• FinastE2010

Räknas det som ord?

Undrar lite över detta bara, min son är 22 mån och han har nu sista tiden försökt börja härma vissa ord jag säger även om det mesta låter likadant.

Men han kan ju ibland säga samma uttal för olika ord t.ex. "Ka ka" - jacka "ka ka" - anka
    Räknas det då som att han kan 2 olika ord även om det inte är rätt uttal och att han använder det för båda delarna?

han säger ofta också t.ex. "gah" - flygplan/ grävskopa - räknas det då som ord? Det låter ju både helt fel eftersom det väl räknas som "påhittat" och han säger det til 2 olika saker.

Någon som kan göra mig lite klokare? (Han är sen språkligt för övrigt om ni undrar)

• Svar på tråden Räknas det som ord?
  • Purlan

Tycker jag det gör. Han vill ju förmedla något med det han säger och använder samma ord varje gång.

• eckin

Min son var nog ungefär i din sons ålder när det började gå att urskilja lite fler ord och då var det många som lät likadant. När det var tydligt att det handlade om ett ord som betydde en viss sak så räknade jag det, även om det var flera andra som lät likadant eller om samma ord kunde låta olika vid olika tillfällen. Många ord bestod bara av en vokal eller av en konsonant + en vokal, men det var uppenbart att det var ord, så jag räknade dem som riktiga ord, trots att uttalet hade stora brister.

• Butterscotch

Jag räknar det som ord när det låter någorlunda likt det riktiga ordet (t ex "gla" för glass eller "bi" för bil, som är typ de enda ord förutom mamma och pappa som vår son lyckats få ur sig hittills) och när det är ett upprepat beteende, inte om barnet lyckas få det nästan rätt bara en enstaka gång.

• HannaE

Om han använder samma ord vid upprepare tillfällen om samma sak och både du och han förstår vad han menar, då är det ett ord. Att han använder samma ord för flera olika saker är inget konstigt. Min dotter säger tex 'gjävsopa' om nästan alla stora maskiner, och 'tepetin' om en massa olika frukter.

Man lever så länge man lär.
  • zigne

TS Hur menar du att din son är sen språkligt? Jag tycker det låter helt normalt.

• Bonanza

Det är väl lite upp till varje familj att avgöra?

Vi räknar inte såna ord, utan bara ord som är riktiga. Så vi räknar att dottern på tio månader säger hej, mamma, titta, där och katt för de orden använder hon helt rätt. Men om hon däremot säger "blö" om mat så räknar vi inte det eftersom det inte är ett riktigt ord. Hade hon däremot kanske sagt "äpple" om alla frukter hade vi räknat det eftersom det är ett riktigt ord, om än smått felanvänt.

• HannaE
    Bonanza skrev 2012-01-12 08:08:11 följande:

Vi räknar inte såna ord, utan bara ord som är riktiga. Så vi räknar att dottern på tio månader säger hej, mamma, titta, där och katt för de orden använder hon helt rätt. Men om hon däremot säger "blö" om mat så räknar vi inte det eftersom det inte är ett riktigt ord. Hade hon däremot kanske sagt "äpple" om alla frukter hade vi räknat det eftersom det är ett riktigt ord, om än smått felanvänt.

Men om en pediatriker/barnsköterska bedömer ett barns språkutveckling finns inte kravet att barnet använder 'riktiga' ord, det räcker att orden är funktionella inom familjen. Om föräldrarna förstår att barnet menar att det är törstigt när det säger 'ha-pa' så räknas det som ett ord.
    Man lever så länge man lär.
  • zigne
    Bonanza skrev 2012-01-12 08:08:11 följande:

En tio månaders baby som kan prata? Fantastiskt. Mina ungar var också tidigt språkligt men var väldigt sena med att gå. Kan din baby gå??
  • zigne
    zigne skrev 2012-01-12 08:13:46 följande:
    En tio månaders baby som kan prata? Fantastiskt. Mina ungar var också tidigt språkligt men var väldigt sena med att gå. Kan din baby gå??
    Men vid tio månader pekade de bara och sa "dä" och ev mamamamamamama
  • Bonanza
    HannaE skrev 2012-01-12 08:13:32 följande:
    Men om en pediatriker/barnsköterska bedömer ett barns språkutveckling finns inte kravet att barnet använder 'riktiga' ord, det räcker att orden är funktionella inom familjen. Om föräldrarna förstår att barnet menar att det är törstigt när det säger 'ha-pa' så räknas det som ett ord.
    Ja, så är det säkert! Men jag tänker att det blir viktigare om barnet har svårigheter med att prata? För nu när jag tänker efter så ska jag erkänna att vi nog räknade sonens "mlöm" som ett ord. Det betydde vatten, och var ju inte alls likt. Men det var ett av de typ 4 ord han sa i ett års tid, så då räknade vi det.

Så det beror inte bara på familjen, utan på barnet också skulle jag vilja tillägga.  
  • Bonanza
    zigne skrev 2012-01-12 08:13:46 följande:
    Det är väl inte särskilt fantastiskt? 2 av mina 3 barn har sagt flertalet ord vid 9-10 månader. Tvåan började gå strax innan ett år, trean vet vi inte än. Hon går definitivt inte nu i alla fall.  
  • Bradbury

Ja det är ord. Ord är ju just ljud som förmedlar något, som står som symbol för något hos din son. Även om inte orden han använder är "korrekta" är de ändå ord, hans ord. Tids nog kommer de överrensstämma med de "rätta" orden.

• Thursday
    zigne skrev 2012-01-12 07:57:47 följande:
    TS Hur menar du att din son är sen språkligt? Jag tycker det låter helt normalt.
    Vid 18-månaderskontrollen vill de ju att barn ska ha 5-6 ord?
    I reject your reality and substitute my own.
  • zigne
    Thursday skrev 2012-01-13 19:08:01 följande:
    Vid 18-månaderskontrollen vill de ju att barn ska ha 5-6 ord?
    Ja men då menar de nog som någon skriver ovan att det är ord som man begriper i familjen. Huvudsaken är väl att barnet interagerar och använder språket och inte att det har lärt sig ett visst antal riktiga ord??
Svar på tråden Räknas det som ord?