• Diabilden

Jag är 26 år och min kille har precis dött i en olycka

I oktober ramlade min kille ut från vårt sovrumsfönster och dog sedan på operationsbordet två timmar senare.

Min sorg är fortfarande i ett tidigt stadie men jag har så många frågor.

Finns det någon där ute som varit med om samma sak? Hur kommer mitt liv bli? Blir sorgen lättare att hantera? Hur ska jag kunna gå vidare? Vad ska hända med mig nu? Kommer jag att få ett "normalt" liv igen? Kommer det finnas plats i mitt hjärta för någon ny kille? Kommer mitt liv alltid att vara svårt? När tar sorgen slut? Jag skulle kunna fortsätta i all oändlighet. Jag vill bara ha några svar.

Är det någon som vet om det finns anhöriggrupper för sånahär händelser i Göteborg?   

• Svar på tråden Jag är 26 år och min kille har precis dött i en olycka
  • Emmi27

Beklagar verkligen sorgen :( Mitt bästa tips är att ta en titt på sorg.se (svenska institutet för sorgbearbetning) där man kan läsa ett långt utdrag ur boken Sorgbearbetning. När mitt ex dog förra året så hittade jag den sidan. Köpte boken och gick igenom sorgbearbetningsprogrammet. Det var det bästa jag hade kunnat göra. Otroligt effektivt. Jag visste inte ens om jag trodde att det skulle hjälpa men vad har man att förlora? Jag och mitt ex var inte tillsammans när han dog men jag var fullkomligt förkrossad. Rekommenderar VERKLIGEN att du testar. Jag kände när jag gjorde det att det var skönt att försöka göra nåt för att hjälpa mig själv, även om jag som sagt inte visste om det skulle hjälpa. Men det gjorde det och jag tror inte att jag kunnat bearbeta sorgen lika bra utan den här metoden. Alla är såklart olika men detta var vad som hjälpte mig. Inboxa om du har några frågor Många kramar till dig.

• Fröken Löken

Jag vet en tjej som miste sin kille för många år sen, han var då 19 och hon strax över 20.
    Jag vet ju inte hur sorgen är idag men jag vet att hon har familj och är gift och de verkar otroligt lyckliga! :)
    Jag hoppas det blir så för dig med!
    Lycka till!

• Nossmiarfe

TS ta kontakt med din vårdcentral och berätta så du får komma till psykologen där. Jag och min man går hos psykolog en gång i månaden nu efter att vår dotter på 14 år blev påkörd av tåget.

Sedan är det ju konstigt att inte kommunens krisgrupp kommit till dig eller att de erbjudit kuratorhjälp på sjukhuset!

• 89Elin

Hej!

vill först börja med att beklaga sorgen, mina tankar är verkligen hos dig och anhöriga.  
    jag vet tyvärr inte hur det är att förlora en kär pojkvän man har för livet, men jag vet hur det är att förlora någon plötsligt, oväntat, som står en riktigt nära..

jag förlorade min pappa, väldigt oväntat mitt från ingenstanns. så jag vet hur det känns..
    jag var väldigt mycket i chock i början, så det tog tid innan jag förstod vad som verkligen hade hänt. det är normalt att vara i "förnekelse" första stadiet när man förlorat något på detta sättet som du, och jag har gjort.
    jag insåg att min pappa var borta när det hade gått ett tag då jag började sakna honom, mer och mer för tiden som gick..
    det var snart 4årsedan han gick bort i januari den 25e. och än idag saknar jag honom sjukt mycket och lever lite i förnekelse. det är mest nu som det gör ont, och mycket av detta beror på att jag inte har bearbetat honom alls.
    jag har inte pratat ut med någon direkt eller fått hjälp och försökt bearbeta allting. så mitt första tips till dig är att jag tycker du skall prata ut med någon. nära och kära är väldigt viktigt, men det är alltid bäst att även prata med någon proffesionell person. psykolog eller liknande.. för annars finns risken att du slutar som mig. så fort ngn nämner min pappas namn eller jag mår dåligt eller liknande så tänker jag genast på honom och börjar storgråta. jag kan inte jobba i dagsläget heller, eftersom jag inte mår riktigt bra för att klara av detta. pga pappa och annat..
    så viktigast för dig just nu är att börja prata med någon, så att du får hjälp på traven, förstår du vad jag menar?

när det händer såna här saker, det är då vi behöver all hjälp som går att få så mycket som möjligt. det är en skitsvår sak att förlora någon på detta sättet, och det är inte meningen att någonting skall vara lätt. det är snarare efter man kommit en bit som saker och ting börjar bli lättare för en.
    man måste tillåta sig själv att vara ledsen, arg, besviken osv.. och att låta det ta den tid som behövs.

jag är fortfarande arg, ledsen och besviken på allt som hände min pappa, än idag. och ja, det tar lång tid att glömma något som hänt och gå vidare, men vet du vad? det får ta lång tid.. man tar allt i sin egen takt liksom.

när du börjat bearbeta alltign så kommer du märka att allting går lättare för dig med tiden som går. det kommer inte känns lika tungt längre. jag lovar dig. i början har man alltid väldigt väldigt mycket frågor. men sådant försvinner när du börjat bearbeta allting som hänt din pojkvän.. du kommer finna svaren själv.
    i början känner man presis allting, som du säger, " kommer jag ha ett normalt liv igen, kommer jag finna någon, vad händer nu osv osv.."  det är för att det är såppas nytt...
    och svaren på alla dina frågor är sådant som du kommer upptäcka ju mer du bearbetar händelsen..

ta dig tid till att kontakta psykolog och liknande, det är nu du behöver det som mest! ta även till dig dina nära o kära, för stöd behöver man alltid vid en sånhär sak.
    jag skall själv ta mig till psykologen nu efter 4års tid.. och jag är glad över detta. önskar dock att jag gjorde det tidigare, för då hade jag sluppit må så dåligt i 4års tid.. 

hoppas du kommer på god väg i detta jag skrivit iallafall. det är en mycket bra början..
    och kom ihåg, det FÅR ta tid.. hur mycket tid som helst. huvudsaken är att du börjar bearbetar saker och ting. ibland kan man känna sig jävligt ensam och ledsen och livet känns skit och man vet knappt vem man själv är osv.. men det är sådant du kommer ta dig ifrån, jag lovar dig.

återigen, beklagar sorgen.
    Lycka till !           

• Anonym (Isabella)

Min pojkvän dog i en motorcykelolycka den 15 juli 2010. Jag gick formligen sönder, det finns inga ord som bättre beskriver det. Hela världen blev kall, mörk, ond. Jag levde som i en bubbla hela första året, kände mig märkligt bortkopplad från hela livet. Min familj och mina vänner var helt fantastiska, utan dem hade jag kanske fortfarande stått och trampat vatten i ingenmansland. De ställde upp både känslomässigt och rent praktiskt. 
    Idag är jag 26 som du och har just hoppat på den utbildning som jag kraschade i och med olyckan. Jag bor kvar i lägenheten vi bodde i, men har sålt sängen och alla personliga möbler. Det går ganska bra idag, trots att jag då och då drabbas av bakslag och undrar hur jag orkar ta ett enda andetag till. Och då finns energi i form av vänner och familj som knuffar mig ömt över hindret, hjälper mig lite på traven. Och så orkar jag det, och så orkar jag nästa.. och så går tiden. 

Jag trodde aldrig att jag skulle träffa någon igen, någon som han.. För trots allt var han så fruktansvärt verklig för mig väldigt länge, han låg i min säng och satt mittemot mig på tunnelbanan. För ett år sedan var jag säker på att jag skulle förbli ensam. Vem skulle kunna konkurrera med HONOM?
    Och jag kanske aldrig träffar någon som honom igen. Men kanske någon lika bra, på ett annat sätt. Han äger en del av mitt hjärta och det kommer alltid vara avsett för just honom. Och det börjar kännas okej, nästan hemtamt. Det är inte lätt att förklara, men idag kan jag dejta och tänka på killar utan att känna skuldkänslor inför honom. Han finns bredvid mig, men kväver mig inte som förr. 

Idag kan jag dessutom tänka på en framtid med någon annan, tänka på barn och tänka på ett lyckligt liv. Det kommer inte gå spikrakt uppåt, det gör ju aldrig livet. Hinder finns ju överallt, men man orkar faktiskt.
    Och idag är jag så jävla, jävla glad över att jag fick dela 3 år med en man som var så underbar att jag ibland funderar på om han verkligen fanns, verkligen existerade i världen. Jag är så lycklig över att ha fått vara med honom, och jag vet att han vaktar mig och ler åt mina tafatta och ibland tokiga försök till att skapa mig ett lyckligt liv. Med eller utan honom. De ser oss, jag lovar. Kram! 

• Nossmiarfe

Anonym Isabella

Va vackert att se din tacksamhet!
    Det värmer. När tacksamheten infinner sig ger den själen ro.

Jag har själv förlorat min dotter i oktober i år och är så otroligt tacksam för att jag fick ha henne här hos mig i 14 1/2 år. Jag älskar henne och vet att hon älskade/älskar mig.

• Anonym (Isabella)
    Nossmiarfe skrev 2011-12-30 00:33:07 följande:
    Anonym Isabella

Va vackert att se din tacksamhet!
    Det värmer. När tacksamheten infinner sig ger den själen ro.

Jag har själv förlorat min dotter i oktober i år och är så otroligt tacksam för att jag fick ha henne här hos mig i 14 1/2 år. Jag älskar henne och vet att hon älskade/älskar mig.
    Ja, det lugn som tacksamheten för med sig gör verkligen underverk för själen. När sorgen och saknaden kan kännas mer än enbart hemsk, då har man nog kommit en bit på vägen. 
    Vad oerhört  sorgligt att läsa om din förlust! De älskar oss, det är jag fullkomligt bombsäker på.  Och vi har alltid våra minnen vi kan plocka fram. Kram! 
  • Anonym (Samtalsgrupper)

Beklagar verkligen sorgen TS!

Ang samtalsgrupper:

Första tipset är att kontakta kyrkan (eller övrigt trosamfund du kanske är med i). Där kan det finnas lite olika sorgegrupper/leva vidare-grupper. Det kan även vara skönt att få prata med en präst/diakon eller liknande och om inte annat så vet de säkert vart de kan hänvisa dig vidare om  det skulle behövas.

Andra tipset är din vårdcentral. Boka ett läkarbesök och be att få komma till en psykolog/kurator och få prata, prata, prata, prata och åter bara prata! Det kan hjälpa mycket! Även de kan hänvisa dig vidare om det behövs.

All lycka till dig och hoppas att det blir lite lättare framöver för dig, även om det tar tid. Låt det få ta den tid som det behövs och krävs!

Stor kram!     

• Diabilden

Jag levde ett perfekt liv med min kille. I fem år fick jag vara hans och han var min. Och jag hade vett att uppskatta det.
    Jag förstår bara inte hur jag ska förlika mig med att jag ska leva ensam nu? 

• en blind vän
    Emmi27 skrev 2011-12-28 20:03:38 följande:
    Beklagar verkligen sorgen :( Mitt bästa tips är att ta en titt på sorg.se (svenska institutet för sorgbearbetning) där man kan läsa ett långt utdrag ur boken Sorgbearbetning. När mitt ex dog förra året så hittade jag den sidan. Köpte boken och gick igenom sorgbearbetningsprogrammet. Det var det bästa jag hade kunnat göra. Otroligt effektivt. Jag visste inte ens om jag trodde att det skulle hjälpa men vad har man att förlora? Jag och mitt ex var inte tillsammans när han dog men jag var fullkomligt förkrossad. Rekommenderar VERKLIGEN att du testar. Jag kände när jag gjorde det att det var skönt att försöka göra nåt för att hjälpa mig själv, även om jag som sagt inte visste om det skulle hjälpa. Men det gjorde det och jag tror inte att jag kunnat bearbeta sorgen lika bra utan den här metoden. Alla är såklart olika men detta var vad som hjälpte mig. Inboxa om du har några frågor Många kramar till dig.
    Hej. Vad glad jag blir för din skull att du kunde bearbeta din sorg och gå vidare I livet. När jag drabbades av sorg (skilsmässa) så var jag också inne på den sajten. Bearbetade min sorg. Det är skönt att kunna leva igen.
    ,--O-O
  • Lbem

Jag förlorade min kärlek för lite över ett år sedan. Vill du prata lite mer får du gärna skriva till mig..

Svar på tråden Jag är 26 år och min kille har precis dött i en olycka