• Nickipicki

Dessa förbannade jävla smällare!

Varför detta sattyg!?!?!? Min stackars hund har inte en lugn stund! Han går precis utanför dörren och kissar, sen är han snabbt inne igen. Han springer runt, gnäller, har svansen mellan benen och är allmänt orolig... Detta är hans första nyår och han är livrädd! Har pratat med en veterinär som tycker vi skall avvakta och testa med att ha musik på om dagarna, ha persiennerna nere och bara uppträda normalt...

Blir galen på dessa jävla smällare!!  

• Svar på tråden Dessa förbannade jävla smällare!
  • Maximus01

Så hemskt . Min hund är inte rädd för smällare som tur är ( han vill hellre titta på dem ) men förstår hur jobbigt det måste vara min morfar och mormors hund plus några kompisars hund är livrädd för raketer .
    Jag tror på det veterinären sa att man ska vara som vanligt när raketerna kommer och hunden blir rädd den blir mer orolig om ägaren försöker trösta den .
    Lycka till och hoppas det inte blir för hemskt för din hund .

• MizzTez

Är det en valp så får du absolut inte reagera what so ever på att det smäller! Det räcker med att du gör det en gång så visar du att flockledaren är rädd för dem och då tar de det som att det är farligt. En äldre hund är svårare men det går, jag tränade bort min hunds rädsla, egentligen genom att vänja henne och inte göra en enda rädd rörelse för något som smäller. Det gällde dörrar, saker som ramlade ner, barn som skrek.. Jävligt jobbigt att alltid försöka vara lugnet själv vid oväntade händelser, lite lättare när man själv gör så att det låter.
    Även om både jag och människor runt mig har haft/har hundar som är rädda så är det hos oss det sitter, är jag stabil så är hunden stabil.

• Nickipicki

Tack för tipsen! Han är iofs två år gammal, men tidigare har vi bott så att han inte hört några smällare... Nu bor vi väldigt centralt i en storstad.. så det är som om det vore hans första... Vi klappar om honom då han kommer till oss, men i övrigt är vi som vanligt...

• krillelkpg

Min sambos mosters hund är också livrädd. Hon hade vält ner alla blommor på golvet idag, vält tv bänken osv och då är det en liten terrier vi pratar om. Vår hund är inte så rädd av sig.

• tideloo

Min hund bryr sej inte,men blir ändå lina irriterad varje år, de borde vara förbjudet! Det borde vara en arrangör som har ett fyrverkeri ett klockslag ute på ngn äng sen är det bra! Inte bAra för hundarna, även de vilda djuren:(

• Nickipicki
    tideloo skrev 2011-12-28 22:04:10 följande:
    Min hund bryr sej inte,men blir ändå lina irriterad varje år, de borde vara förbjudet! Det borde vara en arrangör som har ett fyrverkeri ett klockslag ute på ngn äng sen är det bra! Inte bAra för hundarna, även de vilda djuren:(
    Håller helt med dig! Finns massor med nackdelar, både miljömässiga och hälsomässiga.. helt galet att det säljs vitt och brett!
Svar på tråden Dessa förbannade jävla smällare!