Är väldigt nöjd med Stockholms djurklinik i Alvik. Min hund blev akut sjuk under helgen och jag var tvungen att snabbt välja ett annat ställe eftersom Alviks klinik har stängt över helgen (sommartid). Det blev Djurakuten vid Odenplan. Dag ett träffade vi en jätte trevlig och noggrann veterinär (Martin), det han inte kunde svara på, tog han reda på. Han var även intresserad och tog inga förhastade beslut. Dag två fick vi en annan veterinär (Marie)som jag inte alls kände mig trygg med, hon ordinerade dropp till min hund som redan var övervätskad (tog bort ordinationen efter att jag ifrågasatte henne), hon "tänkte inte på" att ge min hund antibiotika trots att det i provsvaren tydligt visade en förhöjd bakteriehalt, hon fokuserade enkom på magsäcken, istället för att se till ankomstorsak, bakrund, händelseförlopp och en helhetsbild av hunden och dens mående. Hennes otaliga röntgenbilder (som inte visade någonting annat än en förstorad magsäck pga infektion/magsjuka) och undersökningar resulterade i att vi fick en akut remiss till Djursjukhuset där hundens mage skulle öppnas för att se om det var ett stopp i magsäcken. Hunden opererades, inga fynd gjordes och sjukhusets personal gav följande utlåtande: magen var i obalans troligtvis pga en kraftig magsjuka och/eller infektion(!) Jag ifrågasatte detta innan vi åkte till sjukhuset, men det enda jag fick var ett otrevligt bemötande och ogenomtänkta svar. Jag är själv sjuksköterska i grunden, hade jag litat på min egna medicinska kunskap fullt ut så hade jag aldrig låtit detta hända, men när hunden är sjuk och man vill lita på att veterinären har en bredare kunskap inom området, så ger man efter till slut, Nu är alltså min hund opererad alldeles för fort och alldeles i onödan, hade man väntat en till två dagar, så hade man sett att hundens välmående hade blivit bättre efter vila. Hunden har ett tio cm stort sår på magen idag, går på läkemedelsbehandling som följd av operationen och är alldeles matt och trött efter de senaste dagarna traumatiska upplevelser. Den totala kostnaden för kalaset blev 34000kr (Agria betalade 25000kr av den totala summan). Aldrig mer Marie på Djurakuten, kommer att vända mig till Alviks klinik alt. djursjukhusen i framtiden. /Mia