mamma till decembertjej skrev 2014-04-01 11:38:51 följande:
Hej. Jag har en tjej som är född i december och jag känner samma att hon känns liten för skolan. Hon började förskoleklass med sin årgång och det klarade hon fint. Det som oroar oss nu är första klass. Tjejen leker mest med barn födda året efter, alltså hon går i förskoleklass men väljer dagisbarnen som lekkamrater. Det känns som att det skulle vara ett skäl att låta hon stanna ett år till i förskoleklass. Hon skulle ha kompisar i båda klasserna men i högre klasser känner jag att åldersskilnaderna kan synas mer och vill inte hon ska behöva gå om i högre klasser eller vara den som får det kämmpigt i skolan. Förutsättningarna känns bättre för resten av skoltiden om hon får börja med de yngre och växa till sig och få mogna ett år till
Att hon leker med barn i andra grupper är ju jättebra, man måste inte bara leka med de som går i sin egen klass.
På mina barns skola leks det mycket över klassgränser och att leka med de som går i någon klass under är ju inte något skäl att byta grupp.
Mina yngsta tjejer är födda i slutet på november och går ju i förskoleklass (med sin årskull) och de klarar sig mycket bra där både socialt och kunskapsmässigt. Det märks inte alls att de är nästan ett år yngre än vissa andra i klassen.
Låt henne börja du och se vad som händer. Det är ju dessutom ett halvår kvar till skolstarten så mycket hinner ju hända tills dess också. Låt henne börja i förskoleklass och ha en dialog med hennes lärare där så kan ni göra en bedömning om ett år om hon då är mogen för riktiga skolan eller ska gå förskoleklassen igen.