• impsf

15-åringar och alkohol, hjälp!!

Hej,

Det är så att vår 15-åring igår råkade avslöja att han och hans kompisar planerat att dricka öl ikväll på nyårsafton. Det märktes att han var gasnka orolig inför detta och vi pratade gasnka länge med honom och berättade hur oroliga vi var. Vi sa också att vi absolut inte accepterar att han dricker och efter diskussion så lovade han att han skulle låta bli och istället fira nyår tillsammans med oss.

Nu till det andra problemet. Nu vet ju jag och min man att de andra två 15-åringarna har öl och ska dricka dessa ikväll. Vi känner att vi är skyldiga att berätta för deras föräldrar, jag skulle vilja veta omd et gällde min son. Men det är ändå svårt tycker jag, vår son är väldigt upprörd för att vi ska ringa och berätta...han skäms såklart..

Vad tycker ni? Hur skulle ni gjort? Skulle ni ha ringt

Tacksam för lite råd....

• Svar på tråden 15-åringar och alkohol, hjälp!!
  • Ayyla
    AlreadyBurning skrev 2011-12-31 15:04:13 följande:
    erkänn att det var sprit dom drack?

och antagligen så har deras kompis köpt alkohol det är inte relevant vilken som har köpt ut det.
    Det dracks allt från folköl, starköl, sprit, hembränt osv. Men du menar att man inte kan bli för full på starköl? Själv skulle jag däcka om jag drack 4-5 stycken under kort tid. Jag är iförsig tjej, men det finns killar i mindre storlek också. Jag har en killkompis som idag är 25 år och fortfarande däckar efter bara några öl.
  • Trident5678
    La Lola skrev 2011-12-31 14:18:49 följande:
    Öh, jo.
    Jag ska förklara för dig.
    Myndig blir man när man är 18 år. Då räknas man som vuxen i samhällets ögon.
    Vad är man fram tills dess? Jo, ett barn. Även kallat tonåring men likväl ett barn eftersom man ännu inte uppnått myndighetsåldern.

Förstod du nu eller ska jag förenkla det lite till?
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • AlreadyBurning
    Ayyla skrev 2011-12-31 15:26:11 följande:
    Det dracks allt från folköl, starköl, sprit, hembränt osv. Men du menar att man inte kan bli för full på starköl? Själv skulle jag däcka om jag drack 4-5 stycken under kort tid. Jag är iförsig tjej, men det finns killar i mindre storlek också. Jag har en killkompis som idag är 25 år och fortfarande däckar efter bara några öl.
    öl innehåller humle som är lugnande därför det blir inte så ofta fight eller så på ölfyllor. nu r folk mer medvetna också. dom flesta spyr innan dom däckar av öl. men det finns folk som inte tål alkohol, men det är inte vanligt alls.
    All they ever wanted to be was soldiers. I will not lose for even in defeat :D!
  • stresss

Jag hade inte sagt nåt till de andra föräldrarna om det inte var så att jag kände dom väl. Det är viktigare att bevara sonens förtroende än att agera polis.

• Minmilou
    La Lola skrev 2011-12-31 13:10:13 följande:
    Jo, jag drack. Gör det saken mer ok på något sätt? Nä.

Man kan bli full på öl också. Det antar jag att du är medveten om.
    såklart jag vet det, men asså när ni var unga så kanske ni blev sura på era föräldrar för att dom sa till er? eller jag vet inte. Men jag ska inte säga ngt.
  • MoaElis
    Minmilou skrev 2011-12-31 16:44:18 följande:
    såklart jag vet det, men asså när ni var unga så kanske ni blev sura på era föräldrar för att dom sa till er? eller jag vet inte. Men jag ska inte säga ngt.
    Men så kan man väl inte resonera? Man måste ju ta ansvar för sina barn, inte vara rädd för att dom ska bli arga. "Jag låter mitt barn dricka & jag säger aldrig till mitt barn för då kanske h*n blir arg på mig" Det tycker iaf jag låter otroligt löjligt.
  • La Lola
    carita02 skrev 2011-12-31 14:53:39 följande:
    Fast du måste förstå att om hon ringer så ger kompisarna sig på sonen,bättre eller? har du själv tonåringar eftersom du tycks veta allt?
    Riktiga vänner gör inte så.

Näe men jag har varit en tonåring själv samt arbetat på en högstadieskola.

Var exakt påstår jag veta allt förresten? Obestämd
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola
    MoaElis skrev 2011-12-31 15:02:30 följande:
    Du kunde inte svara med andra ord. Jag är själv tonåring..
    Tummen upp!
  • La Lola
    Minmilou skrev 2011-12-31 16:44:18 följande:
    Javisst blev vi sura om vuxna fick veta att vi drack.
    Det gör det fortfarande inte mer ok för barn att dricka alkohol.
  • seriousally

Det är ju sånt man gör i den åldern....dricker öl fast man inte får och lever rövare.

Jag gjorde det ofta. Men grejen var den att jag berättade för mamma. Jag sa ikväll tänker jag dricka. Hon bad mig ta det lugnt och ringa om det hände något eller om jag ville komma hem.

Visst vart jag aspackad ett par gånger. Men jag lärde mig snabbt vart gränsen gick och att ringa hem var aldrig ett bekymmer.

Jag tror att det är viktigare att man känner sitt barn väl. Då vet man hur man ska agera den dagen då alkohol kommer in i bilden. Somliga är absolut inte mogna nog, andra är det.

• Minmilou
    MoaElis skrev 2011-12-31 16:49:05 följande:
    Men så kan man väl inte resonera? Man måste ju ta ansvar för sina barn, inte vara rädd för att dom ska bli arga. "Jag låter mitt barn dricka & jag säger aldrig till mitt barn för då kanske h*n blir arg på mig" Det tycker iaf jag låter otroligt löjligt.
    asså de var ju inte så jag menade?  jag har har inte sagt att man är rädd för att dom ska bli arga. Jag är själv tonåring och jag vet hur det är,  Klart att man måste ta ansvar för sina barn. Om man är rädd att sina föräldrar ska bli arga dricker man väl inte? Lätt som en plätt.
  • lol

Säg till deras föräldrar dem har rätt att få veta. Om dem visste att di son hade druckit öl hade du velat veta det då?

Svar på tråden 15-åringar och alkohol, hjälp!!