• äppelmos

bästa kattlådan? vill inte ha kattsand i hela badrummet!

har i nuläget en kattlåda med tak, men har tagit bort dörren på den då katterna vägrar den. (har vägrat dörrarna på tidigare lådor med tak)

jag söker därför med ljus och lykta efter en kattlåda med tak som har "öppningen/ingången" högt upp. i nuläget är "tröskeln" in så låg att när de krafsar så flyger sanden ut på golvet.
    de har även lyckats krafsa så kraftigt att överdelen lossnat från underdelen....

lådan måste pga trångt badrum stå under handfatet men det fungerar bra...

tips på någon låda? 

• Svar på tråden bästa kattlådan? vill inte ha kattsand i hela badrummet!
  • Sheldon

Om de vägrar dörr så är det bästa jag testat en riktigt djup "vanlig" låda, dvs utan tak. Kolla efter någon djup förvaringslåda istället för på djuraffären. 

If only closed minds came with closed mouths
  • äppelmos

det har jag tänkt på, köpte en på ikea men det blev för trångt under handfatet tyvärr...

sen så har vi problem att den ena kattens bajs verkligen stinker (vi har en bra sand som döljer doften rätt ok, har fått pröva oss fram på den fronten) så för doftens skulle behövs nog locket.. badrummet ligger centralt i lägenheten och toadörren är alltid på glänt så katterna kommer in/ut... 

• nemo1

Ni får nog välja mellan sand på¨golvet eller köpa förvaringslåda på tex ikea eller öb. Köp sedan Extreme Classic eller Ever Clean och ha i minst tio kg i lådan. Då kan jag lova att ni kan ha den var som helst då det inte luktar. Sandigt och katthår är det som följer med när man har katt, det är bara att acceptera.

• äppelmos

katthår gör mig inget... men jag tycker det borde finnas bättre lådor än de jag har. tycker den jag har nu e extremt dålig, har haft bättre men ingen "fantastiskt bra"

• RosaGlitter

Ja köpte på djuraffären en matta som man ställer framför lådan o där fastnar allt så fint :) kosta ca 130 kr!

• BuoBä

Jag har inget tips på låda. Den vi har är helt OK, men det var den enda de hade på djuraffären så det var inget aktivt val precis, och jag har ingen aning om vad det var för märke tyvärr.

Däremot så kan jag rekommendera mattan Hessum från IKEA. Den är billig, och har fungerat mycket bättre för oss än gummimattorna från djuraffären. Att vända öppningen på lådan mot en vägg kan också hjälpa, då sprätter inte sanden i hela rummet.

• Kantarellen

finns en låda där katterna hoppar i och ur från taket, kommer tyvärr inte ihåg vad den heter men den säljs i alla fall här på arken zoo.

Själv använder jag peewee, garanterat ingen sand ;)  

• äppelmos

den låter smart, får åka till en arken zoo och titta :)

• nemo1
    Kantarellen skrev 2012-01-09 11:53:46 följande:
    finns en låda där katterna hoppar i och ur från taket, kommer tyvärr inte ihåg vad den heter men den säljs i alla fall här på arken zoo.

Själv använder jag peewee, garanterat ingen sand ;)  
    Den lär inte många katter gilla, snacka om trångt och instängt. Om dina katter inte gillar dörr på lådan nu så lär dom protestera mot den lådan. Jag har en lurvig matta från ikea i badrummet och det funkar jättebra.
  • Alexandra1990

Jag hade samma problem, bytte låda och hade mig. lösningen blev helt enkelt en matta under kattlådan samt en sopborste som alltid finns i närheten då vad jag än gjorde ändå hade sand överallt :P

Svar på tråden bästa kattlådan? vill inte ha kattsand i hela badrummet!