes väg till sjukhuset, så vill man nog ha en förlossning på minst 3-4 timmar.
    Min första förlossning var precis som din; kort (3 timmar), 1 timmes väg till sjukhuset, med våldsamma täta värkar i bilen, panik och ingen smärtlindring. Till andra förlossningen bestämde jag att "bra kvinna reder sig själv" och lärde mig psykoprofylax om det skulle gå lika fort igen. Det gjorde det nästan (4 timmar), men då hade jag min psykoprofylax, slapp paniken och bestämde själv att jag inte ville ha smärtlindring. Stor skillnad!

• Miew

Jag har haft en helvetesförlossing på 80 timmar som höll på att sluta illa.

En underbar på 5 timmar, och en förjävlig på 1½timme. Paniken man får när det går så fort är vidrig. Man hinner inte reagera till kroppens signaler. Smärtan går inte ens att beskriva. Sen låg hon tydligen felvriden med huvudet också(ansiktet uppåt) och enlig bm skulle det göra lika ont som att föda i säte.

Sonens på 80 timmar var vidrig av andra skäl, blev igångsatt, öppnade mig inte som jag skulle. Bm höll inte koll på hur länge jag legat. Till slut blev det så bråttom när de försökte med sugklockan som släppte hela tiden att de klippte mig på flera ställen och drog ut honom med tång. Fick inte veta vilket kön eller något. De kom tillbaka med honom efter 45 minuter. Han hade tydligen 1-1-6 i apgar

Den på 5 timmar var fantastisk. Klarade mig med bara andning och lite lustgas. Och på två krystningar var hon ute.

Viggo & Gry & Veras mamma
  • brünnhilde
    LindaLivNu skrev 2012-01-10 23:19:20 följande:
    Du gick över och blev igångsatt?? Hann du få bedövning och så....tror det var mycket det som skapade min panik....=/
    jag gick över båda gångerna. Och jag ville inte ha någon bedövning.
  • Majsan70
    LindaLivNu skrev 2012-01-10 19:58:11 följande:
    Ja nog fanns det personal.....men ingen som hjälpte mig...dom gick mest ut när jah hade som ondast...för att jävlas upplyste jag min sambo om!!
    Jag hade typ 5-6 personal på rummet under hela den tiden förlossningen tog. Iom att det gick så snabbt var de tvugna att va där.
  • LindaLivNu
    Majsan70 skrev 2012-01-11 18:34:04 följande:
    Jag hade typ 5-6 personal på rummet under hela den tiden förlossningen tog. Iom att det gick så snabbt var de tvugna att va där.
    Ha ha ja det e klart....16 min e inte att leka med =))
  • Lithea

Från att mitt vatten gick tills att min flicka las upp på mitt bröst tog 23 timmar.. Men det gjorde inte olidligt ont i 23 timmar, utan dom sista fem timmarna va väldigt jobbiga. Värkarna innan va jobbiga men jag kunde andas igenom dom :) Hade ingen bedöving, och lustgasen gillade jag inte. Kände mig lite illamående av den

• IntheSky

Har bara fött ett barn, men förlossningen var väl lång antar jag, runt 34 timmar... Och hade jag fått välja hade jag gärna haft en snabbare, för jag var så trött att jag knappt orkade krysta. Nej, fy...

• ramsylina

jag hade en långsam förlossning med första, var på bb cirka 17 timmar och krystade drygt en timme, andra barnet var vi inlagda ca 2 timmar och jag krystade i 3 minuter. Jag tycker den första förlossningen trots allt var bättre. I mitt fall tror jag dock det beror på att jag hade EDA första gången och inte andra, så andra gången gjorde mycket ondare och jag kände att jag tappade kontrollen totalt. Trodde på allvar att jag dog. Så jag föredrar ju en långsam förlossning där man hinner med lite mer (å andra sidan har jag haft längre tid på mig att bearbeta den första förlossningen än den andra, kanske spelar det också in....)
    är gravid nu igen och hoppas EDA:n funkar så jag får en långsammare fölossning denna gång än förra.

• Fnollan
    Snöankan skrev 2012-01-10 19:34:59 följande:
    Har bara haft en förlossning och den var snabb och jag blir så less på att höra alla som inte haft snabba förlossningar komma med kommentarer om att vad lätt jag måste haft det och jag får försöka förklara att smärtan kanske försvinner snabbare men att det blir så sjukt intensivt och man hinner inte med någon smärtlindring så det är inte så skönt som de verkar tro. Så på något sätt så känns det väldigt skönt att läsa den här tråden.

Håller med...
    Jag får ofta höra hur "lätt" min förlossning måste varit eftersom det gick så fort. Precis som om det inte skulle göra ont att öppna sig 0-10 cm på två timmar...

Jag vet inte nåt om 24h-förlossningar men jag påstår aldrig det heller...
  • Svampp

Jag har bara fött ett barn, det tog ca 32 timmar från första värk och hade intensiva värkar med 2-3 min mellanrum kanske 20 av dem timmarna. Tycker ändå det var mest postivt att det tog tid, jag hann med och det var en kanonhäftig upplevelse. Innan har jag trott att jag skulle tycka 8-10 timmar var idealt, nu tror jag mer på 15-20 timmar ;) Men jag tror egentligen att det viktigaste är att försöka hänga med i vad som sker och slappna av, oavsett hur lång tid det tar, för det kan man ju ändå inte påverka särskilt mycket. Men själva upplevelsen av förlossningen blir nog bättre om man kan försöka hålla sig lugn och avslappnad oavsett om det går fort eller väldigt långsamt.

• vargaa

Efter min första 38h-förlossning med 3 timmars krystande kände jag tt jo, nog skulle jag föda igen. Efter min senaste 3h-förlossning med 5 krystningar kände jag att det är var sista gången. Hade bara lustgas under båda förlossningarna. Kan ha berott på att jag blev ganska förvirrad under första fl pga lutgas och utmattning. Nu är det 3 dgr sen fl nr 2 och fick jag älja skulle jg no föda ganska snabbt igen. för efteråt återhämtade jag mig snabbare och förlossningen gick bättre. Men det var lite jobbigt att krystvärkarna kom så hastigt och oväntat. Jag vr helt enkel inte beredd och fick lite panik.

Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
  • Ejin

jag hade en relativt snabb förlossning, dock tog krystningen ganska långt tid så därför blev de lite långdraget i slutet men från första känning tills jag var helt öppen tog det väll en ca 3 timmar.
    Jag känner igen detta med paniken. Jag har såhär i efterhand stora minnesluckor för jag var helt borta av skräck och smärta. Visste inte vad jag skulle ta vägen så illa var de.

Nu väntar jag nr 2 i början av maj och börjar känna mej orolig att behöva genomgå och känna den paniken igen. Jag tror alla gånger att det var orsaken till att det gjorde så ont. Det gick så fort och jag var så spänd och rädd så det gick inte att hantera det hela.
    Att andas genom värkarna fanns inte på kartan....
    Skulle vilja vara lite mer med denna gången och inte vara så spänd, kanske kunna andas genom smärtan så den blir lättare att hantera men vet inte hur....

Ska ta upp det med bm nu snart när det börja närma sej så man kanske kan få lite tips och förberedelse hur man hantera det hela lite bättre...

• Svampp
    Ejin skrev 2012-02-19 11:33:21 följande:
    jag hade en relativt snabb förlossning, dock tog krystningen ganska långt tid så därför blev de lite långdraget i slutet men från första känning tills jag var helt öppen tog det väll en ca 3 timmar.
    Jag känner igen detta med paniken. Jag har såhär i efterhand stora minnesluckor för jag var helt borta av skräck och smärta. Visste inte vad jag skulle ta vägen så illa var de.

Nu väntar jag nr 2 i början av maj och börjar känna mej orolig att behöva genomgå och känna den paniken igen. Jag tror alla gånger att det var orsaken till att det gjorde så ont. Det gick så fort och jag var så spänd och rädd så det gick inte att hantera det hela.
    Att andas genom värkarna fanns inte på kartan....
    Skulle vilja vara lite mer med denna gången och inte vara så spänd, kanske kunna andas genom smärtan så den blir lättare att hantera men vet inte hur....

Ska ta upp det med bm nu snart när det börja närma sej så man kanske kan få lite tips och förberedelse hur man hantera det hela lite bättre...
    Här finns många som har bra tips! www.familjeliv.se/Forum-2-13/m52647483.html
  • liiinda84

med min första så kom vi in på förlossningen kring 4 på eftermiddagen, och 22 minuter över 8 blev sonen född :) så det var en snabb förlossning. tog epidural men den hjälpte ingenting, provade lustgas men gillade inte det alls.
    Min andra förlossning gick ännu snabbare, vattnet gick hemma kvart över sex på morgonen, så vi for med sonen till grannen(som är min syster) in med väskan i bilen sen iväg, men vi hann inte långt inte ens halvvägs till förlossningen så födde jag min dotter i bilen, min man förlöste :) gode häftig upplevelse. så jag hade endast värkar i 30 minuter och sen två krystvärkar sen var hon ute. undra hur min tredje förlossning kommer  vara :)

• eval

Första förlossningen som tog tio timmar var perfekt. Jag hann med och var redo när det väl var dags att krysta, jag riktigt längtade efter det.
    Andra förlossningen tog 2,5 timmar, varav jag den första timmen inte alls förstod att det var på gång, det gjorde ju inte sååå ont. Väl framme på förlossningen började det göra ont. Och plötsligt var det över, jag ville inte alls föda mitt barn redan, jag var inte klar! Hur ont det än gjorde hade jag gärna fortsatt med öppningsvärkarna en timme till för att förbereda mig bättre på att det verkligen är dags.
    Det var mycket jobbigare än första förlossningen, mycket mer intensiv smärta och inte tillräckligt med förberedelse för mig. Jag kanske är ovanligt trög som inte ens har fattat den första timmen av mina förlossningar att det har satt igång, och jag har haft tydlig vattenavgång följt av regelbundna värkar direkt båda gångerna...

Svar på tråden Bättre en snabb förslossning?? 2h el en lång??