• puzzel73

skall sladdisen få ett syskon???

Finns det någon med erfarenhet av att ha långt mellan sina barn eller syskon som vill dela med sig av sina erfarenheter.

Jag har nu en dotter  på 1,5 år och en son på 10 år. Under tiden som gått så har jag bara positiv erfarenhet  av denna åldersskillnad. 

Nu är det så att jag närmar mig 39 år och funderar på fler barn. Dels for att den senaste graviditeten och småbarnstiden har varit helt underbar (det var inte så for mig med första barnet) så jag vill få uppleva det igen. Jag är också rädd for att min lilla kommer att bli ensam i vår umgängeskrets då det flesta nu har tonårsbarn och minsta kusinen är 3 år aldre. Det känns som att vi kommer få åka ensamma till ex fjällen med vår dotter när hon blir tio och storebror inte vill följa med. Det var en sådan härlig känsla när lillan kom och vi blev en komplett familj men denna kanske kommer bli haltande igen om tio år utan ett syskon.

Jag vet inte hur jag skall göra/ känna eller tänka om fler barn eller inte. Jag vet att syskon kan bråka och att det kanske inte alls blir den där nära vänskapen som jag tror att jag missat eftersom det är sån ålderskillnad på mina barn. Det kanske dels är för denna nära syskonrelation som jag fått tankar på ett barn till. Å andra sidan känner jag att vi börjar bli till åren, jag hinner i så fall bli 39 år och min man 44 år. Riskerna för komplikationer ökar ju vilket gör mig radd och osäker i dessa barntankar.

När jag tanker på en graviditet och oron under hela graviditeten över att något skall gå snett  får jag ångest över det. När jag tanker på livet med mina två underbara barn jag har får jag ångest över att bebiståget går och jag valt att inte hoppa på det innan det är för sent.

Hur blev det för er familj med stor ålderskillnad när barnen växte upp?
  • Svar på tråden skall sladdisen få ett syskon???
  • snorkan

Jag har 7.5 år mellan mina barn....jag själv har en 9 år yngre bror....fantastiskt måste jag säga, vi hade hur roligt som helst under vår uppväxt! 

• Momalicious

Min sambo är 7 och 8 år yngre än sina tre bröder och han är otroligt nära med dom alla tre och har varit hela livet i princip. Så vill du ha syskon tycker jag du absolut ska försöka men inget säger ju att din dotter inte kommer ha en bra relation med sin bror. :)

• puzzel73

Tack för ert stöd.

Det är ju detta som gör mig så osäker. Jag vill ju egnetligen ha ett barn till men känner en osäkerhet pga ålder, risker mm. Är också osäker över att det skulle bli jobbigt med syskonbråk mm.

• Glimma76

Jagtycker inte att du ska oroa dig över syskonbråk. Jag har två av mina barn tätt och visst, de bråkar men för de mesta leker de. De går på samma dagis, samma simskola och har samma intressen.

Det kan bli hur som helst med syskon, oavsett ålder så behöver de ju inte ha en bra kontakt som vuxna även om det är det man önskar. Det som egentligen talar för att du ska skaffa ett barn till är för att jag tycker att det låter som att du vill ha ett barn till

• puzzel73

Snorkan1 Hur gamla är dina barn idag ?  kan du beskriva mer vad det är som gör att det känns fantastiskt ?

Svar på tråden skall sladdisen få ett syskon???