• frukarlssonn

Roliga ord som era barn säger?

Ja, det är ju sp roligt när barn börjar prata. Min dotter är 2.5 år och har vart lite sen med talet men nu börjat prata massor. Men det blir ju så roliga ord ibland, t.ex så älskar hon pippi och där heter ju hästen Lilla Gubben. Men min dotter kan inte säga gubbe, utan det blir bööge, vilket resulterar i att det låter som hon säger Lilla Bögen Sen säger hon Puppiluckan istället för Prussiluskan

Vad säger era barn?

Olivia 090610 ~ Freja101020
  • Svar på tråden Roliga ord som era barn säger?
  • Minne00

Min systerdotter älskar min man Emil över allt annat, trots att de bara träffas ett par gånger om året på grund av geografiskt avstånd så är han favoriten!

När vi träffades i höstas, ett par månader innan hennes 2 fördelsedag sken hon upp oc kastade sig mot honom och skrek: Emilia!!! Hon vägrade släppa honom under måååånga timmar ... (mostter är verkligen inte vatten värld *suck* *ler*

Nu träffas de igen och hon har hunnit bli drygt två år .. samma saliga leende när hon ser honom och skriker :Elin! ... gissar att han är helt nöjd med att vara favoriten fast han får tjejnamn hela tiden *myser*   

• Acelise

"ta på vantar mamma, det är kallt. Nu!"... Idag när jag skulle gå hemifrån. Sonen är drygt 2 :)

• Flickan och kråkan

Bammbababababa... = Barbapappa när äldsta var 2½ . Och så kallade han Pingu för Bomboj tills han var sådär 3 år. Vi har ingen aning om varför .

Numera är han 4 år och hittar ibland på egna ord. Han har haft magsjuka under en vecka och började själv använda ordet sjukbajs. Akut bajsnödig: "Mamma! Bajsnödig!! Jag tror att det kommer sjukbajs!" Träffande ord för diarée, tycker jag

• tvåprinsar

Vår äldste pojk hade precis lärt sig säga sitt namn, men bara efter några veckor ändrade han namn och heter numer pippi enligt han själv, konstigt :P

Theodor 090430 Vincent 100805
  • v i r r a

Så söta ungar!!

"öronfläckar" (hörselskydd) är det som sitter kvar här men det är nog för att jag å maken fortsätter... "äälskling, har du sett öronfläckarna?" (vi renoverar en del så det pratas hyfsat ofta om öronfläckar).

• v i r r a

Förresten... Sonen på 3 lägger till ändelser på mamma, pappa, morfar etc. Han kan säga det rätta men verkar vilja skojja till det. Det heter mammlan, papplan, morflan och farflan mormor heter mormlor och farmor är farmlor.

• EngladMathilda

Åh riktigt underbar tråd det här :D Min dotter är bara 14månader och säger än inte så jätte mycket,
    framför allt inte så mycket knasigt. Längtar tills hon börjar prata mera :) När jag var liten sa jag däremot skabbetti istället för spagetti och tafts istället för saft.

• hektorsmamma

Vår son är 21 månader och har börjat att prata hur mycket som helst, kan säga rätt långa och svåra ord och namn men sitt eget har han fått lite om bakfoten...Istället för Hektor säger han Koko? Haha kan inte låta bli att skratta varje gång, så sött! "Koko bada", "Koko läsa bok" osv.

• Phillippa

Vår dotter på 2,5 år är inte så bra på att uttala sje-ljud så det blir istället s. Det blir lite tokigt när hon skulle säga kex häromdagen, vilket vi i vår region uttalar med sje-ljud.

Pappa kom hem från affären och blir mött av dottern i hallen som ropar:
    - Har du köpt sex, pappa? Vi undrade båda vad hon hade fått det ifrån innan vi kopplade att det var kex hon menade ;).

• Phillippa

Åh, herregud vad tråkig jag är som berättar samma sak två gånger i tråden. Här är en ny i alla fall även om det inte är ord som är fel uttalade.

Dottern ville sova i vår säng men vägrade ta på sig blöja inför natten men jag sa att du måste ha det om du skall sova bredvid oss för jag vill inte att du kissar i sängen. Då tittar hon på mig och frågar "får jag bajsa då"? Nä, det får du inte heller göra så du får ta på dig en blöja nu, svarade jag. Då fick hon nog och tittade surt på mig och sa med hotfull röst "jag ska kissa i ditt öra mamma!" Det blev blöja ...

• Khaleesi

Jag tyckte att det var oerhört underhållande när min tioåring berättade att hennes klasslärare "hade tendenser att...". Kanske inte lika kul som de mindre barnens egenpåhittade ord, men jag blir så lyckligt när hon använder ett sånt språk.

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • EngladMathilda
    Khaleesi skrev 2012-02-27 11:23:38 följande:
    Jag tyckte att det var oerhört underhållande när min tioåring berättade att hennes klasslärare "hade tendenser att...". Kanske inte lika kul som de mindre barnens egenpåhittade ord, men jag blir så lyckligt när hon använder ett sånt språk.
    Det är kul när små stora barn är så vuxna i orden :)
Svar på tråden Roliga ord som era barn säger?