• Hundini

Kortisonspruta för lungmognad?

Hej på er!

Fick en liten gosse v 33+3 för drygt tre år sen, väntar nu nummer två och passerade 33+3 på nyårsafton (jippi!!), men livmodertappen är redan så pass förkortat att de tror att h*n kommer inom kort. Är det ngn som vet fram till vilken vecka man ger kortisonsprutan för lungmognaden? Sist fick jag den vecka 30+0 pga vattenavgång, som tur var stannade han kvar ytterligare ett par veckor.

Tacksam för svar!

Linda

• Svar på tråden Kortisonspruta för lungmognad?
  • anju79

Fram till v 34+0 ges kortison hörde jag när jag låg inne. Jag fick i v 28, lilleman kom i v 34+5

• Meal

Här är det också fram till v 34. Jag fick den i v 32+1 och 32+2, sonen föddes 32+5. Det viktigaste är att varje spruta får verka 24 timmar, så man bör alltså få dem 48 timmar innan födsel.

Grattis till att ha kommit så långt. Vad säger läkarna om sprutan då? Vill de ge dig den nu? Om de tror det är en stund kvar till födsel så att du passerar v 34 så klarar sig förhoppningsvis plutten utan lungmognadssprutor

• Hundini

Då var det som jag trodde, är idag 34+0 och sista det var tal om sprutan var förra veckan, ska träffa BM i veckan så då ska jag kolla. Men nu känns det som bonus varje dag att h*n faktiskt ligger kvar!

• taxsandra

Jag fick i vecka 32+ nån dag födde i vecka 33+4 blev igångsatt på grund av hf

Svar på tråden Kortisonspruta för lungmognad?