• BlommanFörDagen

Långhårig katt...bajset fastnar i pälsen!

Hej!

Jag vill höra med er som har långhårig katt hur ni gör....
    Min katt flicka på 7 månader har världens finaste, mjukaste och långa päls. Hon är blandning av Norsk skogskatt/Chinchilla perser och Ragdoll.
    MEN, eftersom pälsen är så lång så måste jag varje gång se efter när hon varit på toa och bajsat eftersom det fastnar lite i pälsen, speciellt om hon är lite lös i magen.

Sista gången det hände nu blev jag så trött och bajset satt hårt fat i pälsen så jag tog fram saxen och klippte av det långa både i rumpan och på bakbenen. Nu verkar det ha blivit bättre.

Är jag knäpp som klipper katten där bak? Ska kanske tillägga att vi hade världens slagsmål varje gång jag skulle tvätta henne där bak....så vi är nog glada båda två om vi kan slippa.

Hur gör ni andra med långhåriga katter som sagt?

• Svar på tråden Långhårig katt...bajset fastnar i pälsen!
  • Sale

Man klipper i alla fall pudlar i bak så varför inte katter?

• Omorfia

Jag klippte min långhåriga katt i området närmast rumpan. Inga problem och bra mycket trevligare än alternativet!

• nemo1

Jag klipper min långhåriga i rumpan och ner på benen. Sätt en kam mellan skinn och päls så att du inte riskerar att klippa i huden.

• IceJossan

Det är många som klipper både hundar och katter där bak för att både familj, katt, golv och möbler ska slippa bajset som fastnat i pälsen. Så klipp på du!

• emmachristina

Funderar på att göra samma! Har märkt att våran långhåriga katt har samma problem. Dock funderar jag på skaffa en sax som inte klipper rakt av så det inte ser så förjävligt ut sen (efileringssax) .. 

• Filuren83

Vi brukar klippa våra katter i bak om de har problem med att det är för långt.

• straw2008

vi helrakar vår perser, googla lion cut perser :)

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Catbride

Klippte båda mina katter därbak när man märkte att det började fastna bajs i pälsen. Vet att min mamma gör samma sak, nu när mina katter flyttat dit. Gjorde det dock inte när de var "utställnings-tider". Nu är de dock pensionerade från utställningar, så funktion före utseende

• BlommanFörDagen

Hej!

Tack för era inlägg! Då ska jag fortsätta klippa. Vi ska inte ställa ut henne så om det blir lite halvtaskig frisyr där bak kvittar....

Dock ska jag ha en kam mellan när jag klipper i fortsättningen, för jag är rädd att komma för nära huden annars.

• straw2008
    BlommanFörDagen skrev 2012-01-03 10:47:43 följande:
    Hej!Tack för era inlägg! Då ska jag fortsätta klippa. Vi ska inte ställa ut henne så om det blir lite halvtaskig frisyr där bak kvittar....Dock ska jag ha en kam mellan när jag klipper i fortsättningen, för jag är rädd att komma för nära huden annars.

köp en rakmaskin på claes ohlsson, kostar några hundra o rakar fint. du kan ställa in längden på hur kort den ska raka.
    Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Majsan70

En av mina Birmor har samma problem. Jag löser det genomatt se till att pälsen alltid är genomkammad. På så vis fastnar inte bajset på samma vis.

• QueenObscene

En långhårig katt kräver pälsvård. Om den dessutom har Birma eller perser i sig och har tunna silkiga hår så tovar de sig lätt.
    Jag har en Norsk skogkatt med en lättare pälstyp, men bajs fastnar i hennes päls ändå ibland. Jag klipper bort några cm päls i rumpan på henne helt enkelt... Annars kan du ju, som någon annan skrivit, raka med en trimmer om katten tillåter. Det gör inte min så jag får klippa med en sax.

• Issi

Jag har en skogis med samma problem. Klipper helt enkelt ner pälsen i rumpan med jämna mellanrum, det är bättre för oss alla. Konstigt nog så har jag märkt att det där med att det fastnat inte händer när hon går ute, bara när hon går inne på lådan (i somras hade jag inte klippt henne och hon gick bara ute, det hände aldrig att hon kom in med någonting i baken). Vet inte varför det är så... 

• Angeeliica

Jag badar min katt när det fastnat bajs i pälsen. Och ibland "om detta har hänt när jag ej varit hemma" så kammar ja bort det

• Lindus 75

Tack för tipset ...jag ha precis fått hem en långhårig liten katt på 6månader. ..vet inte vad som krävs att sköta just en långhårig...då ska jag göra samma sak som er..????????

• cattus

En katt skall normalt inte behöva vara lös i magen. Kanske skall du gå igenom vad katten äter och ev behöva ge foder för katter med känslig mage.
    Några tips;
    -ge inte mjölk,
    -är katten känslig? ge inte olika foder utan håll dig till det som fungerar(de behöver inte omväxling),
    -undvik foder med för stor andel spannmål,
    -kan vara så att man måste undvika foder som inte innehåller något spannmål alls också(det beror på hur katten reagerar-lagom kan vara bäst),
    -ge inte massa godisbitar av olika slag.

Svar på tråden Långhårig katt...bajset fastnar i pälsen!