• kjf0609

Britax Multi-Tech i liten bil

Jag planerar att kopa en Multi-Tech till min son som fyller 3 i maj. Jag har last att den ar ratt sa stor och undrar hur bra den passar i en lite mindre bil. Min bil ar en 2003 Toyota Corolla och jag maste aven fa in en balteskudde till hans 3 ar aldre storebror i baksatet. Jag planerar att installera den bakatvand och vill garna att sonen sitter sa till minst 4 ar. 

Har nagon nagra synpunkter ifall Multi-Tech ar en bra stol for just min situation? Den verkar vara bra pa alla satt och vis, forutom da att den tar upp mycket plats.

• Svar på tråden Britax Multi-Tech i liten bil
  • cicci85

Den tar upp mycket plats och blir urvuxen vid 110 cm... Jag skulle välja britax twoway som har längre användningstid, funkar till 25 kg och 125 cm! tar mindre plats i bilen oxå!

• kjf0609

Aj da. 110 cm later lite kort kanske. Nu ar tva-aringen visserligen lite kort i rocken men han kanske skjuter ivag snart. Jag har kollat lite pa Axkids stolarna ocksa men kan inte hitta deras langdgrans, bara att de ar urvuxna vid 25 kg.

• cicci85

Axkid funkar längre tid än MT iaf har jag läst, fråga gärna i barn i bil-tråden, flera där med axkid :)

• Natasha76

Axkids stolar tar medelmycket plats. Mera än Hi-way II och mindre än Multi-tech. Men det beror också på bilen och bilsätet. Vi har haft Multi-tech i en Skoda Fabia så att vi använde sätet framför åt lillasysters bilbarnstol med avstängd krockdyna. I Fabian fick man jättebra lutning på Multi-techen och 105 cm långa barn satt bekvämt.

Bäst är att testa stolar först. Jag har monterat en Two-way i framsätet i en Corolla, med avstängd krockdyna. Det var inte helt stadigt, tyckte jag, men funkade. Ostadigt eftersom både instrumentbrädan och Two-ways baksida var lite rundade. Men jättefint med utrymme. Jag tror man med litet trixande skulle kunnat få det perfekt. Om inte annat så med att sätta någon matta på instumentbrädan under stolen, eller kanske hellre på sidorna bak så att det fanns mera stödyta. Alltså t.ex. två rullade _små_ mattor/dukar ungefär bakom axlarna på barnet och satta i vertikalt läge (uppifrån ner alltså).

Jag tycker Corolla är en rymlig bil för att vara en småbil. Den Corolla jag testat är årsmodell 2006 eller möjligen 2005.

Min opartiska bilstolsblogg: www.bloggen.fi/bilstolslotsen
  • kjf0609

Tack for era svar! Jag lutar mer och mer mot en axkid, faktiskt. Den ser lite smalare ut an MT och passar nog lite battre i min bil. Just nu sitter lillkillen i en Britax Marathon (tillverkad for amerikanska marknaden) och brorsan sitter i en kombi-stol som han anvander med fem-punktsbalte. Det ar knapert med plats mellan stolarna, inte ens ett barn far plats i mitten. Darfor ville jag fraga om MT.

Tack igen for alla svar. Det blir nog en axkid om jag inte hittar ett battre alternativ.  

• lillaknas

vi har en  mt och ett graco babyskydd i vår saab 9-5a och ingen mer får plats i bak

• cicci85

Jag har Mt och bältesstol i bak på v70, får inte plats med mer... MT är bred! Det är bättre att ha stora i bältesstol än i stol med fempunktsbälte...

• kjf0609
    cicci85 skrev 2011-12-28 14:49:29 följande:
    Jag har Mt och bältesstol i bak på v70, får inte plats med mer... MT är bred! Det är bättre att ha stora i bältesstol än i stol med fempunktsbälte...
    Oops, jag skrev fel. Han anvander stolen med bilbaltet, inte stolens egna interna. 

Hittade axkids kidzone for 2890 kr pa jollyroom.se, billigaste jag sett hittills. 
Svar på tråden Britax Multi-Tech i liten bil