• Ruggugglan

Du som har sängvätande barn, har ni fått hjälp som fungerat?

Min dotter, 6år, är inte torr om natten än. Jag väcker henne 2-3 ggr om natten så att hon kommer på toaletten annars blir det garanterat blött i sängen. Det är tröttsamt. Hon är svår att väcka och då jag är själv hemma om nätterna så är jag ofta dödstrött på morgonen. Hon har kommit upp i skolålder nu så vi ska kontakta barnmottagningen för hjälp.

Jag är inte helt främmande för problemet eftersom jag själv var sängvätare som liten och det ska ju vara ärftligt så det kommer inte som någon chock för mig att min dotter också har problem med det.
    Men eftersom det är många år sedan jag hade problemet så har det ju säkert ändrat sig en del med hjälpmedel osv.

Så jag tänkte höra med andra som har just sängvätande barn om vad som brukar funka och inte?

• Svar på tråden Du som har sängvätande barn, har ni fått hjälp som fungerat?
  • 3 barns mamma84

Jag var själv sängvätande som barn men min dotter på 6 år är inte det och inte häller min pojk på 3 år.
    Det har hänt att hon kissat men det gör inget det finns tvättmaskin.
    Men då har det varit en olycka för henne men det var jätte länge sen.
    Men du borde kontakta en läkare iaf och så kan dom hjälpa er.
    Men kom i håg det är ingen sjukdom.
    Se till att hon inte dricker antal timmar och kissar innan hon ska lägga sig.

Lycka till .       

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • Växjömamma1976

min son blir 6 år nu i mars, och vi använder oss av sängskydd från BVC eftersom han inte håller sig torr varje natt. Han kissar i sängen på natten även om han ibland förblir torr på morgonen. Det är ganska jobbigt, men vi försöker att vara positiva och ge han mycket beröm när han lyckats förbli torr på morgonen. Vet inte riktigt vad man kan göra? Kroppen sköter väl detta själv, om inte så finns väl mediciner och larm man kan testa har jag hört från BVC. Hur tänker du om detta TS? Har du varit i kontakt med BVC som jag och vad säger dom?

Lycka till!

(¯`°?.¸ ღ♥ Samuel - älskar dej ♥ღ ¸.?°´¯) Min blogg: bloggermum.blogg.se
  • Ruggugglan
    3 barns mamma84 skrev 2012-01-12 20:54:17 följande:
    Jag var själv sängvätande som barn men min dotter på 6 år är inte det och inte häller min pojk på 3 år.
    Det har hänt att hon kissat men det gör inget det finns tvättmaskin.
    Men då har det varit en olycka för henne men det var jätte länge sen.
    Men du borde kontakta en läkare iaf och så kan dom hjälpa er.
    Men kom i håg det är ingen sjukdom.
    Se till att hon inte dricker antal timmar och kissar innan hon ska lägga sig.

Lycka till .       
    Vi ska ta kontakt med barnmottagningen. Vet att det inte är någon sjukdom Jag har ju som sagt själv varit sängvätare som liten och vet att hur det är.
    Det gör vi redan. Hon får inte dricka särskilt mkt innan läggdags, kissar innan hon lägger sig och vi tar upp henne några ggr varje natt.
  • Ruggugglan
    Växjömamma1976 skrev 2012-01-15 20:58:34 följande:
    min son blir 6 år nu i mars, och vi använder oss av sängskydd från BVC eftersom han inte håller sig torr varje natt. Han kissar i sängen på natten även om han ibland förblir torr på morgonen. Det är ganska jobbigt, men vi försöker att vara positiva och ge han mycket beröm när han lyckats förbli torr på morgonen. Vet inte riktigt vad man kan göra? Kroppen sköter väl detta själv, om inte så finns väl mediciner och larm man kan testa har jag hört från BVC. Hur tänker du om detta TS? Har du varit i kontakt med BVC som jag och vad säger dom?

Lycka till!
    Vi har länge haft kontakt med BVC om det då vi pratat om det med dom sedan dottern blev torr om dagen. Men det görs inget speciellt förrän de är i skolåldern och nu är det dags att vi tar kontakt med barnmottagningen då hon börjar 1:an till hösten. Precis som du säger så är det kroppen som sköter det själv Det diskuteras om det ett visst hormon (som ska göra att man känner sig kissnödig) som inte riktigt kommit igång hos sängvätare så det är nog bara att vänta.

Vi tar upp henne någon gång per natt så att hon kan kissa men det är inte alltid en lätt match. Hon sover tungt och tycker väl att vi är skitjobbiga som kommer och ska dra upp henne. Hon är stor för sin ålder så det är inte heller sådär jättelätt att bära henne till toaletten. Men vi har sådana där engångsskydd som vi använder.

När jag var liten och själv hade problemet fick jag testa larm. Det funkade inte helt hundra eftersom jag inte vaknade av det trots att det tjöt riktigt högt! Men det gjorde att mina föräldrar vaknade och kunde snabbt väcka mig och olyckan var ju inte så stor som den kunde blivit. Jag fick även testa en slags medicin men minns inte om den gjorde någon skillnad. Jag slutade iaf med den efter ett tag. Men som i allra flesta fall så försvann problemet när jag blev äldre. Men jag minns hur fruktansvärt pinsamt det var så jag hoppas min dotter slipper dras med det i flera år.

Har hört att det ska finnas någon nässpray. En bekant berättade att hennes son provade den men att han hade blivit hyperaktiv.
  • Växjömamma1976

Nu har vi börjat prova "Minirin", men än så länge har det inte hjälpt alls. Låter det gå 1-2 v till, sedan tar vi kontakt med bvc igen så hoppas jag att vi får prova något annat. Kanske larm eller något annat.

• Ruggugglan
    En glad tjej skrev 2012-06-13 16:32:09 följande:
    Du ska inte väcka ditt barn på natten, läs gärna denna länk:

www.drynites.se/sanningen.aspx
    Läs under 

MYT: Hjälp ditt barn att gå på toaletten på natten.

Tack för tipset! Vi har tagit upp henne för att hon ska slippa kissa ner sig. Men ska sluta med det, då det verkar som att det kan göra problemet värre.
  • trollis 81

Dottern utreddes förra året för sängväteri. I hennes fall visade d sig att hon va förstoppad och att hon kissade för lite under dagen, så vi fick toa schema så hon skulle kissa samma tider varje dag, det hjälpte jätte mycket. Sen att vi fick hjälp med magen gjorde att hon nu inte kissar i sängen alls.
    Har ni inte provat med schema rekommenderar jag d.

• suss29

Mitt barn kissade i sängen på natten och vi fick ett lakan som tjöt när det kom någon droppe på det. Vi trodde inte att  det skulle funka eftersom han är väldigt svårväckt. Efter några dagar började han vakna av signalen och efter några veckor var han helt torr. Nu är det över ett år sedan han kissade i sängen.

• Ruggugglan
    suss29 skrev 2012-08-31 08:27:54 följande:
    Mitt barn kissade i sängen på natten och vi fick ett lakan som tjöt när det kom någon droppe på det. Vi trodde inte att  det skulle funka eftersom han är väldigt svårväckt. Efter några dagar började han vakna av signalen och efter några veckor var han helt torr. Nu är det över ett år sedan han kissade i sängen.
    Jag hade det lakanet när jag var liten. Jag vaknade inte, men resten av huset gjorde inkl. grannarna Men det hjälpte till så att mina föräldrar hann väcka mig innan det hann bli någon större olycka.
  • Växjömamma1976

var är det för lakan ? Hur stänger man av ljudet då ?

• suss29

Hahaha, sedär ja :). Vi vaknade också av larmet de första nätterna. Sen vaknade sonen själv och stängde av det. Det funkar som en väckarklocka som piper väldigt högt om man vill. Man kan ställa in volymen och man stänger av den genom att trycka på två knappar har jag för mig. Hade väldigt svårt att tro på denna madrassen och att den skulle funka, men det gjorde den tack och lov!!

• Busbellan

Min dotter fick minirin utskrivet när hon var ca 6 år, hjälpte på en gång. Hon åt dem några månader sedan kunde vi sluta med dom och hon var torr även uten medicin efter det

Mamma till Nora, August och Ella
  • sollan

Min tonåring(idag 15 år)  Har varit sängvättare, blev väl torr för bara ett par år sedan.

Fick provat Minirin ett par olika tillfällen men utan resultat.

Larm i sängen som reagerade på vätan funkade inte heller då han sov så hårt så alla andra i familjen vaknade utan han själva :)

Han har väl helt enkelt växt ifrån problemet nu, men klart jobbigt har de varit och allra mest för honom själva.        

• Ruggugglan
    Växjömamma1976 skrev 2012-09-01 19:36:32 följande:
    var är det för lakan ? Hur stänger man av ljudet då ?
    Det är en apparat där man stänger av. Det var på min tid ett lakan i plast med sensorer som kände av väta. Man får låna det utav sjukvården.
  • Ruggugglan
    Busbellan skrev 2012-09-01 23:12:07 följande:
    Min dotter fick minirin utskrivet när hon var ca 6 år, hjälpte på en gång. Hon åt dem några månader sedan kunde vi sluta med dom och hon var torr även uten medicin efter det
    Vad skönt att det fungerade
Svar på tråden Du som har sängvätande barn, har ni fått hjälp som fungerat?