Jag tycker att du ska prata med dina föräldrar så att de kan hjälpa och stötta dig. Om du ska lägga om kosten så kommer de ju att märka det iaf. Om du börjar smygbanta så kanske du lägger grunden för framtida matproblem. Jag har också haft problem med akne men fick hjälp med det genom en remiss till en hudläkare. Så om du har problem med det boka tid hos skolläkaren eller vårdcentralen så att du får riktig hjälp och effektiv behandling. Man ska inte behöva ha akne, det kan ge ärr som aldrig försvinner.
Vad gäller träning så h
itta något som du gillar och mår bra av. Jag gillar ridning och långpromenader. Promenader är bra eftersom att det inte kräver någon speciell utrustning och man inte behöver boka tid. Om man dessutom har trevligt promenadsällskap med sig och går en tur i skogen så är det riktigt härligt! :) Om du vill träna hemma nu när det är kallt ute så finns det många bra träningsvideos att ladda hem från nätet eller köpa om man vill. Zumba verkar kul!
När det gäller kosten så tror jag att en kosthållning med mindre kolhydrater är det bästa. Antingen någon variant av GI eller LCHF. Själv tycker jag att LCHF är toppen då det hjälper mot sötsug och är det enda som funkar mot min problem-mage. Plus att man slipper räkna kalorier och att man får äta sig mätt!
Börja med att byta ut flingor och mackor på morgonen mot någon ägg-rätt. Tex omelett. Byt ut ris, pasta, potatis etc. till lunch och middag mot grönsaker(gärna ovan jord) och en god sås. Undvik glutamat, socker, sötningsmedel, margariner och lightprodukter.
Alla, oavsett om man vill gå ner i vikt eller ej behöver få i sig proteiner, essentiella fetter, mineraler och vitaminer. Sedan kan man beroende på hur mycket man tål och hur mycket man rör på sig lägga till bra sorters kolhydrater(rotfrukter, baljväxter, bär, nötter, frukt). Men de flesta mår dock bäst av att skippa socker och mjöl.
Bra mat är: Fisk, kött, kyckling, ägg, skaldjur, ost, smör, grädde, creme fraiche, ovanjordgrönsaker(kål, blomkål, broccoli, gurka, tomat, paprika etc.)
Du är ung och har antagligen inte hunnit förstöra din ämnesomsättning med någon dum lågkalori-diet ännu. Ät dig mätt på riktig mat och räkna inte kalorier. Om du ger din kropp bra näring och undviker att äta för mycket kolhydrater så kommer din kropp att själv reglera din vikt till det som är optimalt för dig.
Läs mer på någon av dessa sidor eller sök på Google om du är intresserad av LCHF. Om du inte gillar LCHF så kanske GI är något för dig, men vad du än gör, börja inte med något otäck lågkaloridiet som kan förstöra din ämnesomsättning! Lycka till!
www.annahallen.se/vand_pa_tanken
www.kostdoktorn.se/lchf