• AbouSamra

Sondmat i handbagaget?

Hej, det är så att min son sondmatas och vi ska resa utomlands och vi behöver då ta med oss ganska så mycket sondnäring på flyget.
    Och jag undrar hur det är att ta med sig det i handbagaget? För vi behöver ungefär 10 x 200ml flaskor på bara flygresan dit.
    Jag har ordnat och fått ett läkarintyg för maten.
    Men hur är det med förvaring? Eller alltså man behöver ju annars ha vätskor, tandkräm, parfym etc. i särskilda påsar.. Inte ska man väl behöva det för alla hans sondnäringsflaskor, eller? 

Jag har testat hela dagen att få tag på turkish airlines men dom har haft så många som ringt idag att jag inte kommit fram. har skickat ett mail men ej fått svar ännu. 
    Så därför frågar jag er nu...  

• Svar på tråden Sondmat i handbagaget?
  • Tallen

När vi har flugit med vår son har vi haft ersättning med oss i Tetra Pak förpackning samt. varnar på burk, har aldrig behövt lägga det i plastpåsar utan har haft kvar dem
    i en liten kylväska/ ryggsäcken.

Vilken flygplats flyger du ifrån? Det är säkerhetskontrollen på flygplatsen som brukar vara de som bestämmer

• AbouSamra
    Tallen skrev 2012-01-03 17:28:30 följande:
    När vi har flugit med vår son har vi haft ersättning med oss i Tetra Pak förpackning samt. varnar på burk, har aldrig behövt lägga det i plastpåsar utan har haft kvar dem
    i en liten kylväska/ ryggsäcken.

Vilken flygplats flyger du ifrån? Det är säkerhetskontrollen på flygplatsen som brukar vara de som bestämmer
    Landvetter flygplats. 
    Men vad bra om man slipper det. Men skulle jag vara tvungen att lägga det i påsar så måste det ju finnas o köpa där.  Men mängden gör inget då? Eller vad kan dom göra? Måste han äta så mycket så måste ju han... 
  • principessan

Kan behövas läkarintyg. Men eftersom han måste ha sondmat så är det ju ok!! Du kan ta med all mat i handbagaget för hela resan om du är orolig att det ska komma bort/ förstöras under flygresan! Kolla på transportstyrelsens hemsida!

• Annemone
    principessan skrev 2012-01-03 18:58:07 följande:
    Kan behövas läkarintyg. Men eftersom han måste ha sondmat så är det ju ok!! Du kan ta med all mat i handbagaget för hela resan om du är orolig att det ska komma bort/ förstöras under flygresan! Kolla på transportstyrelsens hemsida!
    TS har läkarintyg
  • principessan

Nej det behöver inte packas om eller förvaras i påsar.

• oceanney

Har flugit mycket med dottern (nu 10 månader) och min erfarenhet att man kan ta med sig i princip vad som helst ifråga om barnmat och att det inte krävs några speciella förpackningar.

Har alltid slängt mina 1.5 liters vattenflaskor i papperskorgen när jag närmar mig säkerhetskontrollen (man kan ju få nytt mineralvatten på planet) men sist sa jag att det var till dotterns mjölkersättning och det var inga som helst problem att ta med en full vattenflaska.

Brukar ha mjölkpulver i ziplockpåsar precis så att det räcker för flygningen men såg andra som skopade upp mjölkpulver ur enkilosförpackningar på planet.

För ett prematurbarn skulle jag undvika att packa om sondnäringen. All form av manuell hantering innebär ju någon form av bakterier. 

Två gånger har det hänt att vi ombetts smaka på innehållet i nappflaskan men kan inte drömma om att de skulle tvinga er att bryta en förpackning med sondnäring, speciellt med läkarintyg. Ingen har någonsin bett oss öppna en vällingtetra.

Lyckta till!  

• Adni

Det går jättebra att ta med sondmat på flyget i handbagaget men man måste höra av sig till flygbolaget innan så att de skriver ut ett intyg om att det är ok och hur mycket extra vikt det blir som man tar med sig.

Vi flög till Turkiet i somras och då hade vi hela veckans sondmat i handbagage. Blev MYCKET att bära på men eftersom hon inte får i sig mat på annat sätt så var vi livrädda att bagaget skulle försvinna på vägen, så att bära med sig allt kändes säkrast! Det enda som man skulle tänka på är att varje handbagage helst bara ska väga max 5 kg så vi fick dela upp det på flera väskor (är en säkerhets grej).
    Vi kontaktade flygbolaget vi skulle åka med och berättade hur mycket mat vi behövde ha med och hur mycket extra vikt det blir, plus ett intyg för att få ha matpump igång på flygningen. Fick ett intyg direkt via mail som vi bara visade upp vid incheckningarna och säkerhetskontrollen.

Svar på tråden Sondmat i handbagaget?