• le och va gla

Hur får vi vår 6-månaders att tycka om flaskan och ersättning?

Hej alla!

Jag behöver verkligen eran hjälp, känner mig nästan lite desperat!
    Vår dotter som blir 6 månader den 21 januari vägrar mer eller mindre att ta flaskan, vi har försökt få henne att "acceptera" denna i några veckor, olika flaskor, olika nappar osv men hon vill inte.

Jag har varit hemma med henne och hennes äldre storebror fram till nu men nu är det pappans tur att vara hemma om dagarna. Tanken har hela tiden varit att hon ska äta utpumpad bröstmjölk under dagarna då jag är borta, och vi har en del i frysen, men nu har min mjölk börjat försvinna mer och mer, och det är mer eller mindre omöjligt att pumpa ut mjölk så att det räcker en hel dag (hur mycket äter en 6-månaders i regel??) så vi har nu introducerat Sempers ersättning för henne för att ha för att komplettera med, men hon vägrar även det!

I veckan ska jag iväg, och hon blir ensam med pappa.. Hur gör vi för att få henne att tycka om flaskan!? Och ersättningen, finns det några knep?

Mycket tacksam mot tips!!

• Svar på tråden Hur får vi vår 6-månaders att tycka om flaskan och ersättning?
  • Mandy1981

sorry vet inte, har samma beskymmer, men helammar plus lite extra käk då och då. Han tar ingen flaska eller napp. Försökt ofta och allt, meningslöst

• jeeri74

Min första lärde sig aldrig äta ur flaska. Har ni provat glas, pipmugg, ge med sked? En annan undring, om de ska jobba och mjölken sinat, varför inte börja med riktig mat och gröt? Alla gör självklart som de vill men hon är ju ändå 6 månader.

• le och va gla
    jeeri74 skrev 2012-01-08 20:45:53 följande:
    Min första lärde sig aldrig äta ur flaska. Har ni provat glas, pipmugg, ge med sked? En annan undring, om de ska jobba och mjölken sinat, varför inte börja med riktig mat och gröt? Alla gör självklart som de vill men hon är ju ändå 6 månader.
    Vi har bara testat m flaska, och så testade jag med en sked tidigare idag men hon tycker inte om smaken verkar det som, precis som m gröten. Att börja ersätta alla mål med "riktig mat" känns ju i det tidigaste laget.. Hon har fått smaka då och då sedan ho var 4 månader och tycker väldigt mycket om kalops, kycklinggryta, morot osv men vi har aldrig ersatt det mot amningen, det känns hon för liten för!
  • jeeri74

Jag förstår absolut hur du känner, men om hon gillar mat kan kanske ett mål/dag bytas ut, om hon "ändå" inte gillar ersättningen? Huvudsaken är väl att hon blir mätt och är nöjd och glad? Jag har själv en 7-månaders och ska börja jobba heltid imorgon.. känns trist att avveckla amningen (kommer amma morgon, kväll och natt) men eftersom vi valt att byta nu, är huvudsaken för mig att han får i sig mat. Han gillade inte heller ersättningen och flaskan, så det får bli mat. Han "dalar" dessutom i vikt så han måste få i sig. Antar att du provat olika märken? Min son älskar för övrigt att dricka från glas, blir som tokig. Mycket hamnar visserligen än så länge, i haklappen..

• le och va gla
    jeeri74 skrev 2012-01-08 21:10:34 följande:
    Jag förstår absolut hur du känner, men om hon gillar mat kan kanske ett mål/dag bytas ut, om hon "ändå" inte gillar ersättningen? Huvudsaken är väl att hon blir mätt och är nöjd och glad? Jag har själv en 7-månaders och ska börja jobba heltid imorgon.. känns trist att avveckla amningen (kommer amma morgon, kväll och natt) men eftersom vi valt att byta nu, är huvudsaken för mig att han får i sig mat. Han gillade inte heller ersättningen och flaskan, så det får bli mat. Han "dalar" dessutom i vikt så han måste få i sig. Antar att du provat olika märken? Min son älskar för övrigt att dricka från glas, blir som tokig. Mycket hamnar visserligen än så länge, i haklappen..
    Ja, det är mkt trist!
    Hon känns för liten för att redan äta en måltid av mat, hon är ju inte ens 6 månader ännu och har mest bara fått smaka än så länge, och dessutom kommer det ju att krävas mer än 1 mål om dagen som ska ersättas mot amningen så det vore ju bra om hon kunde "lära" sig att tycka om ersättningen.

Ja menar, de finns ju de mammor vars mjölk sinar efter 2-3 månader och då finns det ju inget annat alternativ än ersättning, hur gör de mammorna om deras bebisar verkar rata ersättningen??
  • JuliaåRonjasmammis

Har du provat att blanda ersättningen med bröstmjölk? Då blir inte övergången så tydlig när det gäller smak. Man kan även testa olika sorters flaskor, nappar och olika sorters ersättning.

Och så fortsätta med den vanliga maten så smått, men aldrig truga utan bara erbjuda. 

• hannamiller

Har inga idéer för inget funkade på vår son.. Jag fick amma han tills han var 14 månder.. Fast han behövde annat.. Men han vill inte ha något.. Allt var bläää.. Ingen flaska funkade eller ingen mat.
    Men så när han väl började på förskolan så lärde han sig att äta.. För jag började ju jobba.  Men nu är han 3 år och vi har lärt oss att bara det är vitlök i maten så älskar han maten.. Annars är det lite svårt..    Så vet hur det känns..

• Loncelot

Min son vägrar sempers ersättning vet inte varför men han älskar Nesles har du provat dr browns nappflaska med wide neck den kan ja rekommendera den ser lite mer ut som en bröstvårta än andra flaskor då den är mycket bredare..

Dr Brown Nappflaska 240 ml Wideneck

• Veritaslux

Har ni testat att pappan ger dottern när du inte är hemma? Min dotter har varit svår att ge flaska, och med mig hemma är det stört omöjligt (spelar ingen roll om jag är i annat rum). Vi har sedan dottern var ett par veckor gett flaska sporadiskt, oftast med ersättning (Nan) eftersom jag varit svårpumpad.

Vi fick också byta flaska eftersom hon "glömde" hur den första funkade. Vi började med Medelas Calma-napp som ska vara bra för barn som man samtidigt ammar. Men plötsligt gick det inte alls. Vi började då med Mams flaska (med ventil) och minsta nappen. Den funkar fortfarande. Påminner lite om DrBrowns då nappen är vid och lite platt (lägger sig rätt i munnen). Vi har sedan försökt byta till en napp med större hål men dottern gallskriker. Mycket motstånd ska det vara!

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
Svar på tråden Hur får vi vår 6-månaders att tycka om flaskan och ersättning?